Lipcowy spadek optymizmu w TSL

6 dni temu

W lipcu 2025 roku Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) dla branży TSL wyniósł 100,8 pkt – to wciąż powyżej poziomu neutralnego, ale wartość niższa niż miesiąc wcześniej (spadek o 3 pkt). Dane te wskazują na przewagę pozytywnych nastrojów, ale jednocześnie widoczne stają się wyraźne symptomy hamowania.

fot. unsplash.com

Sezonowy wzrost popytu nie rekompensuje problemów strukturalnych

Co stoi za pogorszeniem nastrojów? Przede wszystkim niski poziom inwestycji – tylko co trzecia firma (37%) z sektora TSL zadeklarowało jakiekolwiek wydatki inwestycyjne w ostatnich trzech miesiącach. Dodatkowo, wśród przedsiębiorstw transportowych i logistycznych rośnie udział tych, które raportują spadki wartości sprzedaży i nowych zamówień. To potwierdza, iż mimo wakacyjnego sezonu – tradycyjnie sprzyjającego wzrostowi zapotrzebowania na transport – wiele firm odczuwa niedobór popytu i nadwyżki mocy operacyjnych.

Na tle innych sektorów firmy TSL najczęściej zgłaszają trzy najważniejsze bariery: rosnące koszty pracownicze (77%), zatory płatnicze (54%) oraz koszty finansowania (35%). Dla porównania – np. w produkcji dominuje niepewność gospodarcza i ceny energii, a w handlu – niedobór towarów. Wskazuje to na specyficzne wyzwania finansowo-operacyjne, przed którymi stoi TSL.

Mimo tych trudności firmy z sektora deklarują większy optymizm co do najbliższych trzech miesięcy niż inne branże – więcej firm oczekuje poprawy niż pogorszenia sytuacji gospodarczej w swoim przedsiębiorstwie. To może być efekt sezonowy – czwarty kwartał w transporcie to co roku najbardziej aktywny okres. Z danych Malcom Finance wynika że, aż 57% przewoźników deklaruje, iż to właśnie wtedy wystawia najwięcej faktur. Aby dobrze wykorzystać ten czas, firmy już teraz powinny zadbać o płynność finansową i dostęp do elastycznych form finansowania, które pozwolą im obniżyć ryzyko zatorów finansowych, które są drugą najczęstszą barierą rozwoju.

Podsumowując: TSL wchodzi w drugą połowę roku z umiarkowanym optymizmem, ale wyraźnie potrzebuje impulsów inwestycyjnych i wsparcia w zakresie płynności. Wyzwania takie jak rosnące koszty pracy i ryzyko opóźnionych płatności wymagają systemowych odpowiedzi – zarówno po stronie polityki gospodarczej, jak i rozwiązań finansowych szytych na miarę specyfiki tej branży.

Komentarz przygotował Marcin Wawrzkiewicz, Country Manager Malcom Finance Polska.

Idź do oryginalnego materiału