Mazdy RX-8 i MX-30 e-Skyactiv R-EV – dwa sposoby na wankla | PORÓWNANIE

1 rok temu

Wynaleziony przez Feliksa Wankla silnik z tłokiem obrotowym to specjalność Mazdy. W sportowym, produkowanym do 2012 r. modelu RX-8 występował solo. W Maździe MX-30 R-EV pełni funkcję „zasilacza” generatora energii elektrycznej. Zestawiliśmy ze sobą te niezwykłe auta.

Mazda ma w swojej naturze to, iż działa inaczej. Stosunkowo niewielki, mający swoją siedzibę w Hiroszimie, japoński producent zawsze koncentrował się na własnych, niekiedy bardzo oryginalnych rozwiązaniach. Dotyczyło to – a raczej dotyczy – także sposobów generowania mocy. I prowadziło do niezwykłych rezultatów, takich jak kompletnie nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy Diesla, e-Skyactiv, w Maździe CX-60 czy benzynowa jednostka e-Skyactiv X z rewolucyjnym zapłonem samoczynnym, którą znajdziemy w modelach 3 oraz CX-30.

https://magazynauto.pl/testy/mazda-cx-60-3-3-e-skyactiv-d-200-km-2wd-sluszna-tesknota-za-wielkim-dieslem,aid,3477

Wankel – specjalność zakładu powraca

Twórcy Mazdy od początku szczególnym zainteresowaniem darzyli jednak silnik z tłokiem obrotowym konstrukcji Feliksa Wankla, którego historia zaczęła się pod koniec lat 50. ubiegłego wieku. A dziś Mazda jest jedynym producentem samochodów, który zdecydowanie rozwija jednostkę Wankla i ponownie wykorzystuje ją w produkcji seryjnej.

Prace rozwojowe w ostatnich dekadach zaowocowały całą serią modeli Mazdy z silnikiem rotorowym, począwszy od legendarnego samochodu sportowego Mazda Cosmo Sport 110 S z 1967 r. po ostatnie jak dotąd wyprodukowane przez tego producenta seryjne auto sportowe z jednostką Wankla, Mazdę RX-8.

Nowa Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV (po lewej) przenosi technologię Wankla z modelu RX-8 do współczesności.

Ostatnia sportowa Mazda z Wanklem...

Prezentowany egzemplarz w niebieskim, metalicznym kolorze to jeden z ostatnich w swoim rodzaju. Pochodzi z 2010 r., wówczas nowy kosztował około 165 tys. zł. I choć model wprowadzono na rynek już w 2003 roku, to napędzane osiągającym prędkość 9000 obr./min 231-konnym dwurotorowym silnikiem Wankla RX-8 robi tak świeże wrażenie jak pierwszego dnia.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/mazda-rx-8-nowoczesny-klasyk-test-z-2003-roku,aid,2338

Podczas gdy gwałtownie zmieniasz przełożenia precyzyjnej manualnej sześciostopniowej skrzyni biegów, skrzętnie obracające się tłoki wytwarzają do 211 Nm momentu, który trafia na tylną oś. Beztroski, ale dopracowany i zwrotny pojazd o masie nieco ponad 1300 kg wciąż daje mnóstwo euforii z jazdy, zwłaszcza po krętym terenie.

1371

...i pierwsza Mazda z Wanklem jako generatorem

Nieco inną rolę silnik Wankla odgrywa w nowiutkiej Maździe MX-30 e-Skyactiv R-EV, która trafiła do sprzedaży jesienią 2023 r. Debiutant zasadniczo bazuje na tej samej platformie, co znana, w pełni elektryczna Mazda MX-30 e-Skyactiv EV, która będzie przez cały czas oferowana, nawiasem mówiąc w tej samej cenie, co nowa Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV – tj. od 161 100 zł.

Ze względu na podobne technologie napędu przednie koła obu modeli MX-30 napędza wyłącznie jednostka elektryczna umiejscowiona przy przedniej osi, która prąd czerpie z ukrytego w podłodze litowo-jonowego akumulatora. W nowym MX-30 e-Skyactiv R-EV magazynuje on do 17,8 kWh energii, dzięki czemu ważąca ok. 1700 kg kompaktowa hybryda typu plug-in o mocy 170 KM zgodnie z normą WLTP zapewnia zasięg elektryczny wynoszący 85 km – to całkowicie wystarczy, by MX-30 większość codziennych odcinków pokonało w trybie EV.

W Maździe MX-30 e-Skyactiv R-EV wankel wraca w zupełnie nowej roli.

Ale 85 km zasięgu elektrycznego to nie koniec, bo teraz do gry wkracza silnik Wankla o pojemności 830 cm3 i mocy 75 KM, który przy 4500 obr./min dostarcza 117 Nm momentu obrotowego. Jednostka z wirującym tłokiem nie napędza jednak kół, ale zasila generator i w ten sposób zapewnia uzupełnienie energii w akumulatorze. jeżeli poruszamy się w trybie Normal, naładowanie baterii utrzymuje się na poziomie ok. 45%.

W trybie Charge możemy wybrać wyższą rezerwę poziomu naładowania, przez kabel pobierzemy natomiast prąd zmienny (AC, a więc na przykład z wallboxu czy ze stacji ładowania) o mocy do 11 kW. Na szybkiej ładowarce DC o mocy maksimum 36 kW doładowanie akumulatora od 20 do 80% trwa tylko 25 minut. Bez ładowania Mazda MX-30 R-EV oferuje zasięg wynoszący maksymalnie 680 km – przy wykorzystaniu zarówno rezerw energii z baterii, jak i paliwa z 50-litrowego zbiornika. Zapotrzebowanie na energię jest więc odpowiednio niskie i zgodnie z normą WLTP na 100 km wynosi zaledwie 1 l benzyny i 17,5 kWh prądu.

1372

Mazda RX-8 musi sobie radzić bez wsparcia elektrycznego, przez co nie jest w stanie sprostać dzisiejszym wymaganiom. Niemniej jednak w 2003 r. podczas swojego debiutu uchodziła za najnowocześniejszy i najbardziej efektywny samochód z silnikiem z tłokiem obrotowym. Mazda zainwestowała wiele w rozwój dwutarczowej jednostki o nazwie Renesis, która była znacznie oszczędniejsza i zapewniała niższą emisję spalin niż odpowiednik montowany w poprzedniku, RX-7.

Dane techniczne Mazda RX-8 Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Masa własna Pojemność bagażnika Pojemność zbiornika paliwa Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg
benzynowy benzynowy + elektr.
2 x 654 cm3 2 x 830 cm3
45384 45384
231 KM/8200 170 KM
211 Nm/5500 260 Nm
tylny przedni
man./6-biegowa aut./1-biegowa
447/177/134 cm 440/180/156 cm
270 cm 266 cm
1315 kg 1778 kg
290 l 311/1155 l
61 l 50 l/17,8 kWh
237 km/h 140 km/h
6,4 s 9,1 s
11,5 l/100 km 1,0 l + 17,5 kWh/100 km
530 km 85/680 km ( w trybie elektrycznym/całkowity)

Mazda RX-8 i MX-30 R-EV – genów nie oszukasz

Mazda RX-8 była i wciąż jest samochodem nadającym się do codziennego użytku. Ma sportowego ducha i oferuje wystarczającą ilość miejsca dla pasażerów i bagażu. To samo można powiedzieć o nowym MX-30 e-Skyactiv R-EV, choć jako crossover reprezentuje on zupełnie inny segment pojazdów. Elegancko opadająca linia dachu w pewnym stopniu upodabnia MX-30 do stylowego, sportowego RX-8.

Nowość od klasyka zapożyczyła choćby koncepcję drzwi typu Freestyle. Otwierane „pod wiatr” tylne drzwi ułatwiają dostęp do drugiego rzędu siedzeń. Oba modele Mazdy z jednostką rotorową oferują stylowy wygląd coupe. RX-8 ma już 20 lat, ale jest to mniej zauważalne, niż można by oczekiwać, bo obie generacje modeli z silnikiem Wankla są w wielu kwestiach nadzwyczaj zgodne.

Otwierane „pod prąd” tylne drzwi ułatwiają wsiadanie – od 20 lat w RX-8, a także dziś.
Idź do oryginalnego materiału