MAN i Dettendorfer testują nocny, bezemisyjny transport elektrycznymi ciężarówkami przez przełęcz Brenner

1 tydzień temu

MAN Truck & Bus oraz firma spedycyjna Dettendorfer rozpoczęły czterotygodniowy projekt pilotażowy, testując w lipcu i sierpniu nocne wykorzystanie w pełni elektrycznych ciężarówek na trasie przez przełęcz Brenner, między Raubling (Niemcy) a Bolzano (Włochy). Dzięki zwolnieniu z nocnego zakazu jazdy na autostradzie Inntal (A12), eTrucki mogą poruszać się w nocy, w przeciwieństwie do ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym. Celem projektu jest usprawnienie przepływu ruchu na przełęczy Brenner, unikanie korków, redukcja emisji i hałasu, a także zwiększenie bezpieczeństwa dostaw, szczególnie w okresie wakacyjnym.

Przewaga konkurencyjna i efektywność

Nocny transport eTruckami przez przełęcz Brenner jest teoretycznie możliwy już od 2021 roku. Jednak w praktyce brakowało dostępnych pojazdów i infrastruktury ładowania dostosowanej do transportu dalekobieżnego. Dzięki elektrycznej ciężarówce MAN, produkowanej seryjnie w Monachium od czerwca 2025 roku, codzienne trasy o długości do 800 kilometrów stają się rzeczywistością, niezależnie od pory roku, przy zaledwie jednym doładowaniu. Zwolnienie z nocnego zakazu ruchu na tyrolskim odcinku autostrady Inntal (A12) umożliwia w pełni elektrycznym pojazdom swobodne poruszanie się nocą na całej trasie między Niemcami a Włochami, np. z Monachium do Werony lub z Rosenheim przez przełęcz Brenner do Bolzano i z powrotem. Oznacza to, iż eTrucki mogą teraz pokonywać trasy, które dla ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym były dotychczas niedostępne z powodu nocnych zakazów ruchu. Jest to, jak podkreślono, olbrzymi krok do przodu w kierunku efektywnej, cichej i bezemisyjnej logistyki nocnej w regionie alpejskim, szczególnie interesujący dla transportu w sektorach chłodniczym i farmaceutycznym oraz dla łańcuchów dostaw wymagających czasu.

Modelowe obliczenia wskazują, iż zaledwie 300 eTrucków jeżdżących w nocy może skrócić czas przejazdu w Kufstein choćby o godzinę w ciągu dnia. Każdy eTruck oszczędza średnio około 95 ton rocznie, przy rocznym przebiegu 110 000 km. Przy zaledwie 300 pojazdach dziennie, daje to roczne oszczędności sięgające 28 000 ton , co odpowiada emisjom małego miasta.

– Elektryczna logistyka rewolucjonizuje drogowy transport towarowy choćby w najbardziej wymagających warunkach topograficznych, jakie panują w regionach alpejskich. Nasz projekt dowodzi, iż w pełni elektryczne ciężarówki to nie tylko realna alternatywa, ale także nowy standard w zakresie efektywności, zrównoważonego rozwoju i zarządzania ruchem, Strona 3/4 Członek GRUPY TRATON dzięki takim rozwiązaniom, jak rekuperacja czy możliwość realizacji transportu nocnego. Polityka i przemysł muszą działać ramię w ramię, by emisje w logistyce stały się przeszłością – powiedział dr Frederik Zohm, członek zarządu MAN Truck & Bus odpowiedzialny za badania i rozwój.

Kwestie ekonomiczne i hałas

Wykorzystywanie elektrycznych ciężarówek na trasie przez przełęcz Brenner jest uzasadnione nie tylko z punktu widzenia unikania korków, ale także pod względem ekonomicznym. Przy rocznym przebiegu przekraczającym 110 000 kilometrów na niemieckich autostradach, przekłada się to na oszczędności w opłatach drogowych przekraczające 60 000 euro na pojazd rocznie. Daje to wyraźną przewagę ekonomiczną dla użycia ciężarówek z napędem elektrycznym-akumulatorowym. Obecnie 100-procentowe zwolnienie z opłat obowiązuje wyłącznie w Niemczech. Komisarz UE ds. transportu, Apostolos Tzitzikostas, niedawno zarekomendował przedłużenie obowiązującej do końca 2025 roku ulgi w opłatach dla e-ciężarówek aż do połowy 2031 roku, w celu zwiększenia bezpieczeństwa inwestycyjnego firm logistycznych i przyspieszenia przejścia na e-mobilność.

W perspektywie trzech lat, oszczędności na opłatach drogowych na trasie przez Brenner generowane przez eTrucki przekładają się na całkowite koszty posiadania (Total Cost of Ownership) wynoszące ponad 15% w porównaniu z pojazdami z silnikiem wysokoprężnym. Na opłacalność ekonomiczną elektrycznego transportu ciężarowego wpływają również niższe koszty energii i serwisowania, zwolnienie z podatku od środków transportu oraz coraz lepiej rozwinięta infrastruktura ładowania. Przykładowe scenariusze ładowania pokazują, iż koszt ładowania w nocy w Raubling wynosi około 0,41 euro/kWh, a w Bolzano około 0,38 euro/kWh. Rekuperacja na górskiej trasie wzrasta choćby do 40%, podczas gdy w ciężarówkach z silnikiem wysokoprężnym energia hamowania jest tracona.

Elektryczne ciężarówki zasilane z akumulatorów znacząco ograniczają emisję hałasu. W badaniach eTruck był postrzegany jako około dwa razy cichszy podczas przyspieszania niż konwencjonalna ciężarówka spalinowa, z różnicą około 12 decybeli. Ma to być realna korzyść zarówno dla mieszkańców, jak i dla środowiska wzdłuż trasy przez Brenner

Idź do oryginalnego materiału