W pojazdach użytkowych bardzo ważnym elementem jest sprzęgło, które zapewnia płynne przenoszenie mocy z silnika na skrzynię biegów. Tradycyjne, mechaniczne układy uruchamiania sprzęgła uległy ewolucji na przestrzeni lat w celu obniżenia zużycia paliwa, zwiększenia komfortu prowadzenia oraz zmniejszenia wysiłku kierowcy. Jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań sprzęgła do samochodów użytkowych jest elektronicznie sterowany pneumatyczny układ uruchamiania sprzęgła. Układ ten oferuje wiele korzyści, w tym zwiększoną skuteczność i wydajność, niezawodność oraz automatyzację działania.
Wysprzęglik centralny pełni kluczową rolę w przeniesieniu na docisk siły niezbędnej do rozłączenia sprzęgła. Element ten ulega zużyciu, ponieważ pełni funkcję łożyska wyciskowego i mechanizmu uruchamiania sprzęgła stosowanych w mechanicznych układach wysprzęglających. Tym samym jest to typowa część eksploatacyjna podlegająca wymianie.
Działanie układu
W elektronicznie sterowanym pneumatycznym układzie wysprzęglania, sprzęgło jest uruchamiane pneumatycznym wysprzęglikiem centralnym, którego działanie i przesuw jest precyzyjnie kontrolowane specjalnym zaworem nadzorowanym przez sterownik. Układ automatycznie zapamiętuje dane przesyłane przez magistralę CAN, takie jak prędkość obrotowa silnika i skrzyni biegów oraz położenie pedału przyspieszenia. Informacje te są wykorzystywane do określania optymalnej pozycji wysprzęglika. Pozwala to wspierać kierowcę w trudnych sytuacjach drogowych, takich jak manewrowanie, ruszanie pod górę lub jazda po śliskich nawierzchniach.
Konieczna kalibracja!
Po wymianie elementów sprzęgła lub wysprzęglika centralnego musi zostać przeprowadzona kalibracja przy pomocy odpowiedniego testera diagnostycznego. Należy przestrzegać instrukcji oraz specyfikacji producenta pojazdu. Kalibracja jest konieczna między innymi w celu zapewnienia:
-
Adaptacji czujnika ruchu
-
Wykrywania zużycia przez sterownik
-
Kompensacji luzu ruchu
-
Szybszej reakcji
-
Komfortowego ruszania
-
Komfortowego manewrowania
-
Przyuczenia punktu styku (moment, w którym sprzęgło jest powoli załączane, a siła jest przenoszona na wałek atakujący skrzyni biegów)
Uwaga!
Jeżeli wysprzęglik centralny nie zostanie skalibrowany po naprawie, na desce rozdzielczej może pojawić się komunikat usterki. Sprzęgło może się ślizgać, a manewrowanie obciążonym pojazdem może być utrudnione.
Jeżeli dopływ sprężonego powietrza z układu pneumatycznego pojazdu jest niewystarczający ze względu na zatkany wstępny lub główny filtr sprężonego powietrza, mogą pojawić się problemy z kalibracją.
Obok części do układu pneumatycznego uruchamiania sprzęgła, takich jak wysprzęgliki centralne, febi oferuje szeroki asortyment elementów sprzęgła — w tym tarcze sprzęgła, dociski sprzęgła, łożyska wyciskowe oraz widełki wysprzęglające.
Cały asortyment elementów sprzęgła febi można znaleźć na stronie:
Marka febi należy do bilstein group, firmy skupiającej również inne silne marki.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: