208 zawodników reprezentujących 13 państw świata zgłosiło się do udziału w Columna Medica Baja Poland 2025. Zawody zaplanowane na najbliższy weekend (29-31 sierpnia) to największy i najważniejszy rajd terenowy w Polsce i jedna z dziewięciu rund Pucharu Europy FIA w Rajdach Baja.
Tegoroczna edycja zawodów stanowi rundę aż 11 rajdowych cykli, stąd też stawka uczestników – jak to zwykle w Columna Medica Baja Poland – jest niezwykle zróżnicowana. W gronie zgłoszonych są załogi w wyczynowych, znanych z Rajdu Dakar konstrukcjach z grupy Ultimate, duety w samochodach produkcyjnych, zawodnicy dysponujący lekkimi i bardzo szybkimi pojazdami SSV/UTV, a także motocykliści i quadowcy oraz jedna ciężarówka.
Rekordziści i mistrzowie
W ramach Pucharu Europy FIA w Rajdach Baja – najbardziej prestiżowego cyklu, do którego zalicza się Columna Medica Baja Poland 2025 –zmierzą się 23 załogi. Z najwyższym numerem startowym (200) na starcie staną niezwykle doświadczeni Czesi – Miroslav Zapletal i Marek Sykora w Fordzie F150 Evo (Ultimate T1+). Za nimi (nr 201) na liście zgłoszeń ustawiono Krzysztofa Hołowczyca i Łukasza Kurzeję. Dziewięciokrotny zwycięzca Baja Poland pojedzie najnowszą konstrukcją zespołu X-Raid, czyli MINI John Cooper Works Rally 3.0i. To pierwsza w historii tej ekipy rajdówka z silnikiem benzynowym. Trzecia pozycja (nr 202) należy do Martina Kaczmarskiego, którego pilotować będzie Portugalczyk Hugo Magalhaes – rajdowy wicemistrz Europy z 2017 roku. Kaczmarski postawił na Toyotę Hilux Overdrive.
W pierwszej szóstce listy zgłoszeń do polskiej rundy pucharu Europy są także Michał i Julita Małuszyńscy (nr 203, MINI John Cooper Works Rally+) – aktualni mistrzowie Polski w rajdach terenowych i druga załoga ubiegłorocznej Columna Medica Baja Poland. Numer 204 to litewski duet Benediktas Vanagas/Aisvydas Paliukenas (Toyota Hilux), a z 205 pojadą Włodzimierz Grajek i Michał Goleniewski (Toyota Hilux). Łącznie w grupie Ultimate zgłosiło się 11 załóg.
W polskiej rundzie pucharu Europy nie mogło zabraknąć liderów punktacji tego cyklu – Bartłomieja Wajzera i Ernesta Góreckiego, którzy skorzystają z Toyoty Land Cruiser KDJ należącej do kategorii Stock/T2.1 (samochody produkcyjne – z ograniczonym zakresem przeróbek).
Grupa Challenger (T3 – wyczynowe pojazdy SSV) liczy cztery załogi, w tym liderów tej kategorii – hiszpański duet Miguel Angel Valero/Carlos Ruiz (VM Competicion T34). Z kolei w ramach grupy SSV (T4 – seryjne pojazdy SSV) do rywalizacji przystąpi siedem załóg. Ciekawostką jest obecność Macieja Oleksowicza (BRP Can-Am Maverick X3 XRS Turbo RR, pilot: Marcin Sienkiewicz). Kierowca mający na swoim koncie starty w mistrzostwach Polski (RSMP), Europy (ERC) i świata (WRC), wraca do rywalizacji po 10-letniej przerwie, a Columna Medica Baja Poland będzie jego debiutem w rajdach terenowych.
