Spółka joint venture Changan Mazda ujawniła Hybrydowa Mazda CX-50 na chiński rynek i podobno użyje technologii układu napędowego Toyoty.
Na targach motoryzacyjnych w Szanghaju chińska spółka joint venture Mazdy ogłosiła kilka ogłoszeń, szczegółowo opisując gamę benzynowych CX-50 przeznaczonych na ten rynek, debiutując CX-50 Hybrid i zapowiadając nadchodzące plany elektryfikacji na największym rynku samochodowym na świecie.
Przeglądając krajową sieć społecznościową Weibo, chińska sieć chmury samochodowej donosi, iż w Chinach rozpoczęła się przedsprzedaż CX-50, z dostępnymi modelami benzynowymi o pojemności 2,0 i 2,5 litra w cenach od 159 800 juanów (34 660 USD) do 212 000 juanów (45 982 USD). .
Changan Mazda zaprezentuje CX-50 na Mount Everest w maju – w materiałach marketingowych CX-50 w Chinach pojawia się motyw górskich przygód.
Spółka joint venture japońskiej marki zaprezentowała również nowy CX-50 Hybrid, który pojawi się na rynku po wersjach benzynowych i zapoczątkuje elektryfikacyjną podróż Changan Mazda.
Mazda CX-50
Bardziej szczegółowe szczegóły są cienkie na ziemi, ale poinformowano, iż CX-50 HEV – jak to również określa się w niektórych prezentacjach w Szanghaju – będzie wykorzystywać technologię hybrydową Toyoty, w ciekawym ruchu ze strony marki.
Toyota Motor Corporation posiada mniejszościowy pakiet udziałów w Mazdzie (około 5,0 procent), ale poza kilkoma zleceniami rebrandingu – jak europejska Mazda 2 Hybrid, która jest zasadniczo Yarisem w przebraniu – nie widzieliśmy systemów hybrydowych Toyoty w jednym własnych modeli Mazdy do tej pory.
Chociaż wydaje się, iż specyfika układu napędowego Mazdy CX-50 Hybrid nigdzie nie została opublikowana, wskazówka może pochodzić z miejsca produkcji crossovera marki, co może również wskazywać na wprowadzenie hybrydy poza granice Chin.
Changan Mazda będzie produkować krajowy CX-50 w swojej fabryce w Nanjing, ale w USA crossover jest montowany w Huntsville w Alabamie obok Toyoty Corolla Cross. Model wyprodukowany w USA jest również eksportowany do Kanady, Kolumbii, a ostatnio do Meksyku.
Chociaż CX-50 i Corolla Cross nie mają wspólnych podstaw – CX-50 opiera się na rozszerzonej wersji platformy Mazdy 3 i CX-30 – nie byłoby zaskoczeniem, gdyby CX-50 Hybrid korzystał z wersji ( lub wersje) dostępnych hybrydowych układów napędowych Corolli Cross.
Nie jest jasne, kiedy Mazda Motor Corporation planuje wprowadzić CX-50 Hybrid poza rynek chiński, ale podczas globalnej prezentacji w listopadzie 2021 roku potwierdzono, iż zelektryfikowane układy napędowe są w przyszłości na tabliczce znamionowej „w tym tradycyjny model hybrydowy”.
Biorąc pod uwagę, iż model wyprodukowany w USA ma również w pewnym momencie wprowadzić technologię hybrydową, wspólna fabryka z Toyotą dodatkowo wskazuje na współpracę układu napędowego z Corollą Cross.
Podczas gdy Corolla Cross oferuje na całym świecie hybrydowe układy napędowe benzynowo-elektryczne o mocy 90 kW 1,8 litra i 146 kW 2,0 litra, w modelu produkowanym w USA stosowana jest tylko wersja 2,0 l.
Domyślamy się, iż Mazda CX-50 Hybrid będzie oferować wersję systemu 2,0-litrowego, a raporty z Chin wskazują, iż zarówno wersje HEV z napędem na przednie, jak i na cztery koła zostaną udostępnione na rynku.
Wersje benzynowe Mazdy CX-50 są standardowo wyposażone w sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów, chociaż system hybrydowy Toyoty sugeruje, iż w CX-50 HEV zostanie zastosowany eCVT – chyba iż Mazda opracuje własną skrzynię biegów lub dostosuje wersję sześciobiegową szybki hybrydowy samochód używany w najnowszych modelach Hybrid Max Toyoty.
Zelektryfikowane produkty Changan Mazda (Źródło: Weibo)
W nawiązaniu do CX-50 HEV, Changan Mazda krótko drażnił się z dwoma nadchodzącymi zelektryfikowanymi wersjami, które wydają się być sedanami.
Sedany mogą tracić na popularności w większości części świata, ale przez cały czas odgrywają istotną rolę na chińskim rynku.
Zgodnie z grafiką oba pojazdy, które są przedstawione pod czerwonymi arkuszami w powyższym zwiastunie mapy drogowej, będą oferować zarówno hybrydowe, jak i elektryczne układy napędowe typu plug-in.
Nie jest jasne, czy są to modele nowej generacji, czy też będą oparte na istniejących tabliczkach znamionowych. w tej chwili Mazda 3 i Mazda 6 to jedyne sedany, które Changan Mazda sprzedaje w Chinach.
To może być nasza największa wskazówka, iż Mazda 6 otrzymuje nową generację, chociaż biorąc pod uwagę wyłącznie chińską produkcję Changan Mazda, może niedługo stać się kolejną globalną tabliczką znamionową, która została wygnana do chińskiego życia pozagrobowego, jak Ford Mondeo – zbadamy to więcej w nadchodzącej historii, bądźcie czujni.
Mazda Australia wcześniej wykluczyła CX-50 z australijskiej premiery, głównie ze względu na fakt, iż jest w tej chwili produkowany tylko z kierownicą po lewej stronie.
Marka wielokrotnie wspominała jednak na poziomie lokalnym, iż w jakiejś formie pojawi się nowa generacja CX-5, ale czy pojawi się ona w postaci zupełnie nowego CX-5, czy też zostanie zastąpiona przez coś podobnego, jest przez cały czas niejasne.
Najlepiej sprzedającym się modelem Mazdy na całym świecie jest pod pewnymi względami CX-5, aw Australii z łatwością jest złotym dzieckiem marki na listach przebojów pomimo swojego podeszłego wieku.
Ma sens, aby nowszy CX-50 ostatecznie zastąpił CX-5, biorąc pod uwagę jego nowszą architekturę, podobny rozmiar i znaną gamę układów napędowych – oraz plany dotyczące wariantów zelektryfikowanych – ale z drugiej strony, czy CX-5 powinien zostać wycofany tej generacji nowy CX-60 oferuje tańsze warianty, które w Japonii podcinają choćby CX-8.
Jak donosił CarExpert w sierpniu zeszłego roku, CX-60 oferuje podstawowy 2,5-litrowy, wolnossący silnik benzynowy z napędem na tylne koła na rodzimym rynku. W podstawowym wyposażeniu jest to tańsze niż podstawowy CX-8 w Japonii, który lokalnie zaczyna się od 40 190 USD.
Śledź najnowsze informacje na CarExpert i daj nam znać w komentarzach.
CX-50 Hybrid w Szanghaju (źródło: Weibo)
WIĘCEJ: Ujawniono Mazdę CX-50 2023, ale nie dla Australii