Firma MAN Truck & Bus Polska zorganizowała wydarzenie, podczas którego,
dziennikarze, partnerzy serwisowi oraz klienci mieli okazję osobiście poznać przyszłość transportu ciężkiego. W centrum uwagi znalazły się dwie propozycje: w pełni elektryczna ciężarówka MAN eTruck oraz nowy układ napędowy D30 PowerLion.
MAN eTruck
Zaprezentowane w 100% elektryczne modele to ciężarówki MAN eTGX przeznaczone do różnych zastosowań. Pojazdy wyposażono w akumulatory o pojemności 534 kWh, opracowane przez MAN-a z myślą o ciężkim transporcie drogowym. Dzięki zastosowaniu ogniw NMC oraz inteligentnego zarządzania temperaturą, ciężarówki MAN eTruck zapewniają zasięg od 600 do 800 km dziennie*, a w przyszłości choćby do 1000 km.
Zastosowano tu technologię ładowania CCS (375 kW) oraz MCS (do 750 kW). Zademonstrowane modele MAN eTruck to:
- TGX 20.544 4×2 BL SA EB,
- TGX 20.449 4×2 BL SA EB,
- TGX 20.449 4×2 LL SA EB
- TGX 28.449 6×2-2 LL CH EB.
MAN eTruck wkroczył w nową erę wraz z rozpoczęciem, w czerwcu tego roku, seryjnej produkcji TGX w fabryce MAN-a w Monachium. Z kolei pod koniec sierpnia pierwszy eTruck trafił do polskiego klienta – firmy LOGEO Group Logistics.






D30 PowerLion – nowość na rynku silników wysokoprężnych
Równolegle z ciężarówkami eTruck, MAN zaprezentował nowy układ napędowy D30 PowerLion – odpowiedź na potrzeby firm, które kontynuują eksploatację pojazdów spalinowych, ale szukają lepszej wydajności i trwałości. Jego sercem jest nowy silnik o oznaczeniu D30, opracowany we współpracy marek w ramach grupy TRATON.
D30 PowerLion osiąga sprawność przekraczającą 50%, redukcję zużycia paliwa o 4% względem poprzedniej generacji silnika D26. Posiada układ wtryskowy XPI oparty o technologię Common Rail (do 1800 barów), zapewniając gorące spalanie z maksymalnym ciśnieniem zapłonu do 250 barów, posiada także nowy hamulec silnikowy CRB (do 355 kW) i zoptymalizowane rozmieszczenie osprzętu na silniku. Układu uzupełnia skrzynia TipMatic 14 i opracowany do niej retarder 47 (o mocy hamowania 4700 Nm). Wszystko to ma przełożyć się na niższe koszty eksploatacji, wyższą trwałość i pełną zgodność z przyszłymi normami emisji spalin.



Na Torze Modlin zaprezentowano poniższe konfiguracje:
- MAN TGX 18.520 4×2 LL SA,
- MAN TGX 18.520 4×2 BL SA
- MAN TGX 18.560 4×2 BL SA.
Wszystkie te pojazdy wyposażone są w nową jednostkę D30 i nową skrzynię TipMatic 14. Ciężarówki D30 PowerLion uzyskują rekordowo niskie wyniki spalania w testach.
– To, co pokazaliśmy na Torze Modlin, to nie tylko technologie – to konkretne, gotowe do eksploatacji rozwiązania dla firm transportowych „Best of both worlds”. Z jednej strony mamy elektryczne ciężarówki MAN eTruck z zasięgiem do 800 km*, ładowaniem 750 kW, inteligentnym zarządzaniem energią i modułowymi konfiguracjami akumulatorów. Z drugiej – premierę napędu D30 PowerLion, który wyznacza nowe standardy w segmencie spalinowym, oferując sprawność powyżej 50% i realne oszczędności. Pokazaliśmy sześć wersji ciężarówki MAN eTruck i sześć pojazdów z silnikiem D30 – nie prototypy, ale gotowe konfiguracje. To symbol naszego podejścia: nie tylko mówimy o transformacji, ale ją wdrażamy. I robimy to razem z naszymi klientami oraz partnerami. – powiedział Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska.