
Projektanci Kii XCeed połączyli zalety kompaktowych hatchbacków i SUV-ów. Ale czy zarazem nie skumulowali wad obu segmentów?
Kia XCeed to model pośredni między typowymi kompaktami koreańskiego producenta (Ceed, Ceed SW, ProCeed) a oferowanymi przez niego SUV-ami (Niro, Sportage). Ten „hatchback na szczudłach” nie jest po prostu podniesionym Ceedem – co prawda dzieli z nim kokpit, ale otrzymał inne nadwozie.
Z SUV-ów XCeed „wziął sobie” tylko zwiększony prześwit. 18,4 cm odstępu pod podwoziem pozwala ignorować wyboje, krawężniki czy progi zwalniające. Wyżej umieszczone nadwozie ułatwia też wsiadanie i wysiadanie, w dodatku zapewnia kierowcy trochę lepszy ogląd sytuacji dookoła auta (choć nieco przeszkadzają mu w tym dość szerokie słupki dachowe).

Kia XCeed – bez wad SUV-a
Zza kierownicy Kia XCeed przypomina typowego hatchbacka. Przeciwnicy SUV-ów docenią to, że siedzi się w niej dosyć nisko i z nogami tylko nieznacznie zgiętymi w kolanach. Do tego samochód nie przechyla się w zakrętach odczuwalnie bardziej niż Ceed, jest zwinny i stabilny.
Stosunkowo twardo zestrojonemu zawieszeniu zdarza się tłuc na największych wybojach, ale generalnie zapewnia podróżnym niezły komfort na typowych polskich drogach.
benzynowy, turbo |
1482 cm3 |
R4/16 |
160 KM/5500 |
253 Nm/1500 |
przedni |
aut., 7-biegowa |
440/183/150 cm |
265 cm |
426/1378 l |
1325/545 kg |
50 l (Pb 95) |
6,2-6,4 l/100 km |
149 500 zł |
1096
160-konny silnik 1.5 turbo w zestawie ze sprawnym 7-biegowym dwusprzęgłowym automatem zapewnia ważącej 1325 kg Kii niezłe osiągi. Przynajmniej przy dozwolonych w Polsce prędkościach.
A jednocześnie podczas spokojnej jazdy potrafi być wstrzemięźliwy, zużywając od nieco ponad 5 litrów benzyny na 100 km w trasie po ok. 8 litrów w mieście i przy autostradowym tempie. Dopiero „ciężka noga” prowadzącego wyraźnie zwiększa spalanie (nawet o połowę).
3,6/9,2 s |
208 km/h |
35,7/35,3 m |
6,7 l/100 km |
740 km |
Kia XCeed – w granicach rozsądku
Cenowo opisywany model jest zdecydowanie bliżej kompaktów niż SUV-ów. Także w gamie Kii – gdy porówna się dostępne w całej trójce wersje L z opisywanym napędem, Ceed kosztuje 118 900 zł, XCeed 128 500 zł, a Sportage 148 900 zł.
Testowany samochód to najwyższa odmiana GT-Line, która wymaga wydania prawie 150 tys. zł, ale błyszczy bardzo obfitym wyposażeniem.

Kia XCeed – podsumowanie
Kia XCeed oferuje swojemu nabywcy wszystkie zalety hatchbacka oraz dodatkowo kilka typowych dla SUV-ów. Wad prawie nie ma. To naprawdę udany samochód.
Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT GT-Line – galeria zdjęć
1097