Punktualnie o godzinie 20. w niedzielny wieczór marka Mercedes rozpoczęła prezentację najnowszego elektrycznego modelu w swoim portfolio. Według marki nowy Mercedes EQE SUV to połączenie zaawansowanej technologii i luksusu z wszechstronnością.
Mercedes-EQ EQE SUV
SUV EQE to jeden z najbardziej przestronnych przedstawicieli swojej klasy. Jest jednak bardziej kompaktowy niż EQE Limuzyna, a przy 3030 milimetrach ma o 90 mm krótszy rozstaw osi. Wymiary zewnętrzne to 4863/1940/1686 milimetrów (długość/szerokość/wysokość). Przy czym szerokość jest podana dla wariantu z klasycznymi klamkami, o ile klient zamówi klamki zlicowane z powierzchnią drzwi, szerokość maleje do 1918 mm. Jako czwarty model po dwóch limuzynach EQS i EQE oraz SUV-ie EQS, SUV EQE korzysta z nowej, całkowicie elektrycznej platformy.
Modułowa koncepcja napędu umożliwia SUV-owi EQE oferowanie szerokiego zakresu maksymalnych całkowitych mocy układu napędowego od 215 kW i 565 Nm (w EQE 350+) do 300 kW i aż 858 Nm w topowym EQE 500 4Matic. Oddzielnie niemiecka marka zaakcentowała najmocniejszy model w gamie, czyli Mercedes-AMG EQE SUV. Dzieło specjalistów z Affalterbach dostępne będzie w dwóch wariantach: Mercedes-AMG EQE 43 4Matic (350 kW/858 Nm) oraz topowym Mercedes-AMG EQE 53 4Matic, który ma dysponować momentem obrotowym do 1000 Nm i mocą ponad pół megawata (do 505 kW czyli 687 KM). Najmocniejszy EQE SUV od AMG setkę uzyska w 3,5 sekundy. Prędkość maksymalna (z opcjonalnym pakietem AMG Dynamic Plus) wynosi 240 km/h (bez pakietu to 220 km/h dla wersji AMG).
Użyteczna pojemność baterii wynosi 90,6 kWh, a nowy EQE SUV (również wersje AMG) dostarczane będą ze standardową ładowarką pokładową o mocy 11 kW (w USA 9,6 kW), opcjonalnie można jej moc zwiększyć do 22 kW. Z ładowarek publicznych z prądem stałym nowy model może być ładowany z mocą maksymalną 170 kW. Pokładowa instalacja wysokiego napięcia pracuje z napięciem 328 V.
W zależności od wyposażenia i konfiguracji nowy EQE SUV może osiągnąć zasięg WLTP do 590 kilometrów (pomiar przedhomologacyjny, przeprowadzony wewnętrznie przez markę, ale zgodny proceduralnie z wymaganiami homologacyjnymi). W SUV-ie EQE akumulator litowo-jonowy składa się z dziesięciu modułów. Zasięg może się jeszcze zmienić w trakcie eksploatacji, bo Mercedes zapowiedział, iż opracowany we własnym zakresie kod sterujący zarządzaniem energią może być aktualizowany dzięki aktualizacji OTA już w trakcie eksploatacji pojazdu. W standardzie auto jest oferowane z pokładową pompą ciepła, która ma niwelować negatywny wpływ niskich temperatur na zasięg i pojemność akumulatora. Klimatyzacja automatyczna Thermatic z dwiema strefami jest montowana w standardzie, natomiast Thermotronic z czterema strefami jest dostępna jako opcja.
