KTM 950/990 Adventure z 2003-2013 to jedno z najbardziej poważanych turystycznych enduro. Celofan przejechał na swoim 227 000 kilometrów. Posłuchaj, jakie przygody (także serwisowe) spotkały go po drodze!
Zapraszamy na trzeci odcinek z serii „Motocykl Używany 2024”, w której to Wy opowiadacie o swoich motocyklach z solidnym przebiegiem – jak wygląda ich użytkowanie i serwisowanie, czy coś się w nich psuje, jakie są ich mocne strony, a co producenci powinni Waszym zdaniem zmienić.
W każdym filmie opowiemy dwa słowa o historii modelu, a specjalista Paweł Parka (Szkolenia Motocyklowe) opowie o danym motocyklu z punktu widzenia mechanika. Każdy z motocykli wrzucamy także na hamownię, aby sprawdzić czy konie mechaniczne się nie rozpierzchły.
Zobacz też:
– Poprzednia seria „Motocykl Używany 2022” na YouTube Motogen.
– Wcześniejsze odcinki serii 2024:
— BMW F 800 GS, 2009, 80 tys km,
— Harley-Davidson Electra Glide Ultra Classic, 2004, 100 000 km,
— Kawasaki Ninja ZX-9R 2003, 51 000 km.
Chciałbyś wziąć udział w takim odcinku? Masz swój motocykl od kilku lat i przejechaliście wiele kilometrów? Skontaktuj się z nami na [email protected] albo przez social media Motogen.pl
KTM 990 Adventure jako motocykl używany? Opinia właściciela po 227 000 km przebiegu:
Bohaterem dzisiejszego odcinka jest Artur Rusek, którego możecie szerzej znać jako Celofan, jest podróżnikiem. Więcej o jego przygodach przeczytacie na blogu CF act. Swojego motocykla nie zabiera w ciężki offroad, ale za to podróżuje nim co nie miara. Jego KTM 990 Adventure przejechał 227 000 kilometrów! Posłuchajcie:
film do obejrzenia także na YT,
nagrania z podróży: blog CF act
Sponsorzy Motocykla Używanego i akcesoria dla wszystkich
Jak pewnie się domyślacie, stworzenie takiego filmu wymaga pewnych kosztów (miejsce do nagrywania, sprzęt, montaż, itp), ale na szczęście istnieją firmy, które są przyjazne motocyklistom. Sponsorami serii „Motocykl Używany 2024” są następujące firmy:
– Castrol,
– Varta,
– Athena,
– NGK,
– TRW.
Marki te przekazują także akcesoria dla wszystkich uczestnika w serii Motocykl Używany! Każdy, kto opowie o swoim motocyklu, otrzyma olej, akumulator, świece i klocki hamulcowe takie, jakie pasują do motocykla i preferencji.
KTM 950/990 Adventure (2003-2013) historia
KTM 950 zadebiutował w 2003 roku, ale jego historia sięga kilku lat wcześniej. Motocykliści korzystali z BMW serii GS, wykorzystując je do dalszych, często off-roadowych wypraw. To była tort, którego kawałek, mógł uratować firmę. W jaki sposób promować markę? Oczywiście przez sport. I tak Fabrizio Meoni wygrał Rajd Faraonów w Egipcie w 2001 oraz Dakar w 2002 roku. W 2003 stanął na podium, a w 2004 roku zajął szóste miejsce. Startował na prototypie KTM 950 Rally.
Motocykl o bardzo podobnej konstrukcji z dodanym wyposażeniem spełniającym warunki homologacji gwałtownie trafił do sieci sprzedaży. Jednak duże pokrewieństwo z maszynami wyczynowymi sprawiło, iż doskonale wypadał w testach po bezdrożach, zachwycając dzielnością terenową, dynamiką oraz „wyczynowym” charakterem. Ceną za to były gabaryty sprawiające sporo kłopotów osobom niższym. Kierowcy posiadający choćby 190 cm nie mogą mówić o tym, iż motocykl pod nimi „znika”.
W 2006 roku zadebiutował następca, model 990 Adventure. Najważniejszą zmianą było wprowadzenie zasilania wtryskiem, powiększenie pojemności do 998 ccm, oraz wprowadzenie układu ABS. W 2009 roku zwiększono moc a wersja R z zawieszeniem o większym skoku i bez ABS zastępuje S. W 2011 roku pojawiła się edycja „Dakar” a na koniec produkcji, do sprzedaży trafiła wersja „Baja”.
Trzeba wspomnieć, iż w 2005 roku, wraz z zastosowaniem nowego silnika LC8, niektóre serwisy KTM przerabiały niesprzedane sztuki do aktualnego modelu. W nim bowiem ryzyko awarii uszczelki pod głowicą i pompy w wyniku przegrzania było już mniejsze, ale o tym dalej.
Silnik LC8 okazał się takim strzałem w dziesiątkę, iż równolegle z Adventurem, KTM sprzedawał kilka innych modeli z dużym V-Twinem, wszystkie równie dzikie. Były to między innymi Super Enduro R, Supermoto, czy naked Super Duke, a choćby sportowy RC8. Kilka z nich przetrwało w ofercie Pomarańczowych do dziś, tak samo jak – znacznie zmodernizowany – silnik LC8. Tytułowy 990 Adventure obecny był w salonach do 2013 roku, kiedy to zastąpiła go kolejna generacja: 1190 Adventure. Ale to już zupełnie inna historia…
KTM 950 i 990 Adventure – jaki to motocykl? Opis modelu
KTM Adventure 950/990 mając sportowy rodowód, musi być ekstremalny. I tak genialny, dynamiczny silnik powoduje, iż osiągi w klasie mogą rzucać na kolana. Prowadzenie jest niezwykle precyzyjnie, a skok zawieszenia i prześwit oraz jeden z najlepszych wskaźników mocy do masy wiedzie prym pod kątem jazdy po bezdrożach. Ceną za to jest pewna nerwowość pojazdu, agresywność i potraktowanie komfortu mniej priorytetowo względem konkurencji. Dwa zbiorniki paliwa z osobnymi wlewami to także ukłon w stronę sportu.
