MAN TGE „Next Level”

2 tygodni temu

Pojazdy MAN TGE, na rok modelowy 2025, przeszły dużą modernizację funkcjonalną i wnętrza. Dzięki nim nasza „Ciężarówka pośród vanów” dokonuje największego skoku technologicznego w swojej historii. Nowy van firmy MAN Truck & Bus otrzymał zupełnie nową architekturę sieci pokładowej.

Nowa generacja jednostek sterujących z jednej strony spełnia wyższe wymagania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, a z drugiej strony znacząco poprawia bezpieczeństwo czynne i bierne kierowców oraz innych użytkowników dróg, dzięki nowym asystentom wspomagającym pracę kierowcy. Dzięki temu pojazdy MAN TGE są lepiej chronione przed próbami cyfrowych manipulacji i nieautoryzowanych zmian systemu pojazdu, a także są idealnie wyposażone pod kątem przyszłych usług online. Kolejną zaletą jest możliwość bezprzewodowej aktualizacji. Wyeliminuje to wiele wizyt w warsztatach, których celem była aktualizacja systemu oraz zapewni stałą poprawę jej stabilności. Dzięki nowym jednostkom sterującym i nowym radarom oraz kamerom znacznie poprawiono działanie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy.

Całkowicie nowymi są na przykład system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenia przy ruszaniu. Są one w tej chwili w standardowym wyposażeniu wszystkich pojazdów MAN TGE o masie powyżej 3,5 tony z homologacją N2 oraz w ramach opcji w pojazdach z homologacją N1. Nowością są także opcjonalne systemy asystentów: Cruise Assist, Cruise Assist Plus i asystent skręcania. Ponadto prawie wszystkie systemy zostały zmodyfikowane. Rozszerzono też ich funkcje. Na uwagę zasługuje także rozbudowana lista systemów wspomagających, które są w tej chwili standardowym wyposażeniem pojazdów. Każdy pojazd MAN TGE Next Level jest wyposażony w funkcje: wykrywania zmęczenia, informacji o znakach drogowych, inteligentnego asystenta prędkości, asystenta hamowania awaryjnego, asystenta parkowania, aktywnego asystenta utrzymywania pasa ruchu, tempomatu oraz w system kontroli ciśnienia powietrza w oponach. Dzięki temu bezpieczeństwo czynne samochodów dostawczych MAN osiągnęło zupełnie nowy poziom.

Nowością w wyposażeniu standardowym pojazdów MAN TGE z homologacją N1 jest także poduszka powietrzna pasażera oraz system rejestracji danych z wypadków. System ten rejestruje i przechowuje krytyczne parametry i informacje związane z kolizją, które są zapamiętywane na krótko przed, w trakcie oraz bezpośrednio po zderzeniu. Dzięki niemu w pamięci przechowane zostaną ważne dane, które umożliwią badanie wypadków i analizowanie działania urządzeń zabezpieczających. Poduszka powietrzna pasażera z przodu jest dostępna jako opcja w pojazdach z homologacją N2.

Pojazd TGE Next Level wyposażony jest także w wiele nowych funkcji poprawiających komfort: w nową deskę rozdzielczą z cyfrowymi wskaźnikami oraz duży ekran dotykowy MAN Media Van umożliwiający sterowanie funkcjami pojazdu i systemem informacyjno-rozrywkowym. Gruntownie zmodernizowana instalacja elektryczna i elektronika pojazdu w połączeniu z nowym miejscem pracy kierowcy oraz nowymi i unowocześnionymi systemami wspomagającymi przenoszą pojazd MAN TGE na nowy poziom i dlatego otrzymał on przydomek „Next Level”. Produkcja pierwszych wariantów modelu rozpocznie się w czerwcu 2024 r., a w ciągu roku będą pojawiać się kolejne.

Pod maską, MAN TGE, w wersji na rok modelowy 2025, jest nowoczesnym i przyszłościowym pojazdem. Jednak jego zwracający uwagę dynamiczny wygląd zewnętrzny praktycznie nie zmienił się. Dlatego firma MAN Truck &Bus stworzyła subtelną, przyciągającą wzrok wersję TGE Next Level Edition, wyróżniającą się akcentami wizualnymi. Wersję tę można już zamawiać. Jest ona dostępna w premierowej kolorystyce Pale copper metallic, z osłonami lusterek w kolorze Piano black, wygiętą listwą na zderzaku w kolorze srebrnym, emblematem „Next” na przednim grillu oraz z 17-calowymi felgami aluminiowymi w kolorze srebrnym lub opcjonalnie czarnym. jeżeli chodzi o napęd, w ofercie zaszły niewielkie zmiany. 2,0-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny oraz możliwość wyboru pomiędzy 6-biegową manualną a 8-biegową automatyczną skrzynią biegów nie zmieniają się. Poprzedni silnik podstawowy o mocy 75 kW (102 KM) nie będzie już oferowany, ze względu na ograniczone zainteresowanie ze strony klientów. W standardzie dostępne są teraz silniki o trzech mocach: 103 kW (140 KM), 120 kW(163 KM) i 130 kW (177 KM).

