Kiedy powstał pierwszy motocykl?

6 dni temu

Motocykl powstał zupełnie przypadkowo. Niemiecki konstruktor Gottlieb Daimler pracował nad projektem powozu napędzanego silnikiem spalinowym, a dwukołowy jednoślad zbudował tylko po to, aby wypróbować silnik. W takich okolicznościach na drogach pojawił się motocykl, który w zbliżonej formie konstrukcyjnej jest używany do dziś. Mało kto wie, iż jednym ze sponsorów prac Daimlera był polski książę Władysław Drucki-Lubecki, który wspierał finansowo niemieckiego konstruktora. Dzięki takim ludziom rozpoczęła się bogata historia motocykla.

Tak naprawdę trudno wskazać jednoznacznie kto był wynalazcą pierwszego motocykla. Pod koniec lat 60. XIX wieku niemal równocześnie swoje konstrukcje zaprezentowali Amerykanin Sylvester Roper i Francuzi Pierre Michaux i Louis-Guillaume Perreaux. Były to jednoślady z silnikiem parowym, przy czym pojazd Ropera miał ramę drewnianą, a francuski stalową. Oba rozwijały prędkość kilkunastu kilometrów na godzinę. Niedługo później powstał jednoślad z czterosuwowym silnikiem spalinowym.

Kiedy powstał pierwszy motocykl

Kto wynalazł pierwszy motocykl? Pierwszy napędzany silnikiem spalinowym motocykl na świecie został skonstruowany w 1885 roku. Najstarszy motocykl spalinowy nazywał się Daimler Reitwagen i był wynalazkiem Gottlieba Dailmlera. Podobnie jak dzisiejsze motocykle, miał dwa koła, ale po bokach wspierały go koła asekuracyjne, zupełnie jak we współczesnych rowerkach dziecięcych. Pierwszy spalinowy motocykl wyposażony był w jednocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 265 cm3, mocy 0,4 KM przy 600 obrotach na minutę.

Pierwszy motocykl historia

Jak powstał pierwszy motocykl? Pierwszy motocykl posiadał dwa przełożenia, które były wybierane podczas postoju. Na pierwszym biegu motocykl rozpędzał się do 6 km/h, a na drugim do 12 km/h. Siedzisko dla kierowcy przypominało siodło dla konia. Konstrukcja napędzana metalowym silnikiem została wykonana w większości z drewna. Drewniane były m.in. koła, które okuto stalowymi obręczami. Powstał tylko prototyp, gdyż pierwsza próba jezdna zakończyła się awarią, ponieważ siedzisko stanęło w ogniu.

Pierwszy motocykl wykonany z rur stalowych z kołami ze stalowych szprych i stalowych obręczy z nałożonymi oponami pneumatycznymi zbudował w 1892 roku Francuz Felix Theodor Millet. Jego pojazd napędzany był pięciocylindrowym silnikiem spalinowym. Jeszcze w XIX wieku spalinowe maszyny jednośladowe i trójkołowce zaczęły wytwarzać takie firmy, jak De Dion-Bouton, Peugeot czy Laurin & Klement (później Skoda).

Pierwszy amerykański motocykl zbudował w roku 1895 E. J. Pennington. Jego pojazd napędzany był silnikiem dwucylindrowym, ale poza kilkoma prototypami nie wszedł do seryjnej produkcji. Jako pierwsza na rynek amerykański weszła firma Metz z Waltham w stanie Massachusetts, która w roku 1898 wdrożyła produkcję motocykli Orient-Aster.

Jako pierwsza na świecie seryjną produkcję motocykli z silnikami spalinowymi rozpoczęła w 1894 roku niemiecka firma Hildebrand & Wolfmuller. Nazwy “motocykl” (Motorrad) po raz pierwszy użył jej konstruktor Alois Wolfmuller, kiedy rok wcześniej opatentował pojazd jednośladowy. Motocykle tej firmy miały dwucylindrowe silniki czterosuwowe o pojemności 1488 cm3 z chłodnicą w tylnym błotniku. Motor o mocy 2,5 KM pozwalał pojazdowi rozpędzić się do 40 km/h. Licencję na niemiecki motocykl kupili Francuzi, którzy produkowali go pod nazwą “La Petrolette”.

Rozwój motocykli

Konstrukcja braci Hildebrand i Aloisa Wolfmillera odniosła rynkowy sukces. Tylko przez trzy lata niemiecka firma wyprodukowała ok. 1,5 tys. motocykli, a około tysiąca kolejnych powstało we Francji. Pojazd poruszał się na kołach wyposażonych w pneumatyczne ogumienie wynalezione przez Johna Dunlopa w 1888 roku.

Pierwsze motocykle na świecie

Na przełomie XIX i XX wieku na rynek weszło kilka innych konstrukcji, gdyż popyt na motocykle stale rósł. Swoje modele produkowały takie przedsiębiorstwa, jak amerykańskie firmy Metz Company, Indian i Harley-Davidson, brytyjskie Triumph, Norton, Royal Enfield i Birmingham Small Arms czy niemiecki NSU.

Pierwsza polska konstrukcja motocykla pojawiła się na rynku w 1929 roku. Był to Lech skonstruowany przez Władysława Zalewskiego, napędzany dwucylindrowym silnikiem o pojemności ok. 500 cm3 i mocy 5 KM. Ze względu na światowy kryzys ekonomiczny, który objął również Polskę, wyprodukowano zaledwie kilkadziesiąt sztuk. Projekt upadł ostatecznie z powodu braku zamówień ze strony wojska.

Masowy sukces na polskim rynku odniosła konstrukcja inż. Tadeusza Rudawskiego. Jego motocykl Sokół wyposażony w silnik dwucylindrowy o pojemności 995 cm3 i mocy 21 KM, który rozwijał prędkość ponad 100 km/h, w 1932 roku zaczęły produkować Centralne Warsztaty Samochodowe w Warszawie. Trzy lata później z taśmy produkcyjnej zjechał Sokół 600 RT z silnikiem o pojemności 575 cm3, a w 1936 motocykl SHL (Suchedniowska Fabryka Odlewów i Huta Ludwików) skonstruowany przez inżyniera Rafał Ekielski.

Na początku lat 50. rozpoczęła się inwazja japońskich konstrukcji. Najpierw pojawiły się motocykle Suzuki, a następnie Honda, Yamaha i Kawasaki. Pod koniec lat 60. furorę na rynkach zachodnich zrobiła Honda CB750 z silnikiem czterocylindrowym. Niedrogi model wyróżniał się ogromnym potencjałem mocy i osiągów, dzięki czemu trafił do milionów garaży po obu stronach Atlantyku.

Od tamtego czasu branża rozwija się szaleńczym tempie. Miłośnicy jednośladów mają do dyspozycji m.in. motocykle sportowe i turystyczne, w tym nakedy, choppery, cruisery, enduro, trike czy skutery. Pionierem w tym ostatnim segmencie był włoski projektant Piaggio, który w 1946 roku wprowadził na rynek popularny model vespa. Do dziś z taśm fabryki tej firmy zjechało 39 modeli vespy.

Idź do oryginalnego materiału