Luksusowy Hyundai ma pod maską V6 o mocy 235 koni. przez cały czas zachwyca i kosztuje niecałe 15 tysięcy

3 godzin temu

Ten Hyundai to przykład samochodu, o którym wielu z was mogło nigdy wcześniej nie słyszeć. Wszystko za sprawą z tego, iż powstawał przede wszystkim z myślą o rodzimym rynku i w pierwszych dwóch generacjach w ogóle nie był eksportowany. Choć później sytuacja się zmieniła, z całą pewnością nigdy nie był to najpopularniejszy model producenta z Korei Południowej w Europie. A szkoda – bo to naprawdę interesujący samochód.

Spis treści:

  • Skąd wziął się Grandeur?
  • Bogate wyposażenie i świetne opinie
  • Atrakcyjne ceny zachęcają

Hyundai nie dla Europejczyka?

Hyundai Grandeur debiutował na rynku w 1986 roku jako sedan klasy wyższej. Zarówno pierwsza, jak i druga generacja modelu były oferowane wyłącznie na rynku wewnętrznym, w Korei Południowej. Popularność Grandeur jednak rosła. Bardzo chętnie sięgali po niego biznesmeni, oficjele, czy politycy. Co ciekawe, był to samochód, który często służył dyplomatom i pracownikom ambasad w różnych zakątkach świata… i w taki sposób pierwsze sztuki trafiały później na rynek wtórny. W 1998 roku samochód trafił w końcu na rynek globalny… choć pod zmienioną nazwą, zaś w 2005 roku pojawiał się w większości państw właśnie jako pierwotny Grandeur.

fot. Hyundai

Historia tego modelu jest zatem nieco zakręcona i pomieszana. Zajmijmy się właśnie czwartą generacją (2005-2011), ponieważ to ona cieszy się do dzisiaj największym zainteresowaniem w Europie, również w Polsce. przez cały czas mamy tutaj do czynienia z sedanem klasy wyższej. To limuzyna o bardziej nowoczesnym i sportowym wyglądzie. Hyundai skupił się tutaj bardzo mocno na wyposażeniu, które było niezwykle bogate i nowoczesne jak na moment premiery Grandeur. Czujniki parkowania, dwustrefowa klimatyzacja, czujniki deszczu, nawigacja, tempomat – to wcale nie było w tych czasach oczywiste.

Cena sprawia, iż wybór wydaje się atrakcyjny

Samochód pojawił się na rynku z automatyczną skrzynią biegów oraz napędem na przednią oś. Nie ma sensu, abyśmy poruszali tutaj temat całej gamy silnikowej. W Polsce w tym momencie Grandeur jest dostępny wyłącznie z benzynowym V6 o pojemności 3,3 litra oraz mocy 235 koni mechanicznych. Silnik jest duży, mocny i dynamiczny. Choć w Europie nie było to wówczas aż tak istotne, w wielu miejscach świata kierowcy zwracali na to ogromną uwagę. Trzeba tutaj jednak podkreślić, iż choć mocna i dynamiczna, jednostka ta nie jest najbardziej oszczędna. Trzeba przygotować się tutaj na spalanie rzędu 9-10 litrów na 100 kilometrów. Często stosuje się tutaj instalację gazową, która pozwala na pewne oszczędności.

Hyundai Grandeur z tym konkretnym silnikiem ma na portalu „Autocentrum” średnią ocenę na poziomie 4,8 na 5. 100% kierowców twierdzi, iż kupiliby ten samochód ponownie, gdyby znów stanęli przed wyborem. Wśród głównych zalet wymienia się stosunek ceny do jakości, silnik oraz skrzynię biegów. W Polsce na rynku wtórnym wybór w Grandeur nie jest duży. Natomiast zadbane egzemplarze w dobrym stanie, choćby z 2008 roku, jesteśmy dziś w stanie kupić za niecałe 15 tysięcy złotych. A pamiętajmy, iż to przecież samochód klasy wyższej.

Zdjęcia: Hyundai

Idź do oryginalnego materiału