W związku z rosnącą liczbą wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych, Inelo sprawdza, za co odpowiedzialni są kierowcy zawodowi w zdarzeniach drogowych. Według danych z 2023 roku, prowadzący ciężarówki byli sprawcami blisko 1500 wypadków, w których zginęło ponad 190 osób.
Wypadki a odpowiedzialność kierowców
Eksperci Inelo podkreślają, iż kierowcy zawodowi ponoszą odpowiedzialność zarówno wobec pracodawcy, jak i osób trzecich poszkodowanych w wypadku. W przypadku szkód wyrządzonych umyślnie kierowca odpowiada w pełnej wysokości, natomiast przy szkodach nieumyślnych odpowiedzialność ta jest ograniczona do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia. Warto pamiętać, iż ubezpieczyciel może dochodzić od kierowcy zwrotu wypłaconego odszkodowania w ramach regresu ubezpieczeniowego, jeżeli wypadek został spowodowany rażącym zaniedbaniem lub umyślnym działaniem.
Odpowiedzialność pracownika za szkody wobec pracodawcy jest jasno określona w polskim Kodeksie pracy. Pracownik odpowiada zarówno za straty wyrządzone umyślnie, jak i te wynikające z zaniedbania obowiązków służbowych. W przypadku celowego działania kierowca ponosi pełną odpowiedzialność za wszystkie szkody. Z kolei nieumyślne postępowanie związane z zaniedbaniem obowiązków zwykle ogranicza się do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia
zgodnie z art. 119 Kodeksu pracy – mówi Łukasz Włoch, ekspert Inelo z Grupy Eurowag
Inelo zwraca uwagę na wyzwania, z jakimi borykają się kierowcy zawodowi, takie jak stres, zmęczenie i presja czasu. Aby minimalizować ryzyko wypadków, firma zaleca inwestowanie w narzędzia dla transportu, które wpływają na bezpieczeństwo i komfort pracy kierowców, takie jak systemy monitorowania pojazdów, planowania tras czy kontroli czasu pracy. Ważne są również szkolenia z zakresu bezpieczeństwa oraz wsparcie psychologiczne dla kierowców.
– Tylko chwila nieuwagi wystarczy do spowodowania wypadku, w szczególności, gdy pokonuje się setki kilometrów w miesiącu. W takich okolicznościach wsparcie w postaci narzędzi, które pozwalają lepiej oceniać przejazd, mieć kontakt z kierowcą w czasie rzeczywistym i móc reagować na nagłe sytuacje od razu – jest nieocenione. Niejednokrotnie wydarzenia na drodze pokazują, iż technologie działają w służbie kierowcy i mogą również pomóc w krytycznych sytuacjach – dodaje Łukasz Włoch