Koncern General Motors wrócił do Europy. Zaczął od Szwajcarii

1 rok temu

Jakiś czas temu amerykański koncern General Motors zapowiedział powrót do Europy. Pierwszym rynkiem, na którym się pojawił, jest Szwajcaria, a pierwszym autem w sprzedaży – elektryczny Cadillac Lyriq.

General Motors wycofało się ze Starego Kontynentu w 2017 roku. Miało to miejsce po sprzedaży Opla koncernowi PSA Peugeot-Citroen, który w tej chwili stanowi część giganta o nazwie Stellantis. Później obecność Amerykanów ograniczyła się wyłącznie do oferowania na wybranych rynkach modeli niszowych marek Cadillac i Chevrolet.

Ale w 2021 roku General Motors utworzyło swoją nową europejską siedzibę. Miało to miejsce w szwajcarskim Zurychu, który tym samym stał się przyczółkiem koncernu na naszym kontynencie.

Początek w Szwajcarii

Dziś, czyli 6 października 2023 roku Amerykanie rozpoczęli w Szwajcarii sprzedaż elektrycznego Cadillaca Lyriqa. Plany są jednak bardziej ambitne – w ciągu najbliższych dwóch lat koncern chce oferować swoje auta również na 5 kolejnych rynkach.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/pierwszy-z-wielu-elektryczny-cadillac-lyriq,aid,962

Wśród nich wymienia się m.in. Szwecję i Francję. Kolejne miejsce, w którym Amerykanie zaoferują klientom swoje auta, to prawdopodobnie Norwegia, będąca absolutnym światowym liderem pod względem sprzedaży elektryków.

General Motors do Europy wraca wyłącznie z samochodami na prąd. Swoją ekspansję rozpoczął od Cadillaca, który ostatnio mocno zmierza w kierunku elektromobilności.

Imponujący kokpit Cadillaca Lyriqa. Cadillac

Niewykluczone, iż pojawią się również elektryki z logo Chevroleta, a także potężny Hummer EV. W przypadku tego ostatniego problemem może być jednak jego bardzo wysoka masa własna, przekraczająca 3,5 tony. W rezultacie nie łapałby się do kategorii „samochody osobowe”.

Sprzedaż przez internet

Co ciekawe, General Motors Europe ma prowadzić w Europie wyłącznie bezpośrednią sprzedaż przez internet. To sposób działalności znany m.in. klientom Tesli, Polestara czy koreańskiego Genesisa.

https://magazynauto.pl/testy/ford-mustang-mach-e-genesis-gv60-polestar-2-trzy-elektryzujace-crossovery-porownanie,aid,3314

Dzięki temu działalność Amerykanów w Europie gwałtownie mogłaby się zwrócić – w końcu zbędne będą inwestycje w sieć dealerską. Zamiast tego w Zurychu powstanie tzw. „centrum wrażeń”, w którym mają być prezentowane samochody tego amerykańskiego koncernu.

General Motors w Europie ma zamiar oferować produkty i usługi również pod swoją nową marką o nazwie Brightdrop. Na dziś wiadomo, iż przede wszystkim zajmuje się ona produkcją aut dostawczych i związanymi z tym usługami.

Przypomnijmy, iż w tym roku General Motors zaangażowało się w 24-godzinny wyścig Le Mans, wystawiając w najwyższej klasie prototyp pod marką Cadillac. Poza tym Amerykanie do 2035 roku zobowiązali się do dysponowania portfolio obejmującym wyłącznie samochody elektryczne.

W tym celu opracowali m.in. modułową platformę Ultium, przeznaczoną do aut na prąd. Wyróżnia się ona na tyle dużą elastycznością, iż może stanowić bazę zarówno dla SUV-ów i crossoverów, jak i pojazdów dostawczych, a choćby dla dużych pick-upów.

Cadillac Lyriq

Cadillac Lyriq w Szwajcarii ma kosztować od 82 000 franków szwajcarskich (391 000 zł). Dla porównania – w Stanach Zjednoczonych cena tego modelu startuje z pułapu 58 000 dolarów (254 000 zł).

Cadillac Lyriq mierzy około 5 m długości. cadillac

Auto, oparte właśnie na platformie Ultium, to duży elektryczny SUV, zaopatrzony w potężny akumulator o pojemności 102 kWh, zapewniający zasięg 480 km. Lyriq przyjmuje prąd stały z dość przeciętną mocą sięgającą 150 kW.

W dwusilnikowym wariancie Cadillac Lyriq oferuje 521 KM.

Idź do oryginalnego materiału