Tunele drogowe często skracają trasę, a niektóre w ogóle umożliwiają pokonanie niedostępnych obszarów. Problem w tym, iż choćby niewielka kolizja w tunelu stanowi duże zagrożenie, a sytuację dodatkowo komplikują zatrzymane wewnątrz pojazdy, które utrudniają dostęp służb do miejsca incydentu. Ponieważ tradycyjne urządzenia ostrzegające kierowców przed wjazdem do tunelu działają ze zbyt małą skutecznością, w Sydney uruchomiono innowacyjny system, który opisujemy w poniższym artykule.
Spis treści:
- Skąd wzięła się potrzeba nowych metod ochrony tuneli?
- Jak działa kurtyna wodna Laservision Softstop?
- Dlaczego kurtyna wodna jest bardziej skuteczna niż tradycyjne metody?
Skąd wzięła się potrzeba nowych metod ochrony tuneli?
Poważnym problemem tunelu Sydney Harbour jest jego wysokość. Skrajnie pionowa mierzy bowiem 4,4 m, podczas gdy w Australii jeździ wiele ciężarówek o wysokościach 4,6 m i większych. Aby ostrzec ich kierowców, stosowano oznakowanie drogowe, sygnalizację świetlną lub klasyczne bariery fizyczne. Rozwiązania te uruchamiane były także wtedy, gdy w tunelu wydarzył się incydent związany z bezpieczeństwem.
W praktyce jednak ostrzeżenia te ignorowało bardzo wielu kierowców, którzy wjeżdżali do niebezpiecznego obszaru, przez co tunel momentalnie się korkował. Problem ten dotyczył również wielu truckerów, który z nie zważali na ostrzeżenia o tym, iż ich zestawy są za wysokie. W efekcie w tunelu Sydney Harbour dochodziło średnio do kilku poważnych incydentów rocznie. Każdy z nich, oprócz realnego zagrożenia dla kierujących, generował także olbrzymie koszty napraw i utrudniania w ruchu.
Jak działa kurtyna wodna Laservision Softstop?
Stworzenie bariery, która byłaby jednocześnie skuteczna i bezpieczna dla kierujących, to trudne zadanie. Nie można bowiem opuścić na wjazd do tunelu klapy czy innej fizycznej przegrody, ponieważ grozi to kolizją z pojazdami, a poza tym uniemożliwia ewakuację z tunelu i wjazd do niego służbom ratowniczym. Wszystkie te wyzwania rozwiązano dzięki kurtyny wodnej z projektorem Laservision Softstop.
Za pomocą automatycznego systemu zraszaczy przed wjazdem tworzona jest cienka kurtyna z wody, na której laserowy projektor wyświetla znak stopu o średnicy niemalże 3 metrów. System może być aktywowany z centrum monitoringu tunelu lub automatycznie. Jest bowiem sprzężony m.in. z czujnikami, wykrywającymi zbliżającą się ciężarówkę o ponadnormatywnej wysokości. Kurtyna uruchamia się we właściwym momencie zatrzymując pojazdy, w tym również zbyt wysoką ciężarówkę przed wjazdem do tunelu. Działanie systemu przedstawiono na poniższym filmie.
Dlaczego kurtyna wodna jest bardziej skuteczna niż tradycyjne metody?
Skuteczność w blokowaniu wjazdu opisywanej kurtyny wodnej w tunelu Sydney Harbour wynosi ponad 90%. Ten rewelacyjny wynik osiągnięto dzięki intensywności bodźca. O ile oznakowania i sygnały świetlne na poboczu można zignorować, o tyle trudno nie zatrzymać się przed olbrzymim znakiem STOP wiszącym nad jezdnią.
Dodatkowo kurtyna wodna nie uszkodzi pojazdu, który ją pokona, co umożliwia służbom wjazd do zablokowanego tunelu. Pozwala również na bezproblemową ewakuację (pieszo lub pojazdem). Aktywowanie kurtyny we właściwym momencie daje nadjeżdżającym kierowcom odpowiednio dużo czasu w rekcję i bezpieczne zatrzymanie aut. A to pozwala np. zawrócić zbyt wysoką ciężarówkę, przy okazji zapobiegając korkowaniu się pojazdów w tunelu.