MG 3 vs Toyota Yaris – pojedynek najtańszych hybryd na rynku | PORÓWNANIE

4 godzin temu

Toyota Yaris była najtańszą hybrydą na rynku, dopóki do sprzedaży nie weszło MG 3. Czy chińsko-brytyjska nowość zagrozi pozycji popularnej Toyoty?

Samochody hybrydowe swoją popularność zawdzięczają głównie Toyocie, która oferuje tego typu napęd od 1997 r. – i stale udoskonala. Przez lata rozwiązanie to omijało jednak najmniejsze (i najtańsze) modele tej marki. Pod maskę Yarisa trafiło dopiero w jego poprzedniej odsłonie. W aktualnej, czwartej generacji jego moc wzrosła ze 100 do 116 KM, a w ramach tegorocznej modernizacji modelu gamę uzupełniła testowana wersja 130-konna.

Cztery lata temu Toyota zyskała rywala – hybrydowe Renault Clio, do którego z czasem dołączyło bliźniacze Mitsubishi Colt, ale nie zagroziły one pozycji Yarisa, który pozostał zdecydowanie najpopularniejszą hybrydą w klasie.

Oba hatchbacki mają podobną wysokość, ale MG jest szersze i dłuższe od Toyoty. fot. Adam Mikuła/Motor

Teraz na horyzoncie pojawił się jednak nowy konkurent. Pochodzi z Chin (choć jest sprzedawany pod do niedawna brytyjską marką), nazywa się MG 3 i parę miesięcy temu doczekał się trzeciej generacji, zaprojektowanej częściowo w Europie i w dużej mierze z myślą o tutejszym rynku. „Na papierze” wygrywa z Toyotą rozmiarami czy parametrami napędu. Jak wypada w realnym użytkowaniu?

Bez wstydu – wnętrze

Już przy pierwszym kontakcie łatwo zauważyć, iż MG 3 nie jest obarczone wadami nękającymi chińskie auta sprzed lat – nie dość, iż nie odstaje designem od dostępnej u nas konkurencji, to dobre wrażenie nie mija po wejściu do środka. Wnętrze nie wydziela żadnych nieprzyjemnych zapachów, typowych dla starszych samochodów z Chin, a do tego cieszy oko atrakcyjnym wyglądem. Uwagę zwracają niezłe materiały i staranne spasowanie, ale także pojedyncze elementy, jak świetnie reagujący na dotyk ekran centralny, wygodne w użyciu dżojstiki na kierownicy czy solidne pokrętło automatu i przesuwna półka na konsoli między fotelami.

MG 3 1.5 Hybrid+ – kokpit

2024

Ale nie wszystko zasługuje na pochwałę. Da się tu znaleźć dość tanie plastiki i ostrawe krawędzie, wrażenie tanich robi też parę detali (np. daszki przeciwsłoneczne), a podczas jazdy po wybojach z deski rozdzielczej czasem dochodzą trzaski.

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force 130 KM e-CVT – kokpit

2025

Kokpit Yarisa zostawia trochę lepsze wrażenie. Więcej tu lepszych tworzyw (góra deski jest miękka), obsługa pozostało wygodniejsza, a podświetlenie gustowniejsze.

Ważne centymetry – przestronność, bagażnik

Ilością miejsca w kabinie Toyota nie dorównuje jednak nowemu rywalowi. Jej skromne choćby jak na miejskie auto rozmiary (394 cm długości, 174,5 cm szerokości) nie pozwoliły wygospodarować szczególnie przestronnego wnętrza. Zmieści się tu choćby wysoki kierowca, ale nóg nie wyprostuje już ten mierzący 175 cm. Tylne siedzenia „skrojono” z myślą o osobach do 185 cm, ale żeby się zmieściły, jadący przed nimi muszą podkurczyć nogi i przesunąć się w przód.

