Lepiej tego nie doświadczyć. Oto katastrofalne skutki wrzucenia niewłaściwego biegu w czasie jazdy

1 dzień temu

Co się dzieje z silnikiem samochodu, gdy zamiast np. trzeciego biegu przez pomyłkę wrzucisz pierwsze przełożenie? Za przykład służy 2-litrowe TDI o mocy 140 KM.

Silniki wysokoprężne coraz mocniej tracą na znaczeniu. W zeszłym roku w naszym kraju miały one 8,9% udziału w rynku, ustępując autom hybrydowym (22,0%) oraz modelom z układem miękkiej hybrydy (23,0%). Wciąż rządziły auta czysto benzynowe z udziałem 37,4%, choć łącząc ze sobą sprzedaż dwóch rodzajów hybryd, to właśnie im musiałyby oddać palmę pierwszeństwa.

Pomimo niedużego udziału w naszym rynku modele z silnikiem Diesla zaliczyły w zeszłym roku wzrost sprzedaży o 7,1%. przez cały czas są bowiem pożądane przez wielu kierowców – w szczególności tych, którzy często jeżdżą w dalekie trasy.

https://magazynauto.pl/uzywane/auta-uzywane-lepsze-z-dieslem-niz-z-benzyna-tansza-eksploatacja-wieksza-przyjemnosc-z-jazdy-mniej-awarii-30-modeli,aid,4233

Z pozoru to zadbany silnik

Powszechnie wiadomo, iż diesle nie wkręcają się na tak wysokie obroty, jak silniki benzynowe. Swój kres osiągają zwykle przy 4500-5000 obr./min. Oczywiście są również takie, w przypadku których maksymalne obroty wynoszą 5500/min.

Ten konkretny silnik 2.0 TDI o mocy 140 KM i oznaczeniu CKRA, montowano w licznych modelach Grupy Volkswagen. Łączono go z przekładnią automatyczną lub z 6-biegową skrzynią ręczną. Co ciekawe, był również jedną z jednostek „zamieszanych” w aferę Dieselgate.

Według youtubowego kanału I Do Cars, prowadzonego przez niejakiego Erica, zajmującego się odzyskiwaniem części z uszkodzonych silników, w opisywanym 2.0 TDI doszło do eksplozji. Świadczy o tym przede wszystkim otwór w jego bloku. Po wnikliwszym przyjrzeniu się można zauważyć kolejny i wystające z niego elementy. Poza tym wał korbowy jest całkowicie zablokowany.

Przy rozbieraniu kolejnych elementów okazuje się, iż głowica i wałki rozrządu prezentują się naprawdę dobrze. Można więc przypuszczać, iż to 2.0 TDI było utrzymywane w dobrym stanie, czyli przede wszystkim – systematycznie wymieniano w nim olej.

Doskonały stan wałków rozrządu. fot. YouTube/I Do Cars

Ogromne zniszczenia dołu silnika

Ale dalszy rozbiór silnika uwidacznia ogromne zniszczenia. Po zdjęciu miski olejowej od razu widać, czemu wał korbowy się nie obraca. Otóż znajdują się tutaj pozostałości tłoka numer 3 oraz korbowodu, który pękł w środku, powodując rozrzucenie odłamków i niemal rozłupując blok na dwie części. W wale korbowym widać z kolei głębokie wżery, a inne korbowody są wygięte.

https://magazynauto.pl/porady/silniki-podwyzszonego-ryzyka-popularne-jednostki-benzynowe-i-diesle-na-ktore-trzeba-uwazac,aid,4631

W silniku nie ma żadnych oznak nadmiernego ciepła, ani też niedoboru oleju. Nie widać również obecności wody. Co mogło być więc przyczyną takich zniszczeń? Według Erica najbardziej prawdopodobnym powodem jest wrzucenie niewłaściwego biegu (TUTAJ przeczytasz, co się dzieje przy holowaniu na sztywnym holu niewłaściwie przygotowanego do tego auta).

Powyginane korbowody i zniszczony korbowód tłoka numer 3 (po prawej). fFOT. YOUTUBE/I DO CARS

W końcu nowoczesnych jednostek napędowych przy normalnym użytkowaniu nie sposób „przekręcić”. Co innego „wbicie” np. „trójki” zamiast „jedynki”. Czy drugiego przełożenia w miejsce czwartego.

Niezależnie od tego, zniszczenia w tym poczciwym 2.0 TDI są wręcz niewyobrażalne.

Idź do oryginalnego materiału