Nie zmienia się także wysoka jakość serwisu MAN TGE, dzięki specjalistycznej wiedzy na temat pojazdów użytkowych, całodobowej pomocy drogowej i długim godzinom otwarcia wielu oddziałów. W MAN TGE Next Level dostępna będzie także cyfrowa usługa MAN ServiceCare, która zapewni płynną komunikację pomiędzy operatorem pojazdu, a warsztatem. MAN Service-Care, to cyfrowy system zarządzania konserwacjami i naprawami dla użytkowników pojazdu.

Deska rozdzielcza w MAN TGE została całkowicie przeprojektowana i w tej chwili zyskała w części środkowej niezależny wyświetlacz. Przeprojektowano także ergonomiczną kierownicę, dzięki której można teraz bezpośrednio obsługiwać nowe systemy asystentów. Nowy zestaw wskaźników jest teraz w pełni cyfrowy i oferuje kierowcom duże możliwości dostosowań formy prezentacji danych. Jednak najbardziej rzucającym się w oczy elementem nowego kokpitu jest nowy system informacyjno-rozrywkowy MAN Media Van, będący nowoczesnym centrum sterowania umożliwiającym kontrolę i sterowanie multimediami i funkcjami pojazdu. Dostępne są trzy warianty tego systemu: MAN media van z ekranem 10,4″, MAN Media Van Navigation z ekranem 10,4″ (plus funkcje opcjonalne) oraz MAN Media Van Navigation Business, z ekranem 12,9″ (plus funkcje opcjonalne).

Opcjonalne funkcje obejmują na przykład strumieniowe przesyłanie multimediów z serwisu streamingowego Tidal oraz sterowanie głosowe. W standardzie jest indukcyjna ładowarka umożliwiająca bezprzewodowe ładowanie urządzeń mobilnych. W celu zapewnienia lepszej komunikacji z pasażerami na tylnym rzędzie siedzeń w kabinie, pojazd można wyposażyć w mikrofon z przodu i głośniki z tyłu. Ta opcjonalna funkcja nosi nazwę In-Car Communication. Tuner DAB, interfejs Bluetooth oraz interfejs MAN SmartLink do bezprzewodowej integracji ze telefonami (Android Auto lub Apple CarPlay) są standardowo dostępne w MAN Media Van. Dzięki nim wybrane aplikacje mogą być również wyświetlane na ekranie MAN Media Van, dzięki czemu można sterować nimi bezpośrednio z ekranu dotykowego lub dzięki elementów sterujących MAN TGE. Inne nowe funkcje standardowe, dzięki którym jazda MAN TGE staje się jeszcze bardziej przyjemna, bezpieczna i łatwa, to system dostępu bezkluczykowego Keyless Go, elektryczny hamulec postojowy i do czterech portów USB-C. Ponadto w pojazdach TGE z automatyczną skrzynią biegów nie ma już znanej z poprzednich modeli dźwigni zmiany biegów. Do wybierania trybów jazdy dostępny jest teraz selektor umieszczony przy kierownicy. To rozwiązanie zwiększa dostępną przestrzeń w kabinie, podobnie jak nowy elektryczny hamulec postojowy, który jest uruchamiany dzięki przycisku w kokpicie.

Dźwignia hamulca manualnego, która w poprzednich modelach znajdowała się obok fotela kierowcy nie jest już potrzebna. Po włączeniu dzięki innego przycisku, dodatkowa funkcja „Auto Hold” zabezpieczy pojazd przed stoczeniem się podczas postoju na wzniesieniu, automatycznie uruchamiając hamulec postojowy bez konieczności naciskania pedału hamulca przez kierowcę. Odciąża to kierowcę m.in. podczas jazdy w korkach, zatrzymywania się na światłach lub na przejeździe kolejowym i wszędzie tam, gdzie droga jest pochyła. Dzięki nowej funkcji Keyless Go zapłon można włączyć zdalnie, a nie przekręcając kluczyk. Dodatkowy przycisk w kokpicie umożliwi potem uruchomienie silnika pojazdu (a także wyłączenie), tak samo bez użycia kluczyka. To bardzo wygodna funkcja oszczędzająca czas. Dostępnych jest do czterech nowych portów USB-C, służących do przesyłania danych i ładowania urządzeń mobilnych z ładowarki o mocy 45 W. Dwa pod konsolą środkową, jeden u góry deski rozdzielczej i jeden nad przednią szybą.

Idź do oryginalnego materiału