MG 3 1.5 Hybrid+ – wnętrze

2026

Chińskie auto przy niemal tej samej wysokości (około 150 cm) jest o 17,3 cm dłuższe oraz o 5,2 cm szersze od japońskiego. Nic zatem dziwnego, iż oferuje więcej przestrzeni wewnątrz – pozwala kierowcy odsunąć fotel dalej od pedałów, a i jadącym z tyłu pozostawia więcej miejsca na nogi. Jako jedyne zapewnia też znośne warunki podróży trzem osobom na kanapie.

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force 130 KM e-CVT – wnętrze

2027

Bagażniki obydwu hatchbacków mają podobną pojemność – 293 l w MG i 286 l w Toyocie, ale ten drugi jest praktyczniejszy – zapewnia łatwiejszy dostęp i ma ustawiane na dwóch poziomach dno. Rywal odgryza się maksymalną pojemnością 983 l, ale traci z powodu czegoś dzisiaj tak oczywistego, jak dzielone oparcie kanapy – gdy przyjdzie przewieźć coś niemieszczącego się w bagażniku, pojadą nim maksymalnie dwie osoby.

Dojrzalsza Toyota – komfort, prowadzenie

Mimo iż japońskiemu autu zadanie utrudnia niższy profil opon, oba zapewniają zbliżony, zupełnie niezły poziom komfortu. Zawieszenie Yarisa trochę twardziej wybiera krótkie wyboje, to w MG nieznacznie bardziej hałasuje. Na wygodę podczas dalszych podróży większy wpływ mają pewne niedociągnięcia chińsko-europejskiej konstrukcji. Klimatyzacja poza trybem automatycznym ma problem z zapewnieniem stałej temperatury wydmuchiwanego powietrza, a aktywny tempomat – z utrzymaniem w miarę stałego odstępu od poprzedzającego auta. Do tego ten ostatni działa tylko do 130 km/h.

Na komfort podróży w żadnym z testowanych aut nie można narzekać, z zakrętami lepiej radzi sobie Yaris. fot. Adam Mikuła/Motor

Spore różnice między opisywanymi samochodami ujawniają się w zakrętach, gdzie Toyota okazuje się całkiem sprawna, zwinna i posłuszna, a jej rywal dużo bardziej przechyla się na boki i wcześniej daje kierowcy znać podsterownym uślizgiem, iż czas zwolnić.

Prawie hot hatch – napęd, osiągi, spalanie

Zniechęcające do dynamicznej jazdy zawieszenie nie byłoby problemem, gdyby chodziło o hybrydę pokroju Priusa. Jednak MG ma aż 194 KM, a to poziom miejskich GTI. Auto rozpędza się do „setki” w 7,6 s – o 0,4 s szybciej, niż obiecuje producent i 1,6 s przed konkurentem. A dzięki zawsze dostępnemu zapasowi momentu obrotowego przy każdej prędkości okazuje się od niego dużo zrywniejsze.

DANE TECHNICZNE I CENY MG 3 1.5 Hybrid+ Toyota Yaris 1.5 Hybrid DF e-CVT Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna (benz.) Moc maksymalna (el./syst.) Maks. moment obr. (benz.) Maks. moment obr. (el./syst.) Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność/masa przyczepy Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg teoretyczny Cena
benzynowy + elektr. benzynowy + elektr.
1498 cm3 1490 cm3
R4/16 R3/12
102 KM/6000 92 KM/5500
136/194 KM 84/130 KM
128 Nm/4500 120 Nm/3600
250/425 Nm 185/b.d. Nm
przedni przedni
aut./3-biegowa aut./bezstopniowa
411/180/150 cm 394/175/150 cm
257 cm 256 cm
10,5 m 10,4 m
1308/458/500 kg 1140/475/450 kg
293/983 l 286/768 l
36 l (Pb 95) 36 l (Pb 95)
195/55 R16 205/45 R17
170 km/h 175 km/h
8,0 s 9,2 s
4,4 l/100 km 4,2-5,1 l/100 km
810 km 850 km
od 87 950 zł od 114 300 zł

Napędowi MG brakuje jednak wyrafinowania. Jego chwilami niezbyt płynnej pracy towarzyszy mniej przyjemny dźwięk, w pewnym zakresie prędkości uzupełniony cichym chrobotem. W dodatku automat ma tylko 3 biegi (i nie za gwałtownie je zmienia), przez co przy 140 km/h we wnętrzu jest głośno.