Mercedes EQE SUV w standardzie otrzyma bogate wyposażenie technologiczne, kierowca może liczyć na duży zestaw funkcji wspierających kierowcę: Attention Assist (asystent zmęczenia kierowcy), Active Brake Assist (asystent hamowania awaryjnego w razie wykrycia przeszkody, Active Lane Keeping Assist (asystent utrzymania jazdy po pasie ruchu), pakiet parkowania z kamerą cofania, ogranicznik prędkości. Opcjonalnie zestaw ten można jeszcze znacznie rozbudować dzięki oferowanych przez markę pakietów technologicznych. Opcjonalnym i bardzo zalecanym przez nas (mieliśmy okazję wypróbować podczas testów limuzyny EQE od AMG, recenzję znajdziecie w iMagazine 09/2022) dodatkiem są inteligentne reflektory Digital Light nie tylko będące doskonałymi matrycowymi reflektorami jako takimi, ale też stanowiące dodatkową warstwę informacyjną dzięki projekcji ważnych znaków i symboli bezpośrednio na drodze przed autem, podczas jazdy nocą.
Podwozie nowego SUV-a EQE składa się z czterowahaczowego zawieszenia z przodu i niezależnego zawieszenia wielowahaczowego z tyłu. Ze względu na stosunkowo krótki rozstaw osi wynoszący 3030 milimetrów i odpowiednie dostrojenie zawieszenia, choćby przy podstawowej konfiguracji ten SUV jest ponoć szczególnie zwinny i zwrotny. Zawieszenie pneumatyczne Airmatic z bezstopniową regulacją tłumienia ADS+ jest dostępne jako opcja dodatkowa. Aby zwiększyć prześwit, poziom pojazdu można podnieść choćby o 30 milimetrów. W wersji z opcjonalnym zawieszeniem Airmatic, kierowca oprócz trybów jazdy Dynamic Select Eco, Comfort, Sport i Individual może korzystać jeszcze z trybu Offroad przeznaczonego do jazdy w terenie. Opcjonalnie dostępny jest też układ skrętny tylnej osi o maksymalnym kącie skrętu 10 stopni.
Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu wyświetlacz i system operacyjny MBUX prezentuje kierowcy spersonalizowane sugestie dotyczące licznych funkcji informacyjno-rozrywkowych, komfortu i funkcji pojazdu. Najważniejszym elementem wnętrza jest opcjonalny, imponujących rozmiarów ekran MBUX Hyperscreen. Wówczas trzy wyświetlacze łączą się ze sobą niemal płynnie, tworząc pas ekranu o szerokości ponad 141 centymetrów. Pasażer z przodu w SUV-ie EQE ma opcjonalnie 12,3-calowy wyświetlacz OLED z własnym interfejsem użytkownika, na którym może w trakcie podróży wyświetlać np. ulubione filmy. Kierowca próbuje zerkać? Niech lepiej patrzy na drogę. System wykorzystuje inteligentną, opartą na kamerze logikę blokowania, która rozpoznaje, czy kierowca patrzy w kierunku wyświetlacza pasażera z przodu, wówczas ekran zostanie czasowo automatycznie wyłączony.
Mercedes EQE SUV jest też jednym z najbardziej opływowych SUV-ów świata. Nowy model współdzieli pewne rozwiązania aerodynamiczne z innymi samochodami dywizji Mercedes-EQ. Jednak o ile o SUV-ach zwykło się mówić, iż mają aerodynamikę cegły, bo nowy EQE SUV temu przeczy wyróżniając się współczynnikiem Cx na poziomie zaledwie 0,25 (w wersji z 19-calowymi kołami i oponami Airmatic oraz opcjonalnymi nakładkami progowymi. Dla porównania współczynnik Cx dla Volkswagena Golfa najnowszej generacji jest wyższy i wynosi 0,275. Tak, właśnie to napisałem, duży Mercedes EQE SUV jest bardziej aerodynamiczny od auta kompaktowego. Tylko jeden SUV na świecie może pochwalić się lepszym wynikiem: Tesla Model X ma Cx=0,24.
Produkcja Mercedesa EQE SUV rozpocznie się w grudniu w fabryce Mercedes-Benz w Tuscaloosa w stanie Alabama (USA). Fabryka akumulatorów w pobliskim Bibb County dostarcza akumulatory do tego modelu, a także do SUV-a EQS.