Koenigsegg Jesko Absolut blisko wersji produkcyjnej

profiauto.pl 2 lat temu

Jeśli istnieje jakiś Koenigsegg, który ma szanse wyraźnie przebić granicę 500 km/h, to jest nim model Jesko Absolut. Od debiutu w 2020 roku szwedzkie hiperauto jest cały czas rozwijane – właśnie poznaliśmy jego przedprodukcyjną wersję.

Koenigsegg Jesko Absolut to prawdopodobnie przyszły największy koszmar Bugatti Chiron Super Sport

Powstaje powoli, bo perfekcja wymaga czasu. Christian von Koenigsegg ujawnił, iż obliczenia wytrzymałościowe i symulacje mechaniki płynów (CFD) pochłonęły tysiące godzin. W końcu mówimy o najszybszym Koenigseggu, jaki kiedykolwiek wyjechał z fabryki z Angelholm. O megasamochodzie, który ma ustanowić rekord prędkości.

Koenigsegg Jesko Absolut w tej chwili jest usprawniany pod względem aerodynamicznym oraz stabilności przy dużych prędkościach. To dlatego Szwedzi przywiązują taką wagę do jego konstrukcji i niskiego współczynnika oporu powietrza – w Jesko Absolut wynosi on zaledwie 0,278. W wyścigu na prostej ten czynnik ma najważniejsze znaczenie.

Zerknąłem, jak to wygląda u konkurencji

Bugatti Chiron Super Sport 300+ w trybie Top Speed cechuje się współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,33 Cx. Hennessey Venom F5 ma 0,39 Cx, a najbliżej wyniku Koenigsegga jest SSC Tuatara, która chwali się wartością 0,279. jeżeli wszystkie te dane są prawidłowe, to Koenigsegg w kwestii aerodynamiczności wysunął się na prowadzenie.

Koenigsegg Jesko Absolut wyróżnia się również z zewnątrz

W wersji przedprodukcyjnej zyskał grafitowe wykończenie z pomarańczowymi akcentami Tang Orange.

W odróżnieniu od zwykłej wersji Jesko, nie mamy tutaj specjalnych kanałów powietrznych, czy lotek, ani wielkiego tylnego skrzydła. Konstrukcja została wydłużona i odchudzona o 30 kg do ok. 1300 kg, a koła otrzymały aerodynamiczne osłony.

Za plecami kierowcy pracuje 5-litrowy silnik V8 o mocy 1600 KM (na paliwie E85) i 1500 Nm. Potężną jednostkę połączono z oryginalną przekładnią LST (Light Speed Transmission) o dziewięciu przełożeniach, która zapewnia płynne przyspieszanie.

Klienci oczekujący na swój egzemplarz (przewidziano 125 sztuk łącznie z wersją Jesko) muszą się jeszcze uzbroić w cierpliwość. Koenigsegg nie ogłosił harmonogramu dostaw, ale wersja przedprodukcyjna każe przypuszczać, iż nastąpi to niebawem.

Zdjęcia: Koenigsegg

Idź do oryginalnego materiału