Kierowcy nie będą mieli łatwo. Cyfrowe prawo jazdy to dopiero początek

15 godzin temu

Unia Europejska wycofuje się z pomysłu dopuszczenia 17-latków do prowadzenia ciężarówek. Choć rozważano obniżenie wieku uprawniającego do uzyskania prawa jazdy kat. C, ostatecznie minimalna granica zostanie jedynie obniżona z obecnych 21 do 18 lat. To element szerszej reformy, w ramach której UE wprowadza cyfrowe prawo jazdy oraz rozszerza unijny zasięg zakazu prowadzenia pojazdów.

Ciężarówki jednak wyłącznie dla pełnoletnich

Nowe prawo przewiduje, iż od 17 roku życia będzie można uzyskać prawo jazdy kategorii B. Jednak do pełnoletności konieczna będzie jazda pod nadzorem doświadczonego kierowcy. Ten model miał objąć również kandydatów na kierowców ciężarówek, ale z planów ostatecznie zrezygnowano. Parlament Europejski uznał, iż prowadzenie pojazdów o tak dużej masie i wymagających znacznie większych umiejętności powinno pozostać zarezerwowane dla osób w pełni pełnoletnich.

Prawo jazdy kat. C będzie więc dostępne dopiero od dnia ukończenia 18 lat. Z kolei uprawnienia kategorii D będzie można uzyskać od 20 roku życia, pod warunkiem posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych. W przeciwnym razie minimalny wiek wzrośnie do 21 oraz 24 lat. Zmiana ma z jednej strony łagodzić wpływ niedoboru kierowców w sektorze transportowym. Z drugiej strony ma utrzymać wysoki poziom bezpieczeństwa na drogach.

Jak podkreśla Mateusz Włoch z Grupy Eurowag, „pierwsze dwa lata za kierownicą będą wiązać się z bardziej restrykcyjnymi zasadami i sankcjami”, co ma ograniczyć ryzyko wynikające z braku doświadczenia u młodych kierowców.

Cyfrowe prawo jazdy i europejski system wymiany informacji

Jednym z najbardziej widocznych efektów reformy będzie wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy. Dokument w wersji elektronicznej stanie się podstawowym formatem najpóźniej do 2030 roku. Gdy funkcjonariusz poprosi kierowcę o okazanie dokumentu, ten będzie mógł po prostu skorzystać z telefonu. Plastikowa karta nie zniknie z obiegu, ale pozostanie dobrowolną opcją. Jej wydanie ma trwać maksymalnie trzy tygodnie od złożenia wniosku.

Źródło zdjęcia: unsplash.com (@r7studios)

Równie istotnym elementem zmian jest rozszerzenie współpracy pomiędzy krajami członkowskimi w zakresie informacji o najpoważniejszych wykroczeniach drogowych. Dzisiejszy system jest niepełny i często umożliwia kierowcom unikanie konsekwencji poza granicami swojego kraju. Po wdrożeniu nowych przepisów państwa Unii będą musiały natychmiast wymieniać się informacjami o przypadkach odebrania, zawieszenia lub ograniczenia prawa jazdy.

W praktyce oznacza to, iż jeżeli kierowca utraci uprawnienia w jednym państwie, automatycznie nie będzie mógł prowadzić pojazdów na terytorium całej Unii Europejskiej. Nowy system obejmie najpoważniejsze naruszenia. Między innymi wypadki śmiertelne, prowadzenie pod wpływem alkoholu lub narkotyków, rażące przekroczenia prędkości oraz poważne naruszenia obowiązków wobec pieszych i rowerzystów.

Surowsze egzaminy, nowe obowiązki i częstsze badania

Reforma obejmuje również szczegółowe zmiany dotyczące procesu zdobywania prawa jazdy. Egzamin teoretyczny zostanie rozszerzony o zagadnienia związane z martwymi punktami oraz zasadami działania systemów wspierających kierowcę. Obejmuje to także prawidłowe otwieranie drzwi podczas wysiadania oraz ryzyko korzystania z telefonu komórkowego w trakcie jazdy. Dodatkowo większy nacisk ma zostać położony na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, którzy należą do grup najbardziej narażonych na ciężkie obrażenia.

Zmieniają się również zasady dotyczące ważności dokumentów. Kierowcy samochodów osobowych i motocykli będą odnawiać prawo jazdy co 15 lat. jeżeli dokument będzie połączony z funkcją dowodu tożsamości, okres ważności wyniesie 10 lat. W przypadku kierowców ciężarówek i autobusów prawo jazdy będzie ważne 5 lat. Po ukończeniu 65 roku życia okres ten może zostać skrócony, aby umożliwić częstsze badania i szkolenia.

Obowiązkowe badania lekarskie zostaną rozszerzone między innymi o testy wzroku oraz układu krążenia. Państwa członkowskie otrzymają jednak możliwość zastosowania alternatywnych rozwiązań w odniesieniu do kierowców kategorii B i A. Przykładowo poprzez formularze samooceny lub krajowe systemy monitorowania zdrowia.

Zmiany wejdą w życie 20 dni po publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Kraje członkowskie będą miały trzy lata na dostosowanie swojego prawa oraz dodatkowy rok na przygotowanie systemów umożliwiających ich pełną obsługę.

prawosamochód
Idź do oryginalnego materiału