
Octavia, Superb i Kodiaq z układem miękkiej hybrydy nie tylko imponują niskim zużyciem paliwa, ale także dynamiką i kulturą pracy napędu. A to wszystko w przystępnej cenie.
Skoda opiera swoje portfolio na zróżnicowanej gamie napędów: od efektywnych silników spalinowych przez częściową elektryfikację aż po samochody w pełni elektryczne. To odpowiedź na wyzwania obecnych czasów: producent skutecznie redukuje emisję CO2 swojej gamy, a jednocześnie odpowiada na potrzeby swoich klientów.
Ta strategia doskonale się sprawdza: Enyaq i Elroq należą do bestsellerów wśród aut elektrycznych w Europie, nabywcy doceniają też imponujący zasięg „na prądzie” nowych generacji Superba i Kodiaqa z hybrydowym napędem plug-in. Równocześnie wizytówką Skody w przypadku praktycznie każdego modelu pozostaje niezwykle szeroka gama wydajnych napędów na jedną lub obie osie.

Elektryfikacja „smart”
Poza wersjami spalinowymi i hybrydami plug-in Skoda oferuje miękkie hybrydy 1.5 TSI mHEV (Octavia, Superb i Kodiaq), które przy nieskomplikowanej konstrukcji zapewniają znaczące korzyści.
W skrócie: niewielki silnik elektryczny zastępuje rozrusznik i alternator, zapewniając gładką pracę układu start-stop, a przy okazji wspomaga jednostkę spalinową podczas przyspieszania i odzyskuje energię w trakcie hamowania, gromadząc ją w osobnym akumulatorze.
Efekt: realne obniżenie zużycie paliwa, jeszcze lepsza reakcja na wciśnięcie pedału gazu w kluczowym w codziennej eksploatacji pośrednim zakresie obrotów oraz wysoka kultura pracy napędu. Więcej informacji na temat szczegółów technicznych – w dalszej części artykułu.
Szeroka oferta
Skoda oferuje zespół napędowy 1.5 TSI mHEV, standardowo łączony z 7-biegową przekładnią DSG, dla modeli Octavia (wersje 115 oraz 150 KM), Superb (150 KM) i SUV-a Kodiaq (150 KM). w tej chwili wszystkie te modele oferowane są w promocyjnie wycenionych jubileuszowych odmianach Edition 130 ze wzbogaconym wyposażeniem standardowym, stworzonych z okazji 130. urodzin Skody.
2131
Miękkie hybrydy 1.5 TSI mHEV: parametry i oferta
W przypadku Octavii 4-cylindrowa jednostka 1.5 TSI z układem miękkiej hybrydy mHEV (seryjnie z przekładnią automatyczną DSG) występuje w wersjach 115 i 150 KM, a w Superbie i w Kodiaqu – tylko 150 KM.
Podane ceny dotyczą bazowych wersji Essence (Octavia, Superb) oraz Selection (Kodiaq), ale z okazji swoich 130. urodzin Skoda oferuje w tej chwili promocyjne odmiany Edition 130 – kilka droższe, a z dużo bogatszym wyposażeniem standardowym. Dostępne są też atrakcyjne oferty finansowania.
benz., turbo + elektr. | benz., turbo + elektr. | benz., turbo + elektr. |
R4/16 | R4/16 | R4/16 |
115/150 KM | 150 KM | 150 KM |
220/250 Nm | 250 Nm | 250 Nm |
45 l | 66 l | 55 l |
203/229 km/h | 225 km/h | 207 km/h |
10,7/8,5 s | 9,2 s | 9,7 s |
4,9-5,4 l/100 km | 5,3-5,8 l/100 km | 5,9-6,4 l/100 km |
112 300 zł | 156 000 zł | 178 150 zł |
Miękka hybryda – jak to działa?
Układ miękkiej hybrydy w Skodzie bazuje na instalacji 48 V, która nie wymaga wysokich kosztów ani nie wiąże się ze złożonymi wymogami serwisowymi, ale przynosi istotne korzyści.
Niewielki silnik elektryczny – rozrusznik zespolony z alternatorem – generuje dodatkowy moment obrotowy, który usprawnia reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia i zapewnia dodatkowe wsparcie jednostce spalinowej podczas przyspieszania, umożliwia niewyczuwalny rozruch i pozwala na żeglowanie (poruszanie się z wyłączonym silnikiem benzynowym). Energię do pracy pozyskuje z rekuperacji, podczas hamowania; jest ona magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym.
W praktyce układ miękkiej hybrydy ma same zalety: nie podnosi znacząco ceny samochodu, jest lekki i nie zabiera przestrzeni, nie wymaga dodatkowej obsługi serwisowej i dodatkowo wykorzystuje potencjał wydajności napędu spalinowego.
Doskonałym przykładem skuteczności tej technologii jest 150-konna Octavia 1.5 TSI mHEV, która przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 8,5 s. Odznacza się przy tym niezwykle harmonijną charakterystyką napędu, z odczuwalnym przypływem dodatkowej siły napędowej z jednostki elektrycznej przy niskich obrotach. To napęd uniwersalny, zaskakująco dynamiczny, kulturalny i odpowiedni choćby do podróży z większym obciążeniem – a jednocześnie zwinny i bardzo oszczędny.
Jak pokazują niezależne testy, taka Octavia w realnych warunkach potrafi zużywać ok. 4,5 l paliwa na 100 km podczas jazdy pozamiejskiej drogami jednopasmowymi i ok. 6,5 l w ruchu miejskim. A potencjał efektywności jest choćby większy.

