Lusterko wsteczne: narodziny legendy jazdy terenowej

1 rok temu

Maurice Wilks, twórca Land Rovera, w 1968 r

Jeep Willys-Overland znów miał problemy mechaniczne i nie był to pierwszy raz.

Maurice Wilks używał Jeepa na swojej farmie w Newborough w Anglesey w Walii, podobnie jak wielu właścicieli Jeepa. Ale jego niezawodność okazała się problematyczna. Ale w przeciwieństwie do innych właścicieli Jeepa, Wilks był w stanie coś z tym zrobić. Był głównym projektantem brytyjskiej firmy samochodowej Rover, gdzie jego brat Spencer Wilks był dyrektorem zarządzającym.

Wilks postanowił stworzyć bardziej niezawodnego Jeepa dla Rovera, który miał zadebiutować na targach motoryzacyjnych w Amsterdamie w tym tygodniu w 1948 roku jako Land Rover Series 1.

Wszystko zaczyna się na dwóch kołach

Reklama roweru bezpieczeństwa Rover

Rover ma swoje korzenie w 1877 roku, kiedy John Starley zakłada firmę rowerową w Coventry. Ale to rozwój Rover Safety Bicycle w 1884 roku okazał się rewolucyjny. Pomysł Starleya zrodził się z jego poprzedniego przedsięwzięcia, Coventry Machinists, które wygrało kontrakt na produkcję 500 welocypedów.

Podobnie jak wielu producentów rowerów, Starley pracował nad bezpieczeństwem jazdy na rowerze. Rowery z wysokimi kołami, popularnie zwane Ordinary, najlepiej pasowały do ​​wysokich, wysportowanych mężczyzn i zostały zaprojektowane do pokonywania większych odległości za każdym naciśnięciem pedału. Ale były też niebezpieczne, ponieważ środek ciężkości jeźdźca znajdował się tylko nieznacznie za dużym przednim kołem, co oznaczało, iż dość łatwo było go przelecieć nad kierownicą.

Spencer Wilks, dyrektor zarządzający i prezes Rover Co.

Odpowiedzią Starleya był Rover Safety Bicycle z 1884 r., Rower z napędem na tylne koła i łańcuchem, zamiast oferowanych wówczas Ordinarys z napędem bezpośrednim. Jednak minął kolejny rok, a wprowadzenie Rover Safety Bicycle z 1885 r. okazało się rewolucyjne, z równymi kołami, napędzanym łańcuchem napędem na tylne koła, a kierowca odsunął ojca od przedniego koła.

W 1889 roku stał się tym, co każdy mógłby uznać za nowoczesny rower, ponieważ opony z pełnej gumy ustąpiły miejsca oponom pneumatycznym Johna Dunlopa zamontowanym na ramie w kształcie rombu. Firma odniosła sukces na tyle, iż weszła na giełdę w 1896 roku, kiedy to producent był znany jako Rover Cycle Co. Ltd. Firma rozpoczęła badania motocykli w następnym roku, oferując swój pierwszy w 1902 roku, rok po śmierci Starleya.

W 1904 roku firma wprowadziła swój pierwszy samochód napędzany jednocylindrowym silnikiem gazowym o pojemności 1,3 litra. Organizacja przekształciła się w Rover, firmę motoryzacyjną, dla której pracowali Wilks i jego brat.

Narodziny legendy off-roadu

Pierwszy prototyp Land Rovera z 1947 roku z centralnie zamontowaną kierownicą.

Używając swojego kłótliwego Jeepa do prac rolniczych, Starley chciał, aby jego nowy pojazd był idealnym narzędziem rolniczym, tak poręcznym jak traktor, ale o wiele bardziej wszechstronnym. Spencer i Maurice spotkali się na farmie Maurice’a na wybrzeżu Anglesey, aby wymyślić rodzaj pojazdu, który mieli zbudować. To, czego chcieli, to „pojazd uniwersalny na wzór jeepa Wills-Overland”, zgodnie z dokumentami firmy. Podczas gdy rozmawiali, Maurice rysował na piasku zarys samochodu.

Dosłownie narysowano linię na piasku; Rover miał wyprodukować swój pierwszy SUV.

Jeden z trzech przedprodukcyjnych Land Roverów pokazanych na targach motoryzacyjnych w Amsterdamie w 1948 r., znaleziony w ogrodzie kilka mil od fabryki Land Rover w Solihull w Wielkiej Brytanii.

Wkrótce Maurice i Spencer zabrali się do pracy nad stworzeniem prototypu z wykorzystaniem podwozia i osi Willys-Overland Jeep. Początkowo rozważano kierownicę montowaną centralnie, aby można ją było eksportować na rynki z kierownicą po lewej lub prawej stronie, ale gwałtownie porzucono ten pomysł na rzecz bardziej konwencjonalnego układu.

