Dyskusja z rządem dotycząca refundacji wymiany tachografów trwała długo, a proces legislacyjny był wyjątkowo wymagający. Najważniejsze jednak, iż nasze konsekwentne działania przyniosły oczekiwany rezultat.
To realna i bardzo potrzebna forma wsparcia finansowego, szczególnie dla najmniejszych przedsiębiorstw. Dla większych firm, choć ma ona charakter bardziej symboliczny, jest równie istotna – to istotny sygnał, iż branża transportowa została dostrzeżona.
Cieszymy się, iż w toku prac legislacyjnych udało się wprowadzić zmiany w pierwotnych zapisach, które początkowo wykluczały większe przedsiębiorstwa z możliwości skorzystania z refundacji. Pomoc ta jest co prawda skierowana przede wszystkim do mikro i małych firm, jednak w kolejnym etapie obejmie również podmioty średnie i duże. O to właśnie zabiegaliśmy wspólnie z organizacją Transport i Logistyka Polska, a nasze stanowisko zostało poparte przez Forum Transportu Drogowego. Wszystkim koleżankom i kolegom, którzy włączyli się w te działania, serdecznie dziękuję.
Przekonanie rządu, a przede wszystkim Komisji Europejskiej, o konieczności wprowadzenia tego rodzaju pomocy wymagało od nas ogromnego zaangażowania, determinacji i merytorycznej argumentacji. Dzisiejsze rozporządzenie jest dowodem, iż konsekwentna praca ZMPD przynosi wymierne efekty.
Naszym głównym partnerem w tym procesie był minister infrastruktury Dariusz Klimczak, który wielokrotnie podejmował rozmowy z przedstawicielami innych resortów, przekonując ich do zasadności wsparcia dla branży transportowej. Z licznych bieżących kontaktów i rozmów wiem, iż jego zaangażowanie i determinacja miały najważniejsze znaczenie dla osiągnięcia ostatecznego porozumienia.
Od początku wierzyłem, iż uda się przekonać rządzących, iż wsparcie dla naszej branży jest niezbędne. Choć nie brakowało momentów wątpliwości, dziś mogę z satysfakcją powiedzieć, iż ten wysiłek się opłacił. Dlatego w tym miejscu pragnę wyrazić szczególne podziękowanie panu ministrowi Dariuszowi Klimczakowi za jego osobiste zaangażowanie i konsekwencję w dążeniu do celu.
Refundacja kosztów wymiany tachografów to jeden z nielicznych w ostatniej dekadzie przykładów rzeczywistego zrozumienia przez administrację państwową problemów, z jakimi mierzą się przewoźnicy drogowi. To pozytywny sygnał na przyszłość i dowód, iż konstruktywny dialog między branżą a rządem może przynosić konkretne rezultaty.