Mercedes CLA 2025 – nowy rozdział

2 dni temu

Najnowsza generacja Mercedesa CLA ma otworzyć nowy rozdział w historii marki Mercedes-Benz. Jak podaje producent: to najinteligentniejszy i najefektywniejszy samochód, jaki kiedykolwiek zbudował producent luksusowych aut ze Stuttgartu – pod znaną nazwą kryje się całkowicie nowa konstrukcja, która za sprawą licznych innowacji przynosi przełom w dziedzinach interakcji z użytkownikiem oraz efektywności. Model będzie dostępny zarówno z napędem elektrycznym – z technologią EQ, jak i układem hybrydowym.

Dzięki swojej sylwetce fastbacka nowy CLA może pochwalić się wyjątkową aerodynamiką i efektywnością. Duży rozstaw osi (2790 milimetrów), krótkie nawisy i charakterystyczny tył w stylu GT zapewniają emocjonujące wrażenie atletycznej siły. Sportowe proporcje wzmacniają niskie oszklenie, długa maska z wyrazistymi przetłoczeniami i duże obręcze – o średnicy do 19 cali. Nowy CLA ma 4723 milimetry długości, co oznacza, iż jest o około 4 centymetry dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi wzrósł o ponad 6 centymetrów, do 2790 milimetrów. Kierowca i pasażer z przodu mają nieco więcej miejsca na nogi, a podróżujący w obu rzędach siedzeń dysponują większą ilością przestrzeni nad głową.

CLA z technologią EQ to pierwszy Mercedes z przednim bagażnikiem (tzw. frunkiem). Oferuje on 101 l dodatkowej przestrzeni ładunkowej. Z tyłu nowy elektryczny CLA oferuje bagażnik o pojemności 405 l.

Najlepsza w klasie aerodynamika

Niski opór powietrza oznacza wysoką efektywność. Ze współczynnikiem oporu powietrza zaczynającym się od 0,21 w pełni elektryczny Mercedes-Benz CLA jest liderem w swoim segmencie. Różnice w zakresie gamy wersji są minimalne, częściowo ze względu na aerodynamiczne optymalizacje kół.

Jedną z niewielu wizualnych różnic cechujących warianty hybrydowe jest klasyczna osłona chłodnicy z chromowanym wzorem Mercedes-Benz, standardowo otoczona światłowodem LED. W przypadku opcjonalnych reflektorów Multibeam LED wzór świateł do jazdy dziennej przybiera kształt gwiazdy. Tym samym motywem wyróżniają się tylne światła.

Standardowo montowany panoramiczny dach potęguje wrażenie przestronności. Jednoczęściowy, nieruchomy szklany panel nie ma środkowego wspornika i rozciąga się od ramy przedniej szyby aż do tyłu, dzięki czemu zapewnia podróżującym niespotykane wrażenia oraz więcej przestrzeni nad głowami. Izolowane termicznie bezpieczne szkło ze specjalnymi powłokami chroni przed oślepianiem i ciepłem.

Elementy high-tech w kabinie

Wnętrze CLA oferuje wrażenie luksusu niespotykane w tej klasie pojazdów. Design skupia się na kilku elementach o wzornictwie typowym dla zaawansowanych technologii – high-tech. Naczelne miejsce zajmuje zestaw wyświetlaczy z 10,25-calowym panelem wskaźników oraz 14-calowym ekranem centralnym. Po rynkowej premierze jako opcja dostępny będzie MBUX Superscreen z dodatkowym 14-calowym wyświetlaczem dla pasażera z przodu. Kolejnym przyciągającym wzrok elementem jest konsola środkowa, która wydaje się unosić w powietrzu i podobnie jak w autach wyższych klas jest podzielona na dwa poziomy.

Lista kolorów nadawozia obejmuje nowe odcienie lakieru, w tym miętowy aqua, a także nowo opracowaną tapicerkę siedzeń z perłowym efektem, która łączy czerń z bielą. Do wyboru są elementy wykończenia z drewna o otwartych porach i szczotkowanego aluminium oraz dekoracyjna powierzchnia przypominająca papier – to nowość w branży motoryzacyjnej.

Bezprzewodowe aktualizacje

Nowy CLA jest pierwszym modelem, który w pełni korzysta z wewnętrznie opracowanego systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS). Czyni go to najinteligentniejszym Mercedesem w historii. Nowy system, wspomagany sztuczną inteligencją, umożliwia wyposażenie każdego pojazdu w superkomputer podłączony do inteligentnej chmury Mercedes-Benz. Pozwala to na regularne bezprzewodowe aktualizacje najważniejszych funkcji, w tym – po raz pierwszy – systemów wspomagania jazdy.

MB.OS wyznacza początek czwartej generacji MBUX. To pierwszy samochodowy system informacyjno-rozrywkowy, który integruje sztuczną inteligencję (AI) zarówno od firmy Microsoft, jak i Google. Dzięki maksymalnej elastyczności pozwala harmonijnie integrować treści od zewnętrznych dostawców. Jednocześnie zachowuje typowy dla Mercedesa interfejs, zapewniając klientom znane wrażenia. Ekran MBUX Superscreen jest zasilany przez najnowocześniejsze, wydajne układy scalone i grafikę w czasie rzeczywistym, którą zapewnia silnik gier Unity. Nowa koncepcja obsługi i wyświetlania informacji jest dostosowana do indywidualnych preferencji klienta. Bardziej rozwinięta warstwa zerowa MBUX na centralnym ekranie pokazuje najważniejsze informacje, sugestie i – po raz pierwszy – ostatnio używane aplikacje.

Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji nowy wirtualny asystent MBUX umożliwia złożone, wieloetapowe dialogi – takie, jakie można prowadzić ze znajomym – i dysponuje pamięcią krótkotrwałą. Bazując na ChatGPT4o i wyszukiwaniu dzięki Microsoft Bing, łączy zbiorową wiedzę internetu, a dzięki Google Gemini jest również biegły w pytaniach związanych z nawigacją. Wirtualny asystent jest zawsze obecny w warstwie zerowej jako „żywy” awatar w postaci gwiazdy Mercedesa. Podczas aktywnego dialogu rozpoznaje emocje i może odpowiednio reagować.

Niskie zużycie energii i duży zasięg

Ślad węglowy elektrycznego CLA w całym łańcuchu wartości w porównaniu z jego niezelektryfikowanym poprzednikiem został zmniejszony o 40%. Wyjątkowo niskie zużycie energii i imponujący zasięg na tle standardów w tym segmencie sprawiają, iż CLA winduje elektromobilność w codziennej eksploatacji na nowy poziom. Jako pierwsze na rynek trafią warianty CLA 250+ z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,2–14,1 kWh/100 km | emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km; WLTP) oraz CLA 350 4MATIC z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,5–14,7 kWh/100 km | emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km; WLTP). Dysponując zasięgiem WLTP do 792 kilometrów, 272-konny CLA 250+ z technologią EQ oferuje wyjątkową w swojej klasie swobodę jazdy. CLA 350 4MATIC z technologią EQ o mocy 354 KM jako wersja o wysokich osiągach jest pozycjonowany na szczycie oferty.

800-woltowa elektryczna architektura w połączeniu z nową generacją akumulatorów pozwala znacznie skrócić czas ładowania. Zasięg CLA 250+ z technologią EQ w ciągu 10 minut ładowania (na bazie zasięgu WLTP) można zwiększyć choćby o 325 km. W przypadku wariantów CLA 250+ i CLA 350 4MATIC szybkie ładowanie prądem stałym (DC) jest możliwe z mocą do 320 kW.

Nowe elektryczne warianty CLA 250+ i CLA 350 4MATIC są wyposażone w topową wersję akumulatorów litowo-jonowych o użytecznej pojemności 85 kWh. Ogniwa mają anody wykorzystujące mieszankę tlenku krzemu z grafitem. W porównaniu z poprzednią baterią z konwencjonalnymi anodami grafitowymi grawimetryczna gęstość energii ogniw wzrosła choćby o 20%. W dalszym stopniu ograniczono tu zawartość kobaltu. Równocześnie nowa generacja akumulatorów w porównaniu z poprzednią reprezentuje około 30-procentowe zmniejszenie śladu węglowego na jedno ogniwo.

Początek nowej ery aut Mercedes-Benz

Przy głównym napędzie tylnej osi zastosowano dwubiegową przekładnię, która w każdej sytuacji łączy wysoką dynamikę z wzorową efektywnością. Pierwszy bieg umożliwia uzyskiwanie doskonałego przyspieszenia ze startu zatrzymanego oraz wysokiego uciągu, a także oferuje imponującą efektywność w ruchu miejskim. Drugi jest przeznaczony do dostarczania mocy przy szybkiej jeździe i wysokiej efektywności na autostradzie.

Elektryczny CLA jest pierwszym samochodem Mercedes-Benz wyposażonym w pompę ciepła powietrze-powietrze. Nie korzysta ona już z obiegu cieczy i jako model tzw. wieloźródłowy może wykorzystywać równolegle trzy źródła energii: ciepło odpadowe z elektrycznego układu napędowego, akumulatora, a także z powietrza otoczenia. Używając tego „darmowego” ciepła, pompa ciepła powietrze-powietrze przyczynia się do uzyskania wysokiej efektywności nowego CLA. Wymaga tylko około 1/3 energii elektrycznej, jakiej do uzyskania tej samej mocy potrzebowałoby porównywalne ogrzewanie pomocnicze.

Hybryda w trzech wersjach mocy pod koniec roku

W pełni elektryczne warianty odgrywają kluczową rolę we wdrażaniu zrównoważonej strategii biznesowej Mercedes-Benz. Tempo tej transformacji determinują jednak życzenia i potrzeby klientów w zakresie mobilności w różnych regionach świata. Pod koniec roku nowy CLA pojawi się również jako hybryda z techniką 48 V, z silnikiem elektrycznym zintegrowanym ze skrzynią biegów. Modułowa architektura rodziny modelowej CLA zapewnia maksymalną elastyczność, jeżeli chodzi o dobór koncepcji napędu oraz produkcję. Najnowocześniejszy silnik spalinowy hybrydowego CLA będzie początkowo oferowany w trzech wersjach mocy. Klienci otrzymają wybór: napęd na przednie koła lub na obie osie 4MATIC.

Silnik elektryczny, falownik oraz skrzynia biegów w hybrydowym CLA tworzą wysoce zintegrowany moduł. Jednostka elektryczna zapewnia inteligentne wsparcie w całym zakresie prędkości. Przy szybkościach miejskich i gdy zapotrzebowanie na moc spada poniżej 20 kW, hybrydowe warianty mogą jeździć w trybie całkowicie elektrycznym. Tak zwane żeglowanie jest możliwe przy prędkości do około 100 km/h. Szczególną cechą jest zdolność do odzyskiwania energii na wszystkich ośmiu biegach, z mocą do 25 kW.

(red) Źródło: Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału