
Wynaleziony przez Feliksa Wankla silnik z tłokiem obrotowym to specjalność Mazdy. W sportowym, produkowanym do 2012 r. modelu RX-8 występował solo. W Maździe MX-30 R-EV pełni funkcję „zasilacza” generatora energii elektrycznej. Zestawiliśmy ze sobą te niezwykłe auta.
Mazda ma w swojej naturze to, iż działa inaczej. Stosunkowo niewielki, mający swoją siedzibę w Hiroszimie, japoński producent zawsze koncentrował się na własnych, niekiedy bardzo oryginalnych rozwiązaniach. Dotyczyło to – a raczej dotyczy – także sposobów generowania mocy. I prowadziło do niezwykłych rezultatów, takich jak kompletnie nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy Diesla, e-Skyactiv, w Maździe CX-60 czy benzynowa jednostka e-Skyactiv X z rewolucyjnym zapłonem samoczynnym, którą znajdziemy w modelach 3 oraz CX-30.
https://magazynauto.pl/testy/mazda-cx-60-3-3-e-skyactiv-d-200-km-2wd-sluszna-tesknota-za-wielkim-dieslem,aid,3477Wankel – specjalność zakładu powraca
Twórcy Mazdy od początku szczególnym zainteresowaniem darzyli jednak silnik z tłokiem obrotowym konstrukcji Feliksa Wankla, którego historia zaczęła się pod koniec lat 50. ubiegłego wieku. A dziś Mazda jest jedynym producentem samochodów, który zdecydowanie rozwija jednostkę Wankla i ponownie wykorzystuje ją w produkcji seryjnej.
Prace rozwojowe w ostatnich dekadach zaowocowały całą serią modeli Mazdy z silnikiem rotorowym, począwszy od legendarnego samochodu sportowego Mazda Cosmo Sport 110 S z 1967 r. po ostatnie jak dotąd wyprodukowane przez tego producenta seryjne auto sportowe z jednostką Wankla, Mazdę RX-8.

Ostatnia sportowa Mazda z Wanklem...
Prezentowany egzemplarz w niebieskim, metalicznym kolorze to jeden z ostatnich w swoim rodzaju. Pochodzi z 2010 r., wówczas nowy kosztował około 165 tys. zł. I choć model wprowadzono na rynek już w 2003 roku, to napędzane osiągającym prędkość 9000 obr./min 231-konnym dwurotorowym silnikiem Wankla RX-8 robi tak świeże wrażenie jak pierwszego dnia.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/mazda-rx-8-nowoczesny-klasyk-test-z-2003-roku,aid,2338Podczas gdy gwałtownie zmieniasz przełożenia precyzyjnej manualnej sześciostopniowej skrzyni biegów, skrzętnie obracające się tłoki wytwarzają do 211 Nm momentu, który trafia na tylną oś. Beztroski, ale dopracowany i zwrotny pojazd o masie nieco ponad 1300 kg wciąż daje mnóstwo euforii z jazdy, zwłaszcza po krętym terenie.
1371
...i pierwsza Mazda z Wanklem jako generatorem
Nieco inną rolę silnik Wankla odgrywa w nowiutkiej Maździe MX-30 e-Skyactiv R-EV, która trafiła do sprzedaży jesienią 2023 r. Debiutant zasadniczo bazuje na tej samej platformie, co znana, w pełni elektryczna Mazda MX-30 e-Skyactiv EV, która będzie przez cały czas oferowana, nawiasem mówiąc w tej samej cenie, co nowa Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV – tj. od 161 100 zł.
Ze względu na podobne technologie napędu przednie koła obu modeli MX-30 napędza wyłącznie jednostka elektryczna umiejscowiona przy przedniej osi, która prąd czerpie z ukrytego w podłodze litowo-jonowego akumulatora. W nowym MX-30 e-Skyactiv R-EV magazynuje on do 17,8 kWh energii, dzięki czemu ważąca ok. 1700 kg kompaktowa hybryda typu plug-in o mocy 170 KM zgodnie z normą WLTP zapewnia zasięg elektryczny wynoszący 85 km – to całkowicie wystarczy, by MX-30 większość codziennych odcinków pokonało w trybie EV.

