Historia Land Cruisera rozpoczęła się w 1951 roku modelem Toyota BJ, który zasłynął jako pierwszy pojazd zdolny wjechać na szóstą stację góry Fuji. Od tamtej pory każda generacja była synonimem niezawodności, trwałości i pewności w najtrudniejszych warunkach.
Te cechy, połączone z prawdziwie terenowym napędem, stały się fundamentem legendy, która do dziś sprzedała się w liczbie 12,15 miliona egzemplarzy w 190 krajach. To flagowy model Toyoty, w którego rozwój wkład mają kierowcy z całego świata.
Dotychczas gama Land Cruisera dzieliła się na trzy główne linie. Pierwsza to luksusowa Station Wagon (obecnie Seria 300), pełniąca rolę flagowca naszpikowanego technologią. Druga to Heavy Duty (kultowa Seria 70), czyli ekstremalnie wytrzymały wół roboczy do najcięższych zadań.
Trzecią jest zaprezentowany w 2024 roku bazowy Land Cruiser (Seria 250), który łączy praktyczność z nowoczesnym stylem życia. Nowy Land Cruiser FJ staje się czwartym filarem, celującym w nieco inną grupę odbiorców.
"Wolność i Radość" w pudełkowatym nadwoziu. Land Cruiser FJ stawia na styl i personalizację
Nazwa nowego modelu nie jest przypadkowa. Skrót FJ pochodzi od hasła "Freedom & Joy" (Wolność i Radość). Ma ono symbolizować euforia płynącą z użytkowania Land Cruisera na własny sposób, przy jednoczesnym zachowaniu jego rdzennych wartości: niezawodności, trwałości i ponadprzeciętnych możliwości terenowych. To podejście widać wyraźnie w projekcie nadwozia.
Design Land Cruisera FJ łączy tradycję z nowoczesnością. Uwagę przykuwa prostokątna kabina, która jest ukłonem w stronę poprzednich generacji i gwarantuje przestronne wnętrze oraz dużą przestrzeń bagażową. Proste linie i motyw sześcianu z lekko zaokrąglonymi krawędziami nadają autu zwarty i niezwykle solidny charakter, ale bez stylistycznej ociężałości.
Prawdziwy charakter off-road podkreślają masywne zderzaki oraz wyraźnie poszerzone błotniki. Toyota zastosowała tu genialne w swej prostocie rozwiązanie – elementy te zostały zaprojektowane segmentowo.
Oznacza to, iż w razie uszkodzenia w terenie, można je będzie łatwo wymienić lub naprawić, co jest najważniejsze dla użytkowników autentycznie zjeżdżających z asfaltu. Co więcej, takie rozwiązanie otwiera ogromne pole do personalizacji, umożliwiając właścicielom łatwe dostosowanie wyglądu auta do własnych upodobań.
Wnętrze nowego Land Cruisera FJ jest ergonomiczne, a ekrany i przełączniki rozmieszczono tak, by kierowca nie musiał odrywać wzroku od drogi, a ruchy ręką były ograniczone do minimum. Dopracowano choćby położenie dźwigni zmiany biegów. Wszystko to ma służyć bezpieczeństwu i przyjemności z jazdy, zwłaszcza w wymagających warunkach.
Widoczność do przodu poprawia nisko poprowadzona linia maski oraz nisko osadzona deska rozdzielcza. Niska linia boczna ułatwia z kolei obserwację otoczenia podczas manewrów w terenie. Oczywiście na pokładzie nie zabraknie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, w tym pakietu Toyota Safety Sense z zaawansowanym układem wczesnego reagowania w razie ryzyka kolizji (PCS).
Toyota zapowiada, iż klienci otrzymają szerokie możliwości personalizacji Land Cruisera FJ. Wśród opcji znajdą się m.in. okrągłe reflektory, nawiązujące do klasycznych generacji modelu i podkreślające jego terenowy charakter. Dostępne będą również panele systemu MOLLE, umożliwiające łatwe mocowanie sprzętu outdoorowego.
Prawdziwa terenówka w rozmiarze S. Krótki rozstaw osi i zawieszenie z Serii 70
Największą siłą Land Cruisera FJ ma być połączenie zdolności terenowych z lekkością i zwrotnością wynikającą z kompaktowych rozmiarów. To właśnie gabaryty odróżniają go od większego brata, czyli Serii 250. Nowy model wykorzystuje udoskonaloną platformę znaną z serii IMV, co pozwoliło na zachowanie odpowiedniego prześwitu oraz kąta natarcia, kluczowych dla jazdy w trudnym terenie.
Inżynierowie Toyoty postawili na maksymalną sprawność. W porównaniu z modelem Serii 250 rozstaw osi w Land Cruiserze FJ został skrócony aż o 270 mm. Ta drastyczna zmiana przełożyła się na fenomenalną zwrotność – minimalny promień skrętu wynosi zaledwie 5,5 metra.
Taka konstrukcja sprawia, iż FJ będzie poręczny nie tylko w ciasnych miejskich uliczkach, ale przede wszystkim zyska ogromną mobilność na wąskich, technicznych trasach terenowych.
To jednak nie koniec dobrych wiadomości dla fanów off-roadu. Toyota chwali się, iż skok zawieszenia w nowym FJ jest porównywalny z kultową Serią 70! To deklaracja, która mówi wszystko o priorytetach konstruktorów. Oznacza to doskonałą przyczepność i zdolność do utrzymania kół w stałym kontakcie z podłożem, niezależnie od wykrzyżowania osi.
Aby sprostać takim obciążeniom, Land Cruiser FJ dostał dodatkowe wzmocnienia pod podłogą oraz znacząco zwiększono sztywność jego nadwozia. Jak na Land Cruisera przystało, model przeszedł mordercze testy terenowe, by zagwarantować legendarną trwałość i niezawodność.
Jest też zła wiadomość...
Samochód po raz pierwszy zostanie zaprezentowany publiczności podczas Japan Mobility Show 2025 w Tokio, które odbędzie się w dniach 30 października – 9 listopada. Niestety, mamy też złą wiadomość: jest to kolejna premiera Toyoty, która omija Stary Kontynent. Land Cruiser FJ nie będzie oferowany w Europie.

3 godzin temu













