Prędkości przekraczające 300 km/h nie są niczym szczególnym, zwłaszcza w wykonaniu współczesnych supersamochodów. Co innego, gdy osiągają je bez kierowcy na pokładzie.
Podczas wydarzenia 1000 Miglia Experience Florida na terenie Kennedy Space Center ustanowiono nowy światowy rekord prędkości dla pojazdu autonomicznego. Indy Autonomous Challenge (IAC) i Politecnico di Milano, przy wsparciu Maserati, przeprowadziły testy, podczas których zmodyfikowany Maserati MC20 Coupe, sterowany wyłącznie przez sztuczną inteligencję, osiągnął prędkość 318 km/h.
Przełomowe testy na historycznym torze
Testy przeprowadzono na Space Florida Launch and Landing Facility (LLF) – jednym z najdłuższych pasów startowych na świecie, mierzącego 4,6 km, który niegdyś służył do lądowań wahadłowców NASA. w tej chwili stanowi centrum innowacji w zakresie badań, produkcji i testów dla przemysłu lotniczego i kosmicznego.
Zespół badawczy PoliMOVE-MSU z Politecnico di Milano, działający w ramach AIDA (Artificial Intelligence Driving Autonomous), opracował oprogramowanie sterujące pojazdem. Rekordowe osiągnięcie 318 km/h poprawiło poprzedni wynik 310,4 km/h, ustanowiony w 2022 roku przez ten sam zespół w ramach testów IAC AV-21 na tym samym torze.
Innowacja na granicy technologii
Maserati MC20 Coupe, wykorzystane w teście, było już wcześniej najszybszym autonomicznym samochodem produkcyjnym, osiągając 285 km/h na lotnisku wojskowym w Piacenzy w listopadzie 2024 roku.
„Te rekordy prędkości to nie tylko pokaz przyszłej technologii; testujemy oprogramowanie AI i sprzęt robotyczny na granicy możliwości. Przeprowadzanie takich testów z samochodem drogowym pozwala przenieść nasze odkrycia z wyścigów autonomicznych do rozwiązań na autostrady” – powiedział Paul Mitchell, dyrektor generalny Indy Autonomous Challenge i Aidoptation BV.
Próby z Maserati MC20 pozwoliły naukowcom przeanalizować zachowanie pojazdu przy ekstremalnych prędkościach oraz przetestować algorytmy sterujące autonomicznym prowadzeniem.
W kierunku bezpieczniejszej autonomicznej mobilności
„Celem testów przy wysokich prędkościach jest ocena zachowania robotycznych kierowców w skrajnych warunkach. Od 2021 roku systemy AI są testowane w bolidach Indy Autonomous Challenge przy legalnych prędkościach drogowych. Teraz przesuwamy granice autonomicznej jazdy, by poprawić jej bezpieczeństwo i niezawodność” – wyjaśnił prof. Sergio Matteo Savaresi, dyrektor naukowy projektu i szef Katedry Elektroniki, Informatyki i Bioinżynierii na Politecnico di Milano.
Po zakończeniu testów kolejny egzemplarz Maserati MC20 Cielo wziął udział w 1000 Miglia Experience Florida. Ten pojazd już w 2023 roku uczestniczył w legendarnym wyścigu 1000 Miglia we Włoszech, pokonując około 60 km w trybie autonomicznym.

Połączenie tradycji z innowacją
„1000 Miglia to nie tylko wyścig, ale także podróż przez historię i symbol innowacji. Połączenie 1000 Miglia Experience Florida z przełomowymi technologiami autonomicznej jazdy opracowanymi przez Politecnico di Milano to krok naprzód w przyszłość mobilności. Maserati MC20 – ikona włoskiego designu i osiągów – demonstruje, iż tradycja i przyszłość mogą współistnieć” – skomentował Massimo Cicatiello, prezes EGA USA, organizatora 1000 Miglia Experience Florida.
Indy Autonomous Challenge to seria zawodów dla naukowców z uniwersytetów na całym świecie, która została zapoczątkowana na torze Indianapolis Motor Speedway. W pierwszym wyścigu w 2021 roku drugie miejsce zajął zespół EuroRacing, w którego skład wchodzili członkowie Polskiej Akademii Nauk. Wcześniej, w zawodach na symulatorach, swój zespół wystawiała Politechnika Warszawska.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.