Programy Inwestycji na rozbudowę węzłów Kowale, Szadółki i Straszyn na trójmiejskiej obwodnicy w ciągu S6 zostały podpisane przez Ministerstwo Infrastruktury. Zapewnia to finansowanie na realizację rozbudowy węzła Szadółki oraz na prace projektowe dla węzła Kowale. Dodatkowo dla węzła Straszyn GDDKiA otrzymała środki na projekt i roboty budowlane wraz z analizą rozbudowy odcinka między węzłami Rusocin (A1) i Straszyn (S6).
Węzeł Straszyn
W ramach prac projektowych przewidziana jest budowa dwóch rond turbinowych przy węźle Straszyn. Podpisanie aneksu do Programu Inwestycji pozwala przygotować przetarg w systemie tradycyjnym, tj. oddzielnie na projekt i roboty budowlane.
Ponadto GDDKiA zleci opracowanie projektu koncepcyjnego na rozbudowę drogi ekspresowej S6 do trzech pasów (przekrój 2×3) na 6-kilometrowym odcinku od węzła Straszyn do węzła Rusocin w ciągu A1 (skrzyżowanie A1 z DK6 oraz DW226) wraz z analizą ruchową powiązanego układu komunikacyjnego. Dodatkowo analiza ma obejmować warianty przebudowy węzła autostradowego w Rusocinie.
Planowany harmonogram (budowa rond turbinowych):
- Uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU): II kw. 2027 r.
- Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID): I kw. 2028 r.
- Oddanie do ruchu: III kw. 2029 r.
Węzły Kowale i Szadółki
Dzięki podpisaniu Programu Inwestycji dla rozbudowy węzła Kowale, GDDKiA przygotuje przetarg na projekt budowlany i materiały do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Zakres inwestycji obejmuje rozbudowę węzła Kowale wraz z dojazdami od strony węzłów Szadółki i Gdańsk Południe. Ponadto planowana jest dobudowa trzeciego pasa na blisko 3-kilometrowym fragmencie S6 wraz z pasem awaryjnym.
Dla węzła Szadółki w tej chwili za etap projektowy odpowiada Miasto Gdańsk. Po zakończeniu tych prac, dzięki podpisaniu Programu Inwestycji dla rozbudowy węzła, po stronie GDDKiA będzie ogłoszenie przetargu na roboty budowlane i realizację inwestycji. Zakres robót, oprócz rozbudowy węzła, uwzględnia również rozbudowę S6 do przekroju 2×3 na długości 3,6 km.
Dodatkowo w obrębie węzłów Kowale i Szadółki GDDKiA przebuduje drogi dojazdowe wzdłuż trójmiejskiej obwodnicy oraz poprawi odwodnienie drogi. W ramach robót wybudowane będą nowe wiadukty, kładki i przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Powstanie oświetlenie drogowe, kanał technologiczny, elementy ochrony środowiska oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednocześnie dostosowany będzie Krajowy System Zarządzania Ruchem do nowego przekroju jezdni.
Planowany harmonogram dla węzła Kowale:
- DŚU uzyskana w maju 2022 r.
- Uzyskanie decyzji ZRID: I kw. 2029 r.
- Oddanie do ruchu: III kw. 2033 r.
Planowany harmonogram dla węzła Szadółki:
- DŚU uzyskana w grudniu 2015 r.
- Uzyskanie decyzji ZRID: III kw. 2026 r.
- Oddanie do ruchu: III kw. 2033 r.
Bezpieczeństwo i komfort
Głównym celem rozbudowy węzłów Kowale, Szadółki i Straszyn jest poprawa przepustowości na S6, ale przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych. Dobudowa trzeciego pasa i zmiana przekroju jezdni pozwoli na płynniejszy ruch oraz poprawę komfortu podróżnych.
Alternatywa w postaci Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
W ramach budowy S7 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta – Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (OMT), której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo i Żukowo – Gdańsk Południe. Pierwszym fragmentem OMT wraz z częścią obwodnicy Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20, kierowcy poruszają się od czerwca br.
Na drugim odcinku OMT wciąż prowadzone są prace związane z podłączeniem obwodnicy Żukowa do DK7 w Lniskach. Cały czas realizowane są roboty na węzłach Żukowo, Lublewo Gdańskie oraz na kluczowym węźle Gdańsk Południe.
32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, przejmując ruch z mocno obciążonej istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.
Z kolei obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.