Maxus we współpracy z firmą AMBIBOX GmbH zakończył fazę testów ładowania dwukierunkowego w pełni elektrycznych pojazdów użytkowych marki: e-Deliver 5, e-Deliver 7 AWD oraz elektrycznego pick-upa z napędem na wszystkie koła – e-Terron 9.
Czym jest ładowanie dwukierunkowe?
Ładowanie dwukierunkowe umożliwia aktywne wykorzystanie energii z akumulatora pojazdu, gdy jest on zaparkowany i podłączony do odpowiedniego systemu ładowania. w tej chwili energia elektryczna w pojazdach elektrycznych płynie zwykle tylko w jednym kierunku – z ładowarki do samochodu (tzw. ładowanie jednokierunkowe).
W przyszłości samochody elektryczne będą mogły nie tylko pobierać prąd, ale również oddawać go na przykład do budynku lub do publicznej sieci energetycznej – co określamy mianem ładowania dwukierunkowego. Do tego potrzebny jest nie tylko pojazd wyposażony w odpowiednią technologię, ale też kompatybilna ładowarka domowa (wallbox) lub stacja ładowania.
Istnieją różne scenariusze zastosowania ładowania dwukierunkowego:
Vehicle-to-Home (V2H): Najłatwiejszym do wyobrażenia i wprowadzenia w życie przypadkiem jest wykorzystanie energii z akumulatora pojazdu do zwiększenia autokonsumpcji prądu z instalacji fotowoltaicznej. Nadwyżki prądu produkowane przez panele są magazynowane w akumulatorze w czasie, gdy wydajność instalacji fotowoltaicznej jest największa (w ciągu dnia), a następnie przekazywane z powrotem do budynku w okresie zwiększonego zapotrzebowania na energię (wieczorem/rano). Takie wykorzystanie nosi nazwę Vehicle-to-Home (V2H) lub Vehicle-to-Building (V2B).
Vehicle-to-Grid (V2G): Druga interesująca możliwość to Vehicle-to-Grid (V2G), czyli oddawanie energii z akumulatora pojazdu do lokalnej sieci energetycznej. Dzięki inteligentnemu zarządzaniu ładowaniem pojazdy są ładowane gdy zapotrzebowanie (i ceny energii) są niskie, a oddają energię do sieci, gdy zapotrzebowanie i ceny są wysokie. To zastosowanie ma szczególny sens przy dużej liczbie pojazdów, np. w firmowych flotach ładowanych w bazach.
Standaryzacja
Obecnie ładowanie dwukierunkowe przez stanowiące standard w Europie złącze CCS możliwe jest tylko z nielicznymi ładowarkami. Firma AMBIBOX oferuje certyfikowaną, kompatybilną ładowarkę DC o mocy do 22 kW. Maxus konsekwentnie realizuje otwartą na nowe technologie strategię zrównoważonego rozwoju, skupiając się przy tym na praktycznych innowacjach dających realne korzyści Klientom. Ładowanie dwukierunkowe przynosi je w wymiarze ekonomicznym zarówno Klientom prywatnym, jak i flotowym.
Klient prywatny dzięki V2H lub V2B może liczyć na natychmiastowy zwrot inwestycji poprzez efektywniejsze wykorzystanie na przestrzeni doby energii wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej. Ta sama zasada przenosi się również na operatorów flot, których bazy znajdują się na przykład przy centrach dystrybucyjnych – część zapotrzebowania na prąd może być pokrywana z akumulatorów pojazdów.
Najbardziej opłacalnym przypadkiem użycia jest ładowanie wspierające sieć (V2G), w którym energia oddawana jest do sieci publicznej i pomaga wyrównać szczyty zapotrzebowania. Operatorzy sieci mogą – w ramach umowy – wynagradzać oddaną energię. Jest to nowy, notujący coraz większą popularność trend, który wedle niezależnych ekspertów już w najbliższych latach ma zyskać na znaczeniu również w Polsce.
Dzięki innowacjom Maxusa, użytkownicy samochodów tej marki będą mogli znacząco obniżyć całkowite koszty posiadania pojazdu i zyskać kolejne korzyści z wyboru elektrycznego modelu dostawczego.
Przygotowania do wprowadzenia na rynek
Maxus intensywnie pracuje nad wprowadzeniem tej technologii na rynek europejski i planuje zaoferować klientom realne oszczędności poprzez inteligentne, dwukierunkowe rozwiązania ładowania.