Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV 4WD 6-os. – minivan wśród SUV-ów | TEST

8 godzin temu

Sorento to flagowy spalinowy SUV Kii i zarazem udana kombinacja licznych zalet: komfortu, funkcjonalności i przemyślanych rozwiązań. W testowