Pakiet mobilności to zestaw zapisów unijnych, które mają na celu regulację zasad dotyczących prowadzenia działalności transportowej. Jeden z zawartych w tym spisie punktów dotyczy wymiany tachografów w samochodach ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony. Nowe wymogi dotyczą również pojazdów, które zostały stosunkowo niedawno zarejestrowane (od 15.06.2019 do 20.08.2023). W razie niezastosowania się do tych reguł przewoźnicy mogą zostać obciążeni wysoką karą finansową. Nie są to jednak jedyne konsekwencje, z jakimi będą musiały zmierzyć się firmy przewozowe w przypadku niesubordynacji.
REKLAMA
Zobacz wideo Ciężarówka płonęła na autostradzie A4! Policjanci pomagali gasić pożar
Nowe tachografy 2025. Tachograf inteligentny 1 generacji już nie wystarczy
Kolejny etap wprowadzania przepisów zapisanych w rozporządzeniu (UE) nr 165/2014 niedługo ma wejść w życie. Chodzi o zamontowanie tachografów drugiej generacji w samochodach ciężarowych wykorzystywanych w przewozach międzynarodowych. Każdy przewoźnik ma obowiązek zmienić dotychczasową instalację - tachograf pierwszej generacji - do 18 sierpnia 2025 roku. W innym przypadku posypią się wysokie mandaty.
Zobacz też: Cenowy absurd w warzywniaku. To warzywo bije rekordy. "100-procentowa marża"
Tachograf drugiej generacji "Smart Tacho 2" to system, który umożliwia inspektorom pobranie informacji na temat danego pojazdu bez konieczności zatrzymywania kierowcy. Przesłanie danych następuje w przeciągu kilku sekund. W odczycie wyświetlają się takie parametry jak:
prędkość
czas jazdy
informacja o tym, czy pojazd jest prowadzony z zalogowaną kartą kierowcy
ewentualne błędy systemowe wskazujące na próbę manipulacji określonymi wartościami
Tego typu odczyty zdalne mogą być realizowane w specjalnie wydzielonych miejscach. Wprowadzenie tego systemu z całą pewnością przysłuży się wielu osobom. Nie ma więc powodu, żeby zwlekać z wymianą starszych oprogramować. Osoby, które nie podejmą się tego zadania, oprócz kar finansowych ryzykują też utraceniem możliwości kontynuowania przewozów międzynarodowych. Każdy pracownik firmy zostanie obciążony inną wysokością grzywny.
Kara za stary tachograf. Każda osoba w firmie może zostać obciążona mandatem
Warto zaznaczyć, iż w każdym kraju Unii Europejskiej kara finansowa za brak tachografu może być inna. Najczęściej wartości te będą wahać się w okolicach kilku tysięcy euro. W Polsce Inspekcja Transportu Drogowego w związku z nowymi przepisami może nałożyć na przedsiębiorstwo mandat w wysokości choćby 12 tys. zł. Portfel kierowcy kierującego nieprzystosowanym do wymagań pojazdem zostanie obciążony karą finansową od 100 do 500 zł, natomiast właściciel danej firmy za niesubordynację będzie musiał zapłacić 2 tys. zł. Na liście 'winnych' znajdują się również osoby odpowiadające za nadzór pracy kierowy. Każdy, kto pracuje na tym stanowisku, w przypadku kontroli zakończonej negatywną notatką otrzyma mandat o wartości 1 tys. zł. W przypadku wykrycia manipulacji przy tachografie wymiar kary dla poszczególnych stanowisk może być choćby wyższy.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.