Ale 85 km zasięgu elektrycznego to nie koniec, bo teraz do gry wkracza silnik Wankla o pojemności 830 cm3 i mocy 75 KM, który przy 4500 obr./min dostarcza 117 Nm momentu obrotowego. Jednostka z wirującym tłokiem nie napędza jednak kół, ale zasila generator i w ten sposób zapewnia uzupełnienie energii w akumulatorze. jeżeli poruszamy się w trybie Normal, naładowanie baterii utrzymuje się na poziomie ok. 45%.
W trybie Charge możemy wybrać wyższą rezerwę poziomu naładowania, przez kabel pobierzemy natomiast prąd zmienny (AC, a więc na przykład z wallboxu czy ze stacji ładowania) o mocy do 11 kW. Na szybkiej ładowarce DC o mocy maksimum 36 kW doładowanie akumulatora od 20 do 80% trwa tylko 25 minut. Bez ładowania Mazda MX-30 R-EV oferuje zasięg wynoszący maksymalnie 680 km – przy wykorzystaniu zarówno rezerw energii z baterii, jak i paliwa z 50-litrowego zbiornika. Zapotrzebowanie na energię jest więc odpowiednio niskie i zgodnie z normą WLTP na 100 km wynosi zaledwie 1 l benzyny i 17,5 kWh prądu.
1372
Mazda RX-8 musi sobie radzić bez wsparcia elektrycznego, przez co nie jest w stanie sprostać dzisiejszym wymaganiom. Niemniej jednak w 2003 r. podczas swojego debiutu uchodziła za najnowocześniejszy i najbardziej efektywny samochód z silnikiem z tłokiem obrotowym. Mazda zainwestowała wiele w rozwój dwutarczowej jednostki o nazwie Renesis, która była znacznie oszczędniejsza i zapewniała niższą emisję spalin niż odpowiednik montowany w poprzedniku, RX-7.
benzynowy | benzynowy + elektr. |
2 x 654 cm3 | 2 x 830 cm3 |
45384 | 45384 |
231 KM/8200 | 170 KM |
211 Nm/5500 | 260 Nm |
tylny | przedni |
man./6-biegowa | aut./1-biegowa |
447/177/134 cm | 440/180/156 cm |
270 cm | 266 cm |
1315 kg | 1778 kg |
290 l | 311/1155 l |
61 l | 50 l/17,8 kWh |
237 km/h | 140 km/h |
6,4 s | 9,1 s |
11,5 l/100 km | 1,0 l + 17,5 kWh/100 km |
530 km | 85/680 km ( w trybie elektrycznym/całkowity) |
Mazda RX-8 i MX-30 R-EV – genów nie oszukasz
Mazda RX-8 była i wciąż jest samochodem nadającym się do codziennego użytku. Ma sportowego ducha i oferuje wystarczającą ilość miejsca dla pasażerów i bagażu. To samo można powiedzieć o nowym MX-30 e-Skyactiv R-EV, choć jako crossover reprezentuje on zupełnie inny segment pojazdów. Elegancko opadająca linia dachu w pewnym stopniu upodabnia MX-30 do stylowego, sportowego RX-8.
Nowość od klasyka zapożyczyła choćby koncepcję drzwi typu Freestyle. Otwierane „pod wiatr” tylne drzwi ułatwiają dostęp do drugiego rzędu siedzeń. Oba modele Mazdy z jednostką rotorową oferują stylowy wygląd coupe. RX-8 ma już 20 lat, ale jest to mniej zauważalne, niż można by oczekiwać, bo obie generacje modeli z silnikiem Wankla są w wielu kwestiach nadzwyczaj zgodne.
