Lancia Pu+Ra HPE jest futurystyczna, ma urzekający design i zapowiada nowe modele

profiauto.pl 1 rok temu

Lancia po długiej przerwie pochwaliła się modelem koncepcyjnym. To elektryczne coupe o nazwie Pu+Ra HPE, które symbolizuje nową erę elektryfikacji marki.

Obecnie trudno powiedzieć o Lancii, iż oferuje duży wybór. W ofercie znajdziemy jedynie miejskiego Ypsilona, który w trzeciej generacji powstaje od 2011 roku. Od 2017 roku jego sprzedaż ograniczono wyłącznie do rynku włoskiego.

Lancia jednak ma mocne postanowienie powrotu na salony

Nowy rozdział w historii firmy otwiera koncept Pu+Ra HPE. Skąd taka nazwa? „Pu+Ra” odnosi się do nowego, czystego i radykalnego języka projektowania marki (od Pure i Radical) zaś „HPE” nawiązuje do wysokich osiągów samochodu. W latach 70. tak nazywała się Lancia Beta HPE (High Performance Estate), w przypadku elektrycznego konceptu rozszerzenie skrótu to High Performance Electric.

Lancia Pu+Ra HPE

Za inspirację stylistyczną przy projektowaniu konceptu posłużyły Włochom takie ikoniczne modele, jak Stratos, Beta, czy Flaminia. Z tego pierwszego pojazd ma okrągłe tylne światła, a profil to modele Flaminia i Aurelia. jeżeli chodzi o żaluzje na szybie, mają przywodzić na myśl Lancię Beta. Zdecydowanie wyróżnia się również przedni pas, który jest reinterpretacją klasycznego grilla Lancii.

Nie można też zapomnieć o dachu inspirowanym architekturą oraz lakierze „Progressive Green”, będącym nowoczesną odmianą klasycznego „Azzurro Vincennes” z modelu Flaminia.

Nie mniej szalone stylistycznie jest wnętrze

Powstało przy udziale firmy meblowej Cassina, którą możecie kojarzyć z nowoczesnym wzornictwem i krzesłami. Drewno, naturalna wełna, czy zamsz mają budować klimat przytulności. Z kolei o ekologicznym podejściu producenta świadczy wykorzystanie materiałów składających się w 50% z odpadów pyłu marmurowego i tkanin z recyklingu.

Do zarządzania tą miłą przestrzenią stworzono system Sound Air Light Augmentation (SALA), który umożliwi obsługę klimatyzacji i oświetlenia za sprawą wirtualnego interfejsa HALL. Ciekawe, czy ta nazwa powstała całkowicie przypadkiem, czy jest świadomym nawiązaniem jej twórców do Odysei kosmicznej i komputera Hal 9000.

Niewiele wiadomo na temat technikaliów

Może poza tym, iż zasięg wynosi 700 km, a ładowanie akumulatora nie zajmuje więcej niż 10 minut. Ponieważ mowa o koncepcie, do takich informacji trzeba jednak podejść z dystansem.

Koncept konceptem, a kiedy zobaczymy produkcyjne modele?

Pierwszy już w przyszłym roku. Nowa Lancia Ypsilon powstanie na bazie elektrycznego Fiata 500 i będzie dostępna w wersji elektrycznej i hybrydowej (plug-in). Kolejne modele – już całkowicie elektryczne – trafią na rynek w odstępach dwuletnich – w 2026 i 2028 roku.

Zdjęcia: Lancia

Idź do oryginalnego materiału