Spis treści
-
Kto zgarnia największe kontrakty?
- Firmy spoza UE też mają swoje udziały
- Co dalej? Kolejne tysiące kilometrów w przygotowaniu
- Kto naprawdę rządzi na polskich drogach? Oto miliardowe kontrakty w rękach nielicznych
-
TOP 5 wykonawców dróg krajowych w 2025 roku
- 1. Budimex – niekwestionowany lider
- 2. Grupa Mirbud – mocny konkurent
- 3. Strabag – trzeci na podium (liczba zadań)
- 4. Intercor – trzeci pod względem wartości
- 5. Stecol Corporation (Chiny) – największy zagraniczny gracz
- Pozostali kluczowi wykonawcy dróg w Polsce
- Podsumowanie: kto zarabia najwięcej?
-
TOP 5 wykonawców dróg krajowych w 2025 roku
Podczas gdy polscy kierowcy utykają w korkach na niedokończonych obwodnicach, zagraniczne koncerny z Chin i Turcji liczą zyski z intratnych kontraktów na krajową infrastrukturę. Za 65,9 mld zł – tyle wynosi łączna wartość w tej chwili realizowanych inwestycji – płaci polski podatnik. Tymczasem okazuje się, iż znaczna część tych pieniędzy trafia do firm spoza Unii Europejskiej. Czy to oznacza, iż polski rynek drogowy stał się areną globalnej walki o miliardowe zlecenia? I dlaczego rodzime firmy muszą konkurować z podmiotami, które często oferują podejrzanie niskie ceny?
Kto zgarnia największe kontrakty?
Według najnowszych danych GDDKiA, w pierwszym kwartale 2025 r. trwa realizacja 105 zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) o łącznej długości 1447 km. Do tego dochodzi 23 obwodnice z programu PB100 (188 km). Łączna wartość tych inwestycji to 65,9 mld zł – kwota, która budzi zarówno nadzieje, jak i wątpliwości.
Bezkonkurencyjny lider to Budimex, który realizuje 27 kontraktów o wartości 11,3 mld zł. Firma odpowiada m.in. za:
- 6 odcinków S10 (m.in. Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo, Stargard Wschód – Suchań),
- 3 odcinki S17 (Krasnystaw Północ – Izbica, Zamość Wschód – Zamość Południe),
- 8 obwodnic (m.in. Szczecinek, Sanok, Suchowola).
„Budimex nie tylko prowadzi najwięcej projektów, ale też bierze udział w jednym z najbardziej kontrowersyjnych – tunelu na S19 pod Jawornikiem, gdzie koszt 5,2 km wynosi aż 1,9 mld zł” – komentuje ekspert branży drogowej.
Drugie miejsce zajmuje Grupa Mirbud z 19 kontraktami wartymi 9,8 mld zł. Firma pracuje m.in. nad:
- 4 odcinkami S11 (w tym obwodnicą Obornik i II jezdnią obwodnicy Kępna),
- 2 odcinkami S1 (Dankowice – Suchy Potok, Przybędza – Milówka).

Ostatnie miejsce na podium zajmuje Strabag (15 kontraktów, 5,3 mld zł) lub Intercor (11 kontraktów, 7,1 mld zł), w zależności od tego, czy liczymy długość dróg, czy ich wartość.
Firmy spoza UE też mają swoje udziały
Choć większość wykonawców pochodzi z Unii Europejskiej, na polskich drogach działają też podmioty z Chin (Stecol Corporation) i Turcji (Gülermak, Kolin, Gap İnşaat). Łącznie realizują one 9 zadań o wartości 7,3 mld zł.
„Obecność firm spoza UE zawsze budzi emocje – czy to szansa na niższe koszty, czy ryzyko problemów z jakością?” – pyta niezależny audytor infrastruktury.

Co dalej? Kolejne tysiące kilometrów w przygotowaniu
GDDKiA zapowiada, iż 30 kolejnych zadań (310 km) jest w fazie przetargowej, a ponad 3000 km czeka w kolejce. Czy uda się zrealizować te plany przed 2030 rokiem? Historia pokazuje, iż harmonogramy często się przesuwają.

Kto naprawdę rządzi na polskich drogach? Oto miliardowe kontrakty w rękach nielicznych
TOP 5 wykonawców dróg krajowych w 2025 roku
1. Budimex – niekwestionowany lider
- Długość realizowanych odcinków: 295,6 km
- Wartość kontraktów: 11,3 mld zł
- Liczba zadań: 27
- Kluczowe projekty: S10, S17, S19, 8 obwodnic
2. Grupa Mirbud – mocny konkurent
- Długość realizowanych odcinków: 278,6 km
- Wartość kontraktów: 9,8 mld zł
- Liczba zadań: 19
- Kluczowe projekty: S11, S1, S10
3. Strabag – trzeci na podium (liczba zadań)
- Długość realizowanych odcinków: 178,6 km
- Wartość kontraktów: 5,3 mld zł
- Liczba zadań: 15
4. Intercor – trzeci pod względem wartości
- Długość realizowanych odcinków: 162,5 km
- Wartość kontraktów: 7,1 mld zł
- Liczba zadań: 11
5. Stecol Corporation (Chiny) – największy zagraniczny gracz
- Długość realizowanych odcinków: 90,3 km
- Wartość kontraktów: 3,87 mld zł
- Liczba zadań: 3
Pozostali kluczowi wykonawcy dróg w Polsce
KOLIN İnşaat (Turcja) | 56,7 | 2,90 | 5 |
Gülermak (Turcja/Polska) | 53,1 | 3,46 | 4 |
Mostostal Warszawa | 50,0 | 4,70 | 8 |
Aldesa Construcciones | 31,3 | 1,99 | 6 |
GAP İnşaat (Turcja) | 27,7 | 1,05 | 3 |
Podsumowanie: kto zarabia najwięcej?
- Polskie firmy (Budimex, Mirbud, Mostostal Warszawa) dominują w liczbie zadań, ale…
- Chińskie i tureckie koncerny (Stecol, KOLIN, GAP İnşaat) zgarniają największe pojedyncze kontrakty.
- Wartość umów dla firm spoza UE sięga 7,3 mld zł – to ponad 10% całego budżetu.