Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT – w pół drogi do SUV-a | TEST

2 lat temu

Projektanci Kii XCeed połączyli zalety kompaktowych hatchbacków i SUV-ów. Ale czy zarazem nie skumulowali wad obu segmentów?

Kia XCeed to model pośredni między typowymi kompaktami koreańskiego producenta (Ceed, Ceed SW, ProCeed) a oferowanymi przez niego SUV-ami (Niro, Sportage). Ten „hatchback na szczudłach” nie jest po prostu podniesionym Ceedem – co prawda dzieli z nim kokpit, ale otrzymał inne nadwozie.

Z SUV-ów XCeed „wziął sobie” tylko zwiększony prześwit. 18,4 cm odstępu pod podwoziem pozwala ignorować wyboje, krawężniki czy progi zwalniające. Wyżej umieszczone nadwozie ułatwia też wsiadanie i wysiadanie, w dodatku zapewnia kierowcy trochę lepszy ogląd sytuacji dookoła auta (choć nieco przeszkadzają mu w tym dość szerokie słupki dachowe).

Sylwetka hatchbacka plus prześwit SUV-a – oto recepta Kii na auto uniwersalne.

Kia XCeed – bez wad SUV-a

Zza kierownicy Kia XCeed przypomina typowego hatchbacka. Przeciwnicy SUV-ów docenią to, że siedzi się w niej dosyć nisko i z nogami tylko nieznacznie zgiętymi w kolanach. Do tego samochód nie przechyla się w zakrętach odczuwalnie bardziej niż Ceed, jest zwinny i stabilny.

Stosunkowo twardo zestrojonemu zawieszeniu zdarza się tłuc na największych wybojach, ale generalnie zapewnia podróżnym niezły komfort na typowych polskich drogach.

DANE TECHNICZNE Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maksymalny moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Poj. bagażnika (min./maks.) Masa własna/ładowność Pojemność zbiornika Średnie zużycie paliwa Cena od
benzynowy, turbo
1482 cm3
R4/16
160 KM/5500
253 Nm/1500
przedni
aut., 7-biegowa
440/183/150 cm
265 cm
426/1378 l
1325/545 kg
50 l (Pb 95)
6,2-6,4 l/100 km
149 500 zł

1096

160-konny silnik 1.5 turbo w zestawie ze sprawnym 7-biegowym dwusprzęgłowym automatem zapewnia ważącej 1325 kg Kii niezłe osiągi. Przynajmniej przy dozwolonych w Polsce prędkościach.

A jednocześnie podczas spokojnej jazdy potrafi być wstrzemięźliwy, zużywając od nieco ponad 5 litrów benzyny na 100 km w trasie po ok. 8 litrów w mieście i przy autostradowym tempie. Dopiero „ciężka noga” prowadzącego wyraźnie zwiększa spalanie (nawet o połowę).

DANE TESTOWE Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h Prędkość maksymalna Droga hamowania 100-0 km/h (zimne/ciepłe) Średnie zużycie paliwa Rzeczywisty zasięg
3,6/9,2 s
208 km/h
35,7/35,3 m
6,7 l/100 km
740 km

Kia XCeed – w granicach rozsądku

Cenowo opisywany model jest zdecydowanie bliżej kompaktów niż SUV-ów. Także w gamie Kii – gdy porówna się dostępne w całej trójce wersje L z opisywanym napędem, Ceed kosztuje 118 900 zł, XCeed 128 500 zł, a Sportage 148 900 zł.

Testowany samochód to najwyższa odmiana GT-Line, która wymaga wydania prawie 150 tys. zł, ale błyszczy bardzo obfitym wyposażeniem.

Dzięki udanej koncepcji XCeed sprzedażą w Europie tylko nieznacznie ustępuje wyraźnie tańszemu Ceedowi.

Kia XCeed – podsumowanie

Kia XCeed oferuje swojemu nabywcy wszystkie zalety hatchbacka oraz dodatkowo kilka typowych dla SUV-ów. Wad prawie nie ma. To naprawdę udany samochód.

Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT GT-Line – galeria zdjęć

1097

Idź do oryginalnego materiału