Wyjątkowa zerówka – DAF 3300 z 1985 roku
Przed zawodnikami na trasę Columna Medica Baja Poland ruszą ci, którzy dobrze znają tę imprezę i rajdy terenowe. Rolę załogi przecierającej trasę, w samochodzie zwanym „zerówką”, pełnić będą reprezentanci Kamena Rally Team, którzy zaprezentują kibicom wyjątkowy samochód – DAF-a F3300 z 1985 roku. To odrestaurowany w 2003 roku egzemplarz, którym Jan de Rooy, Thierry de Saulieu i Martinus Ketelaars, 40 lat temu zajęli drugie miejsce w rajdzie Paryż Dakar.
Oprócz Tomasza Białkowskiego (kierowcy) i Darka Baśkiewicza (pilota), trzyosobową załogę tego potwora tworzy jeszcze Adam Grodzki (mechanik). DAF F3300 to wyjątkowa konstrukcja – wyposażona w dwa silniki, napędzające odpowiednio przednią i tylną oś. Kierowca ma do dyspozycji moc około 800 KM, a samochód jest zdolny rozpędzić się do 200 km/h, ale zgodnie z regulaminem jego prędkość jest ograniczona do 140 km/h.
Dla Kamena Rally Team udział w Columna Medica Baja Poland 2025 jest ważnym etapem przygotowań do startu w przyszłorocznej edycji Rajdu Dakar Classic.
Pół setki w krajowym czempionacie
Columna Medica Baja Poland 2025 to również runda mistrzostw Polski (RMPST), mistrzostw Czech (MMCR) oraz mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ).
Łączona lista zgłoszonych w ramach tych serii liczy 51 załóg, w tym jedną trzyosobową w ciężarówce. O punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu powalczy 48 duetów z tego grona, 37 punktuje w mistrzostwach Czech, a 47 liczy na punkty do klasyfikacji FIA CEZ. Dwanaście z 51 duetów bierze jednocześnie udział w rundzie pucharu Europy.
Najciekawiej zapowiada się rywalizacja w grupie SSV, w której zmierzy się aż 17 załóg, w tym naturalnie liderzy mistrzostw Polski w tej kategorii- Grzegorz Gąsiorowski i Katarzyna Szałęga (Polaris RZR Pro R). Drugą najliczniejszą grupą jest UTV. O pierwsze miejsce powalczy 11 duetów, a prowadzenia w tabeli bronić będą Mirosław Tokarczyk i Adam Binięda (Can-Am Maverick X3).
Jedyną załogą ciężarówki jest czeski tercet: Jaroslav Valtr, Lukas Kvasnica i Radim Kaplánek w IVECO Powerstar Torpedo. W grupie Ultimate organizatorzy przyjęli osiem zgłoszeń, pięć w grupie Stock (samochody seryjne), sześć w kategorii Challenger i trzy w TH.
Rywalizacja i przygoda
Kolejnym z cykli, do których zaliczana jest Columna Medica Baja Poland, jest Puchar Cross Country. Te rozgrywki zdominowały załogi w pojazdach SSV – aż 22 z 31 zgłoszonych duetów będzie się ścigać takimi konstrukcjami.
Columna Medica Baja Poland 2025 to również zawody dla kierowców, którzy chcą przemierzać zachodniopomorskie bezdroża na quadach i motocyklach. To także okazja dla entuzjastów off-roadu bez licencji sportowych (amatorów), by doskonalić swoje umiejętności w zorganizowanej i zabezpieczonej imprezie. Właśnie z myślą o tej ostatniej grupie, Fundacja Baja Poland – organizator rajdu – przygotowała zawody w ramach cykli Can-Am Baja Promo (samochody) i Baja Promo ATV oraz Baja Promo Adventure (motocykle i quady).
Licencjonowani kierowcy motocykli i quadów uczestniczą w rywalizacji sportowej w ramach Mistrzostw Polski w Rajdach Baja (osiem zgłoszeń, w tym jeden quad) oraz Pucharu Polski w Rajdach Baja (trzy motocykle i cztery quady).
Z kolei w cyklach amatorskich pojedzie łącznie sześciu motocyklistów.
Łącznie w Columna Medica Baja Poland 2025 weźmie udział 208 zawodników z 13 krajów.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.