
2 dni jazd, 4 sesje testowe i sporo ciekawych danych po ich zakończeniu. Zapraszam na podsumowanie Prologu WEC z najważniejszymi statystykami.
Czasy
Wiadomo, to tylko testy i czasy się nie liczą, ale jednak wszyscy na nie patrzą. Poniżej przygotowałem zestawienie najlepszych czasów każdego auta. zwykle najlepsze czasy były uzyskiwane w ostatniej sesji.
AF Corse #83 miało najlepszy czas spośród wszystkich Ferrari, a bardzo mocno na papierze wyglądają BMW oraz Cadillac. Słabo wygląda Porsche w porównaniu z poprzednim rokiem.
Na drugim końcu tabeli Peugeot i debiutujące Astony Martiny.
1 | #20 BMW | Robin Frijns | 1:38.971 | |
2 | #38 Cadillac | Sebastien Bourdais | 1:39.116 | 0.145 |
3 | #83 AF Corse | Robert Kubica | 1:39.141 | 0.17 |
4 | #15 BMW | Dries Vanthoor | 1:39.253 | 0.282 |
5 | #12 Cadillac | Alex Lynn | 1:39.296 | 0.325 |
6 | #50 Ferrari | Antonio Fuoco | 1:39.367 | 0.396 |
7 | #36 Alpine | Mick Schumacher | 1:39.505 | 0.534 |
8 | #7 Toyota | Nyck de Vries | 1:39.549 | 0.578 |
9 | #51 Ferrari | Antonio Giovinazzi | 1:39.568 | 0.597 |
10 | #5 Porsche | Julien Andlauer | 1:39.873 | 0.902 |
11 | #8 Toyota | Sebastien Buemi | 1:40.128 | 1.157 |
12 | #93 Peugeot | Jean Eric-Vergne | 1:40.138 | 1.167 |
13 | #35 Alpine | Charles Milesi | 1:40.422 | 1.451 |
14 | #6 Porsche | Kevin Estre | 1:40.428 | 1.457 |
15 | #007 Aston Martin | Harry Ticknell | 1:41.089 | 2.118 |
16 | #94 Peugeot | Stoffel Vandroorne | 1:41.261 | 2.29 |
17 | #009 Aston Martin | Marco Sorensen | 1:41.353 | 2.382 |
18 | #99 Proton Porsche | Nicolas Varrone | 1:42.254 | 3.283 |
Średnie
Pozwoliłem sobie wziąć czasy wszystkich kierowców i wyciągnąć średnią z trzech czasów dla wszystkich auta. I tu wygląda to zupełnie inaczej niż w powyższej tabeli.
Najlepiej wygląda Ferrari, które ma trzy auta w pierwszej piątce. przez cały czas w czołówce jest Cadillac, ale już słabiej wyglądają BMW.
1 | #50 Ferrari | 1:40.361 | |
2 | #38 Cadillac | 1:40.388 | 0.027 |
3 | #51 Ferrari | 1:40.437 | 0.076 |
4 | #12 Cadillac | 1:40.455 | 0.094 |
5 | #83 AF Corse | 1:40.507 | 0.146 |
6 | #20 BMW | 1:40.631 | 0.27 |
7 | #36 Alpine | 1:40.735 | 0.374 |
8 | #15 BMW | 1:40.856 | 0.495 |
9 | #7 Toyota | 1:41.053 | 0.692 |
10 | #8 Toyota | 1:41.073 | 0.712 |
11 | #5 Porsche | 1:41.134 | 0.773 |
12 | #35 Alpine | 1:41.181 | 0.82 |
13 | #93 Peugeot | 1:41.283 | 0.922 |
14 | #6 Porsche | 1:41.283 | 0.922 |
15 | #94 Peugeot | 1:41.975 | 1.614 |
16 | #007 Aston Martin | 1:42.295 | 1.934 |
17 | #009 Aston Martin | 1:42.622 | 2.261 |
18 | #99 Proton Porsche | 1:42.623 | 2.262 |
Producenci
Postanowiłem pójść jeszcze dalej i wyciągnąłem średnią ze wszystkich aut danego producenta. I wygląda to następująco (policzyłem łącznie z autami prywatnymi Ferrari i Porsche):
1 | Cadillac | 1:40.422 |
2 | Ferrari | 1:40.435 |
3 | BMW | 1:40.755 |
4 | Alpine | 1:40.958 |
5 | Toyota | 1:41.063 |
6 | Peugeot | 1:41.629 |
7 | Porsche | 1:41.680 |
8 | Aston Martin | 1:42.459 |
Prędkości
W tym aspekcie Ferrari nie ma sobie równych. Wszystkie auta w TOP-5. Różnice pomiędzy najszybszymi, a najwolniejszymi to 7 km/h.
Przebiegi
Podczas testów zawsze ważne są przebiegi, świadczące o braku problemów technicznych. Tu najsolidniej wygląda Toyota z dwoma najwyższymi przebiegami. Najwięcej danych – bo z trzech aut – ma Ferrari, również niezawodne podczas tych testów.
1 | #7 Toyota | 402 |
2 | #8 Toyota | 390 |
3 | #51 Ferrari | 362 |
4 | #50 Ferrari | 360 |
5 | #15 BMW | 355 |
6 | #36 Alpine | 349 |
7 | #83 AF Corse | 348 |
8 | #20 BMW | 347 |
9 | #93 Peugeot | 346 |
10 | #38 Cadillac | 345 |
11 | #35 Alpine | 335 |
12 | #5 Porsche | 329 |
13 | #94 Peugeot | 306 |
14 | #12 Cadillac | 303 |
15 | #6 Porsche | 284 |
16 | #007 Aston Martin | 275 |
17 | #009 Aston Martin | 274 |
18 | #99 Proton Porsche | 213 |
#83
Robert Kubica był najszybszym i najbardziej pracowitym kierowcą #83 podczas tych testów. Robert w każdej sesji uzyskiwał najlepszy czas swojego zespołu, choć oczywiście wiemy, iż zależy to od programu realizowanego przez ekipę – ilości paliwa, świeżości opon itd.
Robert Kubica | 1:41.673 | 1:40.264 | 1:40.777 | 1:39.141 | 1:39.141 |
Yifey Ye | 1:42.498 | 1:41.039 | 1:41.645 | 1:41.209 | 1:41.039 |
Phil Hanson | 1:42.989 | 1:41.516 | 1:41.342 | 1:41.827 | 1:41.342 |
Robert jeździł również najwięcej. I to zdecydowanie najwięcej. Przejechał on aż 183 okrążenia czyli więcej niż dwaj jego kierowcy razem wzięci.
Robert Kubica | 25 | 73 | 35 | 50 | 183 |
Yifey Ye | 7 | 25 | 14 | 29 | 75 |
Phil Hanson | 19 | 18 | 30 | 15 | 82 |
Postanowiłem pójść jeszcze dalej i policzyłem czas jazdy wszystkich kierowców uczestniczących w testach. Robert spędził za kółkiem 5 godzin i 35 minut. Więcej przejechał tylko jeden kierowca przez te dwa dni – Stoffel Vandoorne, który jeździł 6 godzin i 18 minut.
Weryfikację tych danych dostaniemy – przynajmniej w części – już w przyszłym tygodniu podczas pierwszej rundy WEC w Katarze.