Konkurent w pełni korzysta z doświadczenia Toyoty. Przy wyraźnie niższej mocy systemowej (130 KM) wcale nie sprawia wrażenia dużo mniej dynamicznego od MG 3. Jego układ działa płynnie i cicho, skłaniając benzynową jednostkę do głośnej pracy tylko po pełnym wduszeniu gazu. Chwilowo wyje wtedy na stałych obrotach, ale poza momentami mocnego wciskania prawego pedału silnik, choć tylko 3-cylindrowy, pozostaje mniej słyszalny niż w MG.

DANE TESTOWE MG 3 1.5 Hybrid+ Toyota Yaris 1.5 Hybrid DF e-CVT Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) Rzeczywisty zasięg
3,4 s 3,1 s
7,6 s 9,2 s
38,4 m 36,1 m
38,9 m 35,6 m
58,8 dB 60,2 dB
62,8 dB 64,2 dB
97 km/h 97 km/h
2,7 2,5
5,9/5,7/5,8 l/100 km 4,9/4,6/4,8 l/100 km
620 km 720 km

Zadowala się też mniejszymi ilościami paliwa, w czym niemała zasługa niedużej masy Yarisa (waży 1140 kg, o 168 kg mniej niż rywal), ale pewnie i tego, iż częściej gasi spalinową jednostkę podczas jazdy, także powyżej 100 km/h. Dopóki nie jedzie się dynamicznie ani nie wyjeżdża na drogi szybkiego ruchu, wystarcza mu mniej niż 5 l/100 km.

Zrywny napęd MG 3 zwykle potrzebuje o ok. litr więcej, co i tak jest przyzwoitym wynikiem, a przy autostradowych 140 km/h różnica ta maleje do pół litra (9 wobec 8,5 l).

Cenne różnice – cena

Yaris Premiere Edition został już wyprzedany, dziś mocniejsza wersja kosztuje (z rabatem) 114,3-122,0 tys. zł, a słabsza 87,9-103,6 tys. zł. Ale MG 3 pokazuje, iż da się dużo taniej – bazowy wariant tej 194-konnej hybrydy kosztuje tylko 87 950 zł, a testowany, topowy – 101 000 zł. To pozwala przymknąć oko na parę niedociągnięć.

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów MG 3 Toyota Yaris Nadwozie i wnętrze Wymiary wnętrza Wykończenie i ergonomia Wyciszenie Multimedia i obsługa Bagażnik SUMA Układ napędowy Osiągi Praca silnika Skrzynia biegów/napęd Zużycie paliwa SUMA Właściwości jezdne Prowadzenie Komfort jazdy Układ kierowniczy Hamulce SUMA Wyposażenie i koszty Cena zakupu Poziom wyposażenia Systemy bezpieczeństwa Wyposażenie dodatkowe SUMARAZEMMIEJSCA
50 32 22
10 7 8
10 8 7
10 6 9
20 7 7
100 60 53
30 21 17
10 5 7
10 5 7
30 24 26
80 55 57
20 10 14
20 14 14
10 7 7
20 10 13
70 41 48
70 26 16
40 20 24
30 16 17
10 1 3
150 63 60
400 219 218
1 2

MG 3, Toyota Yaris – podsumowanie porównania hybrydowych hatchbacków

Choć chińsko-brytyjska nowość ma kilka detali do dopracowania, to udana propozycja – ale wygraną z uznanym rywalem zapewnił jej głównie korzystny cennik. Warto jednak zaznaczyć, iż u Toyoty właśnie zaczęły się promocje i dzisiejsze ceny Yarisa, startujące z niemal tego samego poziomu co cennik rywala, mogłyby odmienić wynik tego pojedynku.

fot. Adam Mikuła/Motor
Idź do oryginalnego materiału