
CX-60 jest jednym z modeli, którymi Mazda próbuje awansować do klasy premium. Czeka tam na niego m.in. Range Rover Velar. Jak japoński SUV wypada na tle szlachetnego rywala z Wielkiej Brytanii? W naszym porównaniu zmierzyły się wersje napędzane dieslami – o zupełnie różnym charakterze.
Mazda od pewnego czasu próbuje zerwać z wizerunkiem marki popularnej i stawić czoła bardziej prestiżowej konkurencji. Argumentów ma coraz więcej. Jej samochody otrzymują np. stosunkowo duże silniki, w tym 6-cylindrowe, i zdarza się im tylny napęd. Mają też wyposażenie niespotykane wśród najtańszych aut i wykończenie coraz bardziej zbliżone do modeli klasy premium (którym z kolei zdarzają się ostatnio oszczędności).
Do tego gama Mazdy „poważnieje” i obejmuje coraz więcej segmentów zagospodarowanych głównie przez marki prestiżowe – do roadstera czy oryginalnego „elektryka” (z tylnymi drzwiami otwieranymi „pod wiatr”) dołączyły niedawno SUV-y klasy średniej i wyższej, CX-60 i CX-80.

Porównaliśmy mniejszego z nich z brytyjskim rywalem. Velar to pełnoprawny Range Rover – elegancki, szlachetnie wykończony, komfortowy i dostępny w mocnych wersjach. Do porównania trafił jednak z bazowym dieslem: 2.0 R4 MHEV o mocy 204 KM. Auta tej marki należą bowiem do najdroższych w swoich klasach, więc tylko ten wariant, kosztujący od 328 100 zł, nie odbiega mocno ceną od Mazdy. I to nie takiej z 200-konnym dieslem (tylny napęd, 232,2-294,2 tys. zł), ale mocniejszej, wyposażonej w jednostkę 3.3 R6 MHEV o mocy 254 KM, kosztującej 262,2-314,2 tys. zł.
W teście drugie „od góry” wersje: Homura Plus u Mazdy (307 200 zł) i Dynamic SE u Range'a (366 700 zł). Czy warto dopłacić te niemal 60 tys. zł do Velara?
https://magazynauto.pl/wiadomosci/zupelnie-nowa-mazda-cx-5-wchodzi-do-polski-z-zaskakujaca-cena,aid,5454Walka na argumenty
Wnętrze CX-60 nie dorównuje temu w Range'u materiałami, wygłuszeniem i multimediami (choć wypada w tych kwestiach bardzo dobrze), ale pod wieloma względami wcale mu nie ustępuje. Mazda ma np. równie... przeciętne fotele – wygodne, ale z krótkawymi siedziskami oraz słabym podparciem bocznym (za to w testowanej wersji seryjnie ogrzewane i wentylowane). Łatwiej się ją obsługuje. Smuklejsze słupki zasłaniają jej mniej widoku, a szersza o 4-5 cm kabina daje wrażenie prowadzenia większego auta.
2077
Przestrzeń na nogi i nad głowami jest porównywalna, mimo iż testowana odmiana Mazdy seryjnie ma okno dachowe, którego obudowa obniża podsufitkę. Oba auta wygodnie mieszczą 4 dość wysokie osoby (piątce lepiej będzie w CX-60).
W Range Roverze mogą one jednak liczyć na więcej komfortu. To zasługa, obecnego w opisywanym egzemplarzu, pneumatycznego zawieszenia. Kosztuje aż 17 200 zł (ale u rywala nie jest tańsze, ale niedostępne), za to niemal odcina podróżnych od wybojów, a do tego pozwala zwiększyć o kilka cm prześwit na wyboistej drodze albo też o kilka obniżyć auto dla ułatwienia wysiadania.
Królestwo komfortu
W CX-60 właśnie nieznacznie zmodernizowano m.in. podwozie, co sprawiło, iż teraz harmonijniej rozprawia się ono ze wstrząsami. przez cały czas nie przepada za powtarzającymi się krótkimi wybojami, ale subtelniej radzi sobie z wszystkimi pozostałymi.

