Brytyjski producent supersamochodów McLaren zaprezentował swój najnowszy seryjnie produkowany duet, 750S Coupé i 750S Spider. Jest następcą swojego poprzednika, 720S Coupé, który zadebiutował sześć lat temu w 2017 roku, po którym pojawił się Spider w grudniu 2018 roku.
Flagowe supersamochody są zwykle definiowane przez ich nagłówki, więc jedna z kluczowych statystyk 750S Coupé i Spider znajduje się w nazwie – moc silnika wynosi 750 KM i 800 Nm momentu obrotowego z 4,0-litrowego silnika V8 z podwójnym turbodoładowaniem M840T, przekazywany na napędzane koła za pośrednictwem siedmiobiegowej skrzyni biegów.
McLaren zauważa, iż te wartości wyjściowe przewyższają wartości ICE jego wcześniejszego modelu Ultimate Series, McLarena P1, który wytwarzał 737 KM i 720 Nm z silnika spalinowego (913 KM i 900 Nm w połączeniu z napędem elektrycznym) i jest odświeżeniem 720S , nowy 750S to wyłącznie silnik spalinowy i RWD.
Zmiany mogą wydawać się oszczędne na pierwszy rzut oka, jednak McLaren zauważa, iż około 30% komponentów 750S jest „nowych lub zmienionych” w stosunku do swojego poprzednika. McLaren twierdzi, iż 750S Coupé zmniejszył wagę o 30 kg z 720S do suchej masy 1277 kg (1389 kg DIN), co według producenta jest o 193 kg mniejsze niż jego najbliższego konkurenta – którego nie nazwał, ale najprawdopodobniej odnosi się do swojego rywala z Włoch.
Osiągniętą redukcję masy przypisano siedzeniom, kołom, oprzyrządowaniu i szybom; McLaren twierdzi, iż fotele pokryte włóknem węglowym są o 17,5 kg lżejsze niż standardowe elementy w 720S, a 10-ramienne, lekkie kute koła – najlżejsze w historii seryjnego McLarena – oszczędzają 13,8 kg. Tablica rozdzielcza kierowcy pozwala zaoszczędzić 1,8 kg, a szyba przedniej szyby 1,6 kg.
750S Spider jest tylko o 49 kg cięższy i waży 1326 kg (na sucho) w porównaniu z bliźniaczym Coupé, a tym samym zapewnia najlepszy w segmencie stosunek mocy do masy wynoszący 566 KM na tonę, mówi McLaren. Lżejsze Coupé radzi sobie oczywiście jeszcze lepiej, ze stosunkiem 587 KM na tonę.
Wspomniany 4,0-litrowy biturbo V8 o mocy 750 KM/800 Nm rozpędza 750S Coupé od 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy, a od 0 do 200 km/h w 7,2 sekundy lub 7,3 sekundy w przypadku Spidera. Zwiększenie mocy silnika w modelu 750S osiągnięto dzięki turbosprężarkom o wyższym ciśnieniu, pompom paliwowym o większym przepływie, lżejszym tłokom, zmienionemu zarządzaniu silnikiem i nowemu centralnemu wylotowi układu wydechowego, który pozwala zaoszczędzić 2,2 kg.
Zmiany w podwoziu w stosunku do 720S polegają na miększych sprężynach z przodu (o 3% miększych) i twardszych sprężynach z tyłu (o 4% twardszych), podczas gdy aktywne i pasywne elementy specjalnie zaprojektowanego zestawu zaworów zostały zmienione w celu poprawy komfortu jazdy, toczenia kontrolę, sprzężenie zwrotne układu kierowniczego i równowagę na zakrętach, mówi producent supersamochodów.
Nowa konstrukcja sprężyn i amortyzatorów w 750S zapewnia jeszcze większą oszczędność masy, o 2 kg. System podnoszenia pojazdu w modelu 750S zajmuje tylko cztery sekundy, w porównaniu z 10 sekundami wymaganymi w modelu 720S. Wraz z szerszym o 6 mm rozstawem kół przednich i nową geometrią zawieszenia, 750S zyskuje przyczepność z przodu i staje się bardziej zwinny, ponieważ elektrohydrauliczny układ wspomagania kierowania samochodu otrzymuje nową pompę wspomagania i szybsze przełożenie układu kierowniczego.
Dla 750S dostępne jest ulepszenie hamulca gąsienicowego, które obejmuje tarcze węglowo-ceramiczne o średnicy 390 mm i monoblokowe zaciski, które według McLarena są o 60% mocniejsze i mają czterokrotnie większą przewodność cieplną, poprawiając skuteczność hamowania bez odpowiedniego wzrostu rozmiaru lub wagi tarczy , jednocześnie zmniejszając blaknięcie hamulca i tempo zużycia. Odwrotna strona? Produkcja tarcz ze specyfikacją toru trwa siedem miesięcy.
Wewnątrz nowy wyświetlacz wskaźników kierowcy został zamontowany tak, aby poruszał się wraz z kolumną kierownicy, a elementy sterowania układem napędowym i trybami prowadzenia znajdują się po obu stronach kolumny, dzięki czemu kierowca nie musi zdejmować rąk z kierownicy, aby włączyć tryb zmiany.
W 750S znajduje się McLaren Control Launcher lub MCL. Zasadniczo zapisuje to preferencje kierowcy dotyczące aerodynamiki, prowadzenia, układu napędowego i ustawień skrzyni biegów, zapisując te parametry do natychmiastowego przywołania, gdy kierowca naciśnie przycisk MCL.
W zakresie rozrywki i rozrywki, 750S otrzymuje nowy centralny ekran informacyjny, który oferuje transmisje z kamery cofania, a także konfigurację kamery dookólnej; parowanie telefonu odbywa się dzięki uprzejmości Apple CarPlay.
Wykończenie wnętrza modelu 750S obejmuje w standardzie tapicerkę z Alcantary, a opcjonalnie dostępne są dwa kolejne motywy wnętrza; pierwsze to wnętrze Performance, w którym połączono Alcantarę ze skórą Nappa, a drugie, specyfikacja wnętrza TechLux, obejmuje skórę Nappa w całej kabinie 750S.
Czarna tapicerka jest standardem z możliwością wyboru kontrastowych kolorów przeszyć lub można wybrać szereg alternatywnych schematów kolorów. Towarzyszące tapicerce jest wykończenie z ciemnego metalu, a także konfigurowalne oświetlenie Ambiente. Oprócz standardowego wyboru lakierów zewnętrznych znajduje się gama kolorów Elite, a poza nią znajduje się dział specyfikacji na zamówienie MSO, z którego mogą korzystać klienci.
Księgi zamówień na McLarena 750S Coupé i Spider zostały otwarte, a Autocar donosi, iż nowy supersamochód będzie kosztował w Wielkiej Brytanii od 250 000 funtów szterlingów (1,39 miliona RM). Według magazynu dostawy mają rozpocząć się we wrześniu, a miejsca na budowę na 2023 rok zostały już uzgodnione.
McLarena 750S Coupe
McLarena 750S Spider