Pod koniec listopada bieżącego roku Daimler Truck rozpocznie w fabryce w Wörth seryjną produkcję akumulatorowo-elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego – Mercedes-Benz eActros 600. Niedawno na targach IAA Transportation w Hanowerze eActros 600 został wyróżniony tytułem International Truck of the Year 2025. Pierwsze pojazdy mają być wyprodukowane i przekazane klientom jeszcze w 2024 r. W każdym z nich zamontowany zostanie najważniejszy komponent pochodzący z fabryki Mercedes-Benz w Mannheim: komora przednia (tzw. frontbox).
Komora przednia jest złożonym modułem technicznym, obejmującym urządzenia sterujące, podzespoły wysokonapięciowe oraz elektryczną sprężarkę powietrza. Umieszczono ją w miejscu dawnej komory silnika spalinowego. W przeciwieństwie do pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, komora przednia nie pełni żadnej konkretnej funkcji napędowej, ale zawiera szereg komponentów niezbędnych do napędzania samochodu ciężarowego. Łącznie jest to ponad tysiąc elementów. Umieszczenie tak dużej liczby części w bardzo niewielkiej przestrzeni było szczególnym wyzwaniem podczas procesu konstrukcyjnego. Ostatecznie udało się to poprzez zastosowanie tak zwanej „struktury warstwowej”, w której poszczególne komponenty są budowane od dołu do góry.
Andreas Moch, menedżer fabryki Mercedes-Benz w Mannheim: – Komora przednia jest skomplikowanym w montażu zespołem do pojazdów z napędem akumulatorowym. Po zakończeniu udanej fazy prototypowej cieszymy się teraz na rozpoczęcie jej produkcji seryjnej. Zarówno przygotowanie ramy, jak i montaż wszystkich pojedynczych komponentów oraz kontrola zespołów realizowane są w zakładzie produkcyjnym Mercedes-Benz w Mannheim.
Andreas Moch dodaje: – Nasz zakład Mercedes-Benz w Mannheim pełni rolę centrum kompetencyjnego Daimler Truck w zakresie techniki akumulatorowej i układów wysokiego napięcia. Wraz z uruchomieniem produkcji komory przedniej osiągamy w bieżącym roku już drugi kamień milowy, po tym, jak latem uruchomiliśmy nasze Centrum Techniki Akumulatorowej (Battery Technology Center). Uważamy więc, iż nasz zakład dobrze radzi sobie w ramach transformacji i wnosi istotny wkład w kształtowanie przyszłej bezemisyjnej mobilności.
Bruno Buschbacher, przewodniczący rady zakładowej fabryki Mercedes-Benz w Mannheim: – Cieszę się, iż z powodzeniem rozpoczęliśmy produkcję komory przedniej, pierwszego produktu objętego porozumieniem zawartym w 2021 r. Tak więc część układu napędowego do alternatywnych systemów napędowych powstawać będzie w Mannheim. To znaczący krok w transformacji naszego historycznego zakładu produkującego jednostki napędowe. W przyszłości głębokość produkcji musi przez cały czas umożliwiać nam samodzielne wytwarzanie podstawowych komponentów. W perspektywie długoterminowej najważniejsze jest, abyśmy w dalszym ciągu inwestowali w produkcję silników oraz w nowe produkty i szkolenia pracowników, co pozwoli nam na udaną transformację – a tym samym zapewni długofalowo bezpieczne i atrakcyjne miejsca pracy w Mannheim.