Mazda 3 sedan – tradycjonalistka z innowacją pod maską | TEST

4 godzin temu

Kompaktowe sedany to dziś rzadko spotykany gatunek. Ale Mazda lubi się trzymać z dala od głównego nurtu. W swojej ofercie ma wyjątkowo atrakcyjnie zaprojektowaną czterodrzwiową „trójkę”. Model z zestawem cech, które jedni mogą uznać za mankamenty, a innych wręcz zachęcą do zakupu tego auta. Wśród nich jest także oryginalny – jak na Mazdę przystało – silnik.

Niebawem minie 6 lat od debiutu obecnej generacji Mazdy 3. Ostatnio, w obliczu europejskich regulacji dotyczących emisji spalin, z oferty zniknął klasyczny wolnossący silnik benzynowy 2.0 e-Skyactiv G o mocy 122 oraz 150 KM, który stanowił trzon oferty; nabywcom pozostaje innowacyjna jednostka 2.0 e-Skyactiv X (186 KM), która korzysta z układu miękkiej hybrydy, kompresora i, okresowo, zapłonu samoczynnego sterowanego świecą – poniekąd jak w dieslach.

Mazda zachęca do wyboru droższej wersji (fot.), bazową oferując z trącącymi myszką halogenowymi światłami dziennymi. fot. Kacper Szczepański/Motor

Kwestia optyki

Ostatnimi laty Mazda, podobnie jak Volvo, pozwala sobie co najwyżej na dyskretne modyfikacje swoich aut. Nie inaczej jest z „trójką”, która wciąż wygląda urodziwie i niespecjalnie potrzebuje liftingu.

Reszta nie jest już jednak tak świeża. Po przesiadce wprost z któregoś z nowszych modeli zbliżonej klasy uwagę natychmiast zwracają zegary z mocno ograniczonym zasobem dodatkowych informacji i prosty system operacyjny bez efektownego interfejsu.

Chciałoby się dłuższych siedzisk foteli oraz nieco więcej miejsca na nogi i nad głowami z tyłu. A także centralnych otworów wentylacyjnych na kanapę. Może rozbudowanego nastrojowego oświetlenia, które oferują dziś choćby auta miejskie. No i automatu, który ma więcej niż 6 biegów.

1670

Ale to jeden z dwóch punktów widzenia. Jest i drugi: pomijając przeciętną przestronność w tylnym rzędzie (wygodnie będzie tam osobom mierzącym poniżej 1,85 m wzrostu), cała reszta w zasadzie... nie przeszkadza, a choćby przemawia na korzyść Mazdy. Ten samochód ujmuje przemyślaną schludnością, a na tle niektórych rywali, z ich wnętrzami zdominowanymi przez dotykowe panele, zapewnia choćby przyjemne poczucie ulgi. Ma czytelne zegary, niezatłoczone menu centralnego ekranu i ergonomicznie rozplanowany kokpit z klasycznymi instrumentami na kierownicy oraz do obsługi wentylacji.

Żadnych udziwnień. Są za to drobiazgi, które kierowca gwałtownie doceni: dobra widoczność w przód, umieszczona pod ręką ładowarka indukcyjna, okrągły kontroler do sterowania systemem operacyjnym czy head-up wyświetlający komendy z nawigacji Apple CarPlay/Android Auto. Pomijając czarne błyszczące tworzywo, także wykończenie jest przyzwoite i ponadprzeciętnie estetyczne.

https://magazynauto.pl/uzywane/samochody-uzywane-ostatnie-trzydrzwiowe-kompakty-dobrze-wygladaja-i-wbrew-pozorom-sa-calkiem-praktyczne-18-modeli,aid,3638

Wersja w sam raz

Unikatowa jednostka Mazdy nie przynosi przełomu w dziedzinie wydajności, choć spełnia obietnicę producenta – z jednej strony, w połączeniu z gładko pracującym automatem, zapewnia dobre osiągi (od 0 do 100 km/h testowo w 8,6 s), z drugiej okazuje się naprawdę oszczędna. W trasie (90 km/h) zużywa ok. 5,2 l, a w mieście 7,3-8,2 l/100 km. Nie pracuje przy tym zbyt głośno i ma przyjazną krzywą momentu obrotowego, z dawką ponad 200 Nm momentu dostępną w zakresie od ok. 1700 do ponad 6000 obr./min – co sprzyja płynności jazdy.

Dane techniczne i ceny Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X 6AT Exclusive-Line Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maksymalny moment obrotowy Napęd; skrzynia biegów Dług./szer./wys./rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg Cena wersji podst.(z tym samym silnikiem) Cena wersji testowanej
benzynowy
1998 cm3
R4/16
186 KM/6000
240 Nm/4000
przedni; aut./6-b.
466/180/144/273 cm
10,6 m
1394/565 kg
450/1138 l
51 l (Pb 95)
215/45 R18
216 km/h
8,4 s
6,1 l/100 km
830 km
134 900 zł
153 900 zł
Mazdowski patent: jednostka e-Skyactiv X zapewnia zbliżone osiągi i spalanie jak volkswagenowski silnik 1.5 TSI. Atut: płynna praca. fot. Kacper Szczepański/Motor
Dane testowe Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X 6AT Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość przy wskzaniu 100 km/h Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasta/trasa/cykl miesz.) Rzeczywisty zasięg
3,1 s
8,6 s
36,0 m
36,5 m
59,5 dB
65,0 dB
97 km/h
2,5
7,8/5,2/6,5 l/100 km
780 km

Obraz zwyczajnie porządnego samochodu dopełniają ciche, wystarczająco sprężyste zawieszenie, które starannie tłumi nierówności, oraz bezpieczne, zachowawcze prowadzenie, z przyjemnie wyważonym układem kierowniczym.

Doskonałe proporcje jak na niedużego sedana. 18-calowe felgi są standardem od drugiej z czterech wersji. fot. Kacper Szczepański/Motor

Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X 6AT – test: podsumowanie

  • Design, prosta obsługa, dobre wykończenie, niewysokie spalanie, bogate wyposażenie, udane podwozie
  • Drobne braki, przeciętna ilość miejsca

Mazda 3 sedan atrakcyjnie wygląda i nie irytuje kwestiami obsługi. Niezła alternatywa dla mainstreamowych aut z Europy.

Idź do oryginalnego materiału