Poprawie uległo też prowadzenie. Mazda okazuje się zwinniejsza od Velara, mniej się przechyla, daje się precyzyjniej kierować, zapewnia większą stabilność przy gwałtownych manewrach i lepiej wspomaga się rozkładem napędu podczas ofensywnej jazdy. A do tego skuteczniej hamuje. Range Rover nie boi się krętych tras, dość żwawo reaguje na ruchy kierownicy, ale większe przechyły karoserii i bardziej odczuwalna podsterowność w ciasnych łukach wybijają jego kierowcy z głowy wszelkie próby mierzenia się z Mazdą na krętych odcinkach.
Co innego, gdy kończy się asfalt. Velar może się pochwalić nie tylko dużym prześwitem (standardowe zawieszenie: 21,4 cm, pneumatyczne: 20,5 cm z opcją chwilowego zwiększenia aż do 25,2 cm), przy którym 17,9 cm CX-60 wypada dość blado.
2078
Range oferuje też głębokość brodzenia sięgającą 58 cm (i informuje o głębokości aktualnie pokonywanej przeszkody wodnej) oraz wyjątkowo zaawansowany napęd 4x4 z wieloma trybami dostosowującymi jego pracę do warunków. W terenie brytyjski SUV zawstydza nie tylko Mazdę, ale i większość rywali.
https://magazynauto.pl/testy/mazda-cx-80-3-3-e-skyactiv-d-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-bagaznik-opinie,aid,4830Kwestia manier
Pod maskami obu testowanych samochodów pracują diesle wspomagane układami mild hybrid 48 V. Ten w Range'u niczym się nie wyróżnia – ma 4 cylindry, 2 l pojemności i 204 KM mocy, wykazuje spory ciąg w zakresie 2000-4000 obr./min, ale żeby rozpędzić brytyjskie 2 tony (z kierowcą) od 0 do 100 km/h, potrzebuje niemal 9 sekund. Podczas maksymalnego rozpędzania pracuje z pewnym wysiłkiem, a w dodatku wykazuje się większym „apetytem” niż jednostka Mazdy.
turbodiesel | turbodiesel |
3283 cm3 | 1998 cm3 |
R6/24 | R4/16 |
254 KM/3750 | 204 KM/3750 |
550 Nm/1500 | 430 Nm/1750 |
4x4 | 4x4 |
aut./8-biegowa | aut./8-biegowa |
475/189/169 cm | 480/204/168 cm |
287/17,9 cm | 287/21,4 cm |
11,7 m | 12,0 m |
2019/497/2500 kg | 1928/662/2400 kg |
570/1726 l | 552/1358 l |
58 l (ON) | 62 l (ON) |
235/50 R20 | 255/50 R20 |
219 km/h | 210 km/h |
7,4 s | 8,3 s |
5,5 l/100 km | 6,4 l/100 km |
1050 km | 960 km |
od 262 200 zł | od 328 100 zł |
307 200 zł |
366 700 zł |
Co może zaskakiwać, gdy weźmie się pod uwagę, iż japoński silnik ma 6 cylindrów (w rzędzie, jak w BMW czy Mercedesie) i aż 3,3 l pojemności. Rozwija 254 KM, o 50 więcej niż Velar, a momentem obrotowym 550 Nm pokonuje rywala aż o 120 Nm. Choć CX-60 waży o 91 kg więcej niż Range, zdecydowanie wygrywa z nim porównanie dynamiki (100 km/h osiąga o 1,5 s szybciej, w „sprincie” do 140 km/h różnica rośnie do 4 s). Do tego spod maski Mazdy dochodzą przyjemne dźwięki, a jej jednostka zadowala się imponująco małymi ilościami paliwa. Podczas płynnej jazdy pozamiejskiej bez przekraczania „setki” wystarcza jej 4,4-4,8 l/100 km, jazda 120 km/h przynosi wynik w okolicy 6 l, a miejskie korki podnoszą go tylko do 7,5 l. Dopiero 140 km/h powoduje spalanie ok. 8,5 l na 100 km.
2,6 s | 2,8 s |
7,3 s | 8,8 s |
13,4 s | 17,4 s |
36,7 m | 38,7 m |
37,2 m | 38,9 m |
55,4 dB | 55,3 dB |
63,3 dB | 60,8 dB |
98 km/h | 97 km/h |
3,3 | 2,6 |
7,5/4,6/6,1 l/100 km | 9,0/5,4/7,2 l/100 km |
950 km | 860 km |
Range Rover, choć lżejszy i wyposażony w mniejszy silnik, porównywalne ilości zużywa tylko przy autostradowym tempie. Podczas jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością „ekspresówką” potrzebuje ponad 7 l, spokojna podróż typową drogą krajową oznacza spalanie na poziomie ok. 5,5 l, a ruch miejski winduje je aż do 9 l.

Różnice te byłyby do przełknięcia, gdyby oba SUV-y „grały” w tej samej lidze cenowej. Tymczasem Range Rover nie dość, iż kosztuje o ponad 60 tys. zł więcej, to nie dorównuje Maździe specyfikacją. Wyposażony na jej poziomie jest już o ponad 83 tys. zł droższy.
Czy warto tyle dopłacać? Obiektywnie – nie. CX-60 w paru kwestiach nie dorównuje rywalowi, ale w wielu zdecydowanie go przewyższa. Jak to często bywa, zwłaszcza w segmencie premium, o wyborze często zdecydują jednak subiektywne odczucia, niejedną osobę przekona prawdopodobnie szlachetniejsza aura Velara.
50 | 22 | 20 |
10 | 8 | 9 |
10 | 6 | 7 |
10 | 9 | 8 |
20 | 18 | 17 |
100 | 63 | 61 |
30 | 17 | 13 |
10 | 8 | 7 |
10 | 8 | 9 |
30 | 23 | 20 |
80 | 56 | 49 |
30 | 21 | 18 |
30 | 21 | 24 |
10 | 8 | 7 |
20 | 12 | 10 |
90 | 62 | 59 |
50 | 20 | 15 |
40 | 20 | 14 |
30 | 17 | 16 |
10 | 2 | 5 |
130 | 59 | 50 |
400 | 240 | 219 |
1 | 2 |
Mazda CX-60, Range Rover Velar – podsumowanie porównania wysokoprężnych SUV-ów
Wykwintny charakter i nieprzeciętne zdolności terenowe brytyjskiego SUV-a czy dynamika, solidność i lepszy silnik tego z Japonii? Na punkty zdecydowanie wygrała Mazda – i to jeszcze zanim wzięliśmy pod uwagę cenniki. Tańsze CX-60 przekonuje nie tylko swoim jędrnym zawieszeniem i świetnym silnikiem, ale także przyjazną obsługą, bogatym wyposażeniem i niedużym spalaniem. Na tym tle Velar nie ma wielu argumentów, ma jednak nimb królewskiej marki, który pozwoli wielu osobom przymknąć oko na jego niedoskonałości.

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 254 Homura Plus – galeria zdjęć
2079
Range Rover Velar D200 Dynamic SE– galeria zdjęć
2080