Polacy mają się czym szczycić, bo produkowanego przez nich SUV-a zachwalają sobie w wielu krajach w Europie. Dotyczy to m.in. bardzo dużych rynków jak Włochy, w których hitem jest wytwarzany w Tychach Jeep Avenger. Lipiec był dla tego modelu kolejnym świetnym miesiącem, dzięki czemu jest na podium najchętniej wybieranych aut w Italii i najpopularniejszym SUV-em.
Według danych UNRAE, Włosi w tym roku zarejestrowali prawie milion samochodów (973 396 szt.). Rynek skurczył się o 3,8 proc. względem pierwszych 7 miesięcy 2024 r. Tym samym Italia przez cały czas nie powróciła do czasów przedpandemicznych, gdy w 2019 r. rejestracji było o 21,3 proc. więcej. W samym lipcu dokonano 118 493 rejestracji, czyli o 5,1 proc. mniej niż rok temu w tym samym miesiącu.
Nie ma we Włoszech popularniejszego SUV-a niż ten z Polski
Bestsellerem włoskiego rynku na razie może być tylko jeden model. Jest nim Fiat Panda, który w tym roku ma już 70 169 rejestracji. Może i jest to o 1,7 proc. mniej niż rok temu, ale wciąż ponad dwa razy więcej niż ma wicelider. Tym zaś jest Dacia Sandero (32 064 szt.), której ubyło 19,3 proc. rejestracji.
Na sporym plusie (+29,1 proc.) jest jednak trzeci w rankingu Jeep Avenger. Od stycznia do lipca 2025 r. SUV-a z Polski zarejestrowano aż 31 027 razy. To najlepszy wynik spośród wszystkich crossoverów. Jeep z Tych wyprzedza po 7 miesiącach takie hity jak Citroen C3 (27 458 szt.) i Dacia Duster (24 069 szt.).
Za Peugeotem 208 (23 509 szt.) sklasyfikowana jest Toyota Yaris Cross (22 075 szt.), czyli bezpośredni rywal Avengera w segmencie B-SUV. „Zwykła” Toyota Yaris (21 771 szt.) sprzedaje się lepiej niż rok temu (+10,2 proc.), ale wciąż jest za swoim crossoverowym alter ego. W Top 10 włoskiego rynku jest też chiński SUV, MG ZS (19 407 szt.) oraz Renault Clio (18 933 szt.).
Fiat rządzi, ale jest na minusie
Liderem włoskiego rynku pozostaje Fiat (93 535 szt.), ale marka nie ma najlepszego czasu w Europie. choćby we Włoszech odnotowuje straty na poziomie 11,6 proc. w skali pierwszych 7 miesięcy roku. Lipiec był co prawda wzrostowy (+8,2 proc.), ale powtórzenie choćby zeszłorocznego wyniku przez cały czas nie jest pewne. Wiceliderem wśród marek jest tam Toyota (74 673 szt.), która też jest na minusie, ale tylko 2-procentowym. Tracą wszystkie marki z podium, bo Volkswagen (70 483 szt.) odnotował stratę rejestracji o 5,4 proc.
Zyskuje za to czwarta Dacia (63 364 szt.), ale tylko 2,7 proc. Rumuńska marka wyprzedza Peugeota (53 813 szt.) i Renault (48 919 szt.), które zamieniły się miejscami. Najpopularniejszą marką premium we Włoszech jest BMW (45 775 szt.), choć podobny wynik ma Audi (42 977 szt.). W pierwszej dziesiątce są jeszcze Ford (42 786 szt.) oraz Jeep (41 837 szt.).