Aby uzyskać moc, uzyskali dostęp do firmowej spiżarni, korzystając z przedwojennego 1,6-litrowego 4-cylindrowego silnika o mocy 50 koni mechanicznych, współpracującego z 4-biegową manualną skrzynią biegów i stałym napędem na cztery koła z 2-biegową skrzynią rozdzielczą. Wyjątkowo, Land Rover Series 1 został wyposażony w przystawkę odbioru mocy, dzięki czemu mógł być używany do napędzania sprzętu rolniczego. Podwozie Jeepa zostało zastąpione przez własne podwozie firmy z ramą drabinową o przekroju skrzynkowym i 80-calowym rozstawem osi.

Jego pudełkowaty korpus został zbudowany głównie z aluminium, którego było znacznie więcej niż stali, ponieważ używano go do produkcji samolotów wojskowych. Biorąc pod uwagę nadwyżkę farby do kokpitu samolotu, nie jest zaskoczeniem, iż wczesne Land Rovery były oferowane w różnych odcieniach jasnozielonej z płóciennym dachem i spartańskim zachowaniem; Poduszki siedzeń pasażera, drzwi, ogrzewanie i zapasowe opony były opcjonalne.

Nowy pojazd przeszedł od koncepcji do produkcji w zaledwie 10 miesięcy.

Land Rover przewyższa swojego rodzica

Produkcja Land Rovera Serii 1 w fabryce Land Rovera w Solihull w Wielkiej Brytanii.

Zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Amsterdamie i wyceniony na 450 funtów, odniósł sukces firmy Rover, a produkcja osiągnęła 16 000 sztuk rocznie do 1950 r. W tym momencie Rover oferował również Land Rover Station Wagon z nadwoziem firmy Tickford, który zwykle zbudował nadwozie dla Rolls-Royce’a i Lagondy.

W przeciwieństwie do innych Land Roverów, to bogate siedmioosobowe kombi miało skórzane siedzenia, ogrzewanie, jednoczęściową przednią szybę i aluminiową blachę na drewnianej ramie. Popularność Land Rovera nie słabła. Winston Churchill otrzymał jeden jako prezent na 80. urodziny w 1954 roku. Land Rover serii I był wyposażony w wyjątkowo szerokie siedzenie pasażera i podgrzewaną przestrzeń na nogi.

W 1954 roku Winston Churchill otrzymał w prezencie urodzinowym Land Rovera Series 1.

Powoli seria 1 ewoluowała, dodając wybór wybieralnego napędu na dwa lub cztery koła i przechodząc przez różne iteracje, w tym serię II w 1958 r., serię IIA w 1961 r. i serię III w 1971 r., kiedy to był znany jako Obrońca.

Zmiana nazwy zbiega się w czasie z wprowadzeniem na rynek Range Rovera w 1970 roku, reklamowanego jako „samochód ze wszystkich powodów”. Chociaż nowy model zachował biegłość terenową oryginalnego Land Rovera, był pełen komfortu i prowadził do gamy luksusowych pojazdów terenowych, które przeżyły swojego korporacyjnego rodzica, Rovera.

Szereg właścicieli

Land Rover Defender z 1995 roku, ostatni z linii przed całkowitym przeprojektowaniem.

W 1994 roku Grupa Rover została przejęta przez BMW, a Land Rover został przejęty przez Forda w 2000 roku i połączony z Jaguarem, którego kupił rok wcześniej. Rover zniknął, z wyjątkiem Mini, podczas gdy Jaguar i Land Rover zostały sprzedane indyjskiej firmie Tata Motors w 2008 r., która przez cały czas jest właścicielem tej pary — w tej chwili jednej firmy — do dziś.

W kwietniu należąca do Indii brytyjska firma samochodowa znana jako Jaguar Land Rover zmieniła nazwę na JLR, usuwając znaczek Land Rover. Zamiast tego zaoferuje cztery marki, z których trzy wywodzą się z Land Rovera. Należą do nich Defender, Discovery Range Rover i Jaguar. Ten ruch ma na celu „wzmocnienie wyjątkowości naszych charakterystycznych brytyjskich marek” – powiedział Gerry McGovern, dyrektor kreatywny firmy.

Nie jest jednak jasne, czy pseudonim Land Rover całkowicie zniknie.

„Land Rover pozostanie. Jest silny, dobrze znany i wykorzystamy tę zbiorową siłę, aby nadać naszym markom autentyczność i cel” – powiedział rzecznik prasowy branżowej publikacji Automotive News Europe. Ale JLR nie wyjaśnił w pełni, w jaki sposób pogodzi to z decyzją o rozdzieleniu marek Jaguar, Defender, Discovery i Range Rover.

Idź do oryginalnego materiału