Kalifornijski startup Lucid Motors zapowiada, iż ich elektryczny sedan jest w stanie pokonać 517 mil (832 km) na jednym ładowaniu. Debiut już we wrześniu.
Obecnie królem zasięgu jest Tesla Model S Long Range
Auto Elona Muska ma udokumentowany przez EPA (Agencję Ochrony Środowiska) zasięg Tesli 402 mil (646 km) na jednym ładowaniu. Większość pojazdów elektrycznych dostępnych na rynku może pokonać między 150 a 300 mil. Lucid Air na ich tle wypada więc znakomicie.
Koncept pojazdu zadebiutował w 2016 roku, choć sama historia firmy jest znacznie dłuższa
W 2007 roku powstała spółka Atieva, która zaczęła od produkcji akumulatorów i osprzętu do aut elektrycznych. Wielu jej pracowników wywodziło się z… Tesli Motors. gwałtownie pojawiły się plany budowy w pełni elektrycznego pojazdu, który miałby konkurować z produktami Tesli. Ten jednak ujrzeliśmy dopiero we wspomnianym 2016 roku, już pod szyldem nowej firmy – Lucid Motors. Po czym nastąpiła cisza.
Dziś wiemy, iż kalifornijski startup mierzył się z licznymi wyzwaniami. Z brakiem linii produkcyjnej, kiepską płynnością finansową, czy zawiłościami prawnymi.
Największą przeszkodę udało się pokonać. Wsparcie finansowe zapewnił saudyjski państwowy fundusz majątkowy. Mówi się o inwestycji ponad miliarda dolarów, która miałaby trafić do firmy w transzach, po osiągnięciu założonych celów. Produkcję ulokowano w fabryce w Arizonie.
Co istotne, przez ostatnie 4 lata, choć na granicy bankructwa, firma cały czas funkcjonowała i prowadziła prace nad prototypem
Lucid Air przeszedł niezależne testy w Ameryce Północnej, znacznie przekraczając pierwotnie szacowany zasięg 400 mil. Elektryk pokonał na jednym ładowaniu aż 517 mil, czyli ok. 832 km. Próbę przeprowadzono według rygorystycznej procedury EPA, która najdokładniej odzwierciedla rzeczywisty zasięg aut na prąd.
Click here to view the video on YouTube.
Lucid Air bazuje na elektrycznej architekturze o napięciu 900 woltów
To sporo. Najczęściej spotyka się instalację 400-woltową. Elektryk prawdopodobnie dysponuje też akumulatorami o pojemności 130 kWh. Auto jest lekkie i odznacza się aerodynamiczną sylwetką. Oprócz zasięgu takie parametry przekładają się na osiągi. Nikogo nie powinno dziwić przyspieszenie do setki w czasie 2,6 s, czy prędkość maksymalna sięgająca 300 km/h.
Premierę produkcyjnej wersji przewidziano na 9 września. Lucid Motors przyjmuje już rezerwacje (1000 dolarów). Cena pewnie przekroczy 100 000 dolarów.
Zdjęcia: motor1.com