W KTM humor poprawia wytrzymałość. Plastiki są odporne na upadki, zarysowania, połamanie. Felgi dzielnie znoszą jazdę po kamieniach, a do uszkodzenia motocykla w trakcie wywrotki czy upadku naprawdę trzeba się przyłożyć. Dodatkowo, dziesiątki ofert różnych akcesoriów takich, jak pałąki ochronne, osłony, dodatkowo zabezpieczą najdelikatniejsze elementy pojazdu. Pewnym utrudnieniem może być duża wysokość pojazdu, ale ten model, po prostu tak ma. Zasięg pojazdu to ok. 300-350 km przy dynamicznej jeździe (zużycie paliwa oscyluje w granicach 8 l). Czy to dobry wynik? Z punktu widzenia kierowcy, to pozytywna wiadomość, bowiem poziom komfortu tego pojazdu, wyklucza dłuższe odcinki bez odpoczynku. Na plus dodamy niezłą ochronę przed wiatrem i deszczem. Stała jazda przy ok 120-130 km/h to zużycie paliwa w okolicach 6 l/100 km.
Dla użytkowników uciążliwy może być rozmiar tylnej felgi o średnicy 18 cali oraz zalecana opona o szerokości 150 mm. Nie jest zbyt powszechna. Decydując się na jazdę po sypkim podłożu, warto skrócić interwał serwisowy z 7000 do 5000 km. Warto wspomnieć, iż serwis i części do KTM nie należą do najtańszych, za to w standardzie znajdziemy mnóstwo markowych komponentów, takich, jak układy hamulcowe Brembo czy zawieszenie WP…
Awarie i problemy – KTM 990 / 950 Adventure
Za najbardziej awaryjne uchodzą pierwsze roczniki. Zdarzały się w nich nieszczelności wału przy pompie, uszczelek pod głowicą, pompy cieczy chłodzącej, przegrzewanie, a także wysprzęglika. Posiadacze modeli wyposażonych we wtrysk mogą narzekać na działanie przepustnic w rocznikach 2006-2009, gaśnięcie i nierówną pracę silnika.
W tych samych rocznikach zdarzały się serie z wadliwym dociskiem sprzęgła mogącym ulec zniszczeniu i uszkodzić osłonę. Poza tym dużo zależy od stanu motocykla, który nierzadko był intensywnie i ekstremalnie użytkowany w terenie i po bezdrożach.
KTM Adventure, czy warto?
Czy warto zaprzyjaźnić się z używanym KTM 950/990 Adventure? jeżeli nie macie wątpliwości co do stanu, potrzebujecie dynamicznego, trwałego motocykla ze świetnymi komponentami i sportowymi genami – zdecydowanie tak.
Nie zaznacie na nim większego komfortu, ale czy wobec jego adekwatności, ma to w ogóle znaczenie? Nie ma wiele lepszych motocykli wyprawowych z tamtych lat. Prezentowany motocykl w zależności od rocznika, stanu i wyposażenia oscyluje w przedziale cenowym 15-40 tys. zł. Polecamy…
KTM 990 Adventure – dane techniczne:
Model | KTM 990 Adventure 2008 |
Rok | 2008 |
Pojemność skokowa | 999 ccm |
Typ silnika | V2 |
Ilość suwów | 4 |
Moc maksymalna | 96.55 KM (70.5 kW)) przy 8500 RPM |
Maksymalny moment obrotowy | 95.00 Nm (9.7 kgf-m or 70.1 ft.lbs) przy 6500 RPM |
Stopień sprężania | 11.5:1 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 101.0 x 62.4 mm |
Zasilanie | Wtrysk paliwa |
Liczba zaworów na cylinder | 4 |
Układ rozrządu | DOHC |
Zapłon | Bateryjny |
Rozruch | Elektryczny |
System smarowania | Ciśnieniowy |
System chłodzenia | Ciecz |
Skrzynia biegów | 6 biegowa |
Wtórne przeniesienie napędu | Łańcuch |
Sprzęgło | Mokre |
Waga na sucho | 199 kg |
Wysokość siodła | 880 mm |
Prześwit | 261 mm |
Rozstaw osi | 1,570 mm |
Typ ramy | Spawana z rur chromowo molibdenowych |
Kąt główki ramy | 26.6° |
Wyprzedzenie | 119 mm |
Zawieszenie przód | Widelec upside-down |
Skok zawieszenia przedniego | 250 mm |
Zawieszenie tył | Wahacz wleczony z centralnym elementem resorująco tłumiącym |
Skok zawieszenia tylnego | 255 mm |
Opona przednia | 90/90-21 |
Opona tylna | 150/70-18 |
Hamulec przedni | Dwutarczowy z ABS |
Średnica przedniej tarczy (lub bębna) | 300 mm |
Hamulec tylny | Jednotarczowy z ABS |
Średnica tylnej tarczy (lub bębna) | 240 mm |
Układ wydechowy | Stalowy |
Pojemność zbiornika paliwa | 22.0 litry |