Volkswagen to jeden z producentów cieszących się w Polsce niesłabnącą popularnością od dziesiątek lat. Auta niemieckiej marki mają w Polsce kapitalną opinię. Nie tylko te nowe, ale również, a może choćby przede wszystkim, te starsze. Są zwykle trwałe, niezawodne, często niemal niezniszczalne. Przestronne, z dużymi bagażnikami, świetnymi silnikami – przeciętnemu kierowcy nie potrzeba niczego więcej.
Volkswagen, który gwałtownie stał się ikoną
Nie wszyscy o tym wiedzą, natomiast Volkswagen Passat może pochwalić się bardzo długą historią, sięgającą odległego 1972 roku. Oczywiście ówczesne wcielenie samochodu w niczym nie przypomina tego, z czym mamy do czynienia dzisiaj. Na przestrzeni lat konstrukcja się zmieniała. Dziś wiele osób z rozrzewnieniem wspomina szóstą generację, czyli Passata B6, który był produkowany w latach 2005-2010. Choćby wizualnie był to już znak, iż projekt wchodzi w zupełnie inną, nowoczesną erę motoryzacji. choćby dziś Passat B6 prezentuje się świetnie, co nie jest przecież standardem, kiedy rozmawiamy o autach z okolic 2005 roku…
Pełna elektronika szyb i lusterek, systemy bezpieczeństwa na czele z ABS i ESP, elektroniczny hamulec, półautomatyczna klimatyzacja i radio – to wszystko było już w standardowej wersji wyposażenia. Volkswagen Passat B6 zaliczany był do segmentu D i dostępny oczywiście w dwóch wersjach – sedan i kombi. Testy bezpieczeństwa Euro NCAP wykazały tu maksymalny poziom bezpieczeństwa. W drodze konfiguracji mogliśmy zdecydować się nie tylko na konkretny rodzaj nadwozia, ale też różne skrzynie biegów i napęd (na przód, bądź na cztery koła). Samochód miał duży zbiornik paliwa i tradycyjnie szeroką gamę silnikową.
Benzyna, czy diesel?
Jednostki benzynowe były różne – od 1.4 i 1.6, przez mocniejsze 2.0, po kultowe 3.2 VR6. Tak oto silnik mógł generować ok. 100, czy 120 koni, ale też 200, a choćby 300. Nie brakowało diesli, czyli 1.6, 1.9 oraz 2.0 TDI. Tutaj z mocą takich szaleństw już nie było. Mowa o doskonale znanych silnikach występujących w całej grupie, czyli tych generujących 105, 140, lub 170 koni mechanicznych. Sprawdzone, niezawodne, oszczędne – uwielbiane przez Polaków. Passat to przestronny i wygodny samochód. Dobrze wyposażony, niezawodny, z dobrymi silnikami. Wizualnie wciąż nieźle się prezentuje… więc przejdźmy do najważniejszego – ile dziś kosztuje?
Dochodzimy do sedna, bowiem tego obrazu nie psuje cena. Najtańsze sztuki wystawione dziś na sprzedaż kosztują niecałe 5 tysięcy złotych! Oczywiście trzeba tutaj wykonać dosyć solidny research, bo nie brakuje egzemplarzy z przebiegiem ponad 400 tysięcy kilometrów, czy takich w nienajlepszym stanie. Wybór na szczęście jest niezwykle szeroki. W cenie do 7, czy 8 tysięcy złotych, jest wręcz nieograniczony. Mamy tu wersje z mniejszym przebiegiem, z mocniejszymi silnikami, bardziej zadbane, z nowszych roczników… jeżeli ktoś szuka Passata B6, jest w stanie bez większego problemu znaleźć w świetnej cenie dokładnie taki egzemplarz, jakiego potrzebuje.
Zdjęcia: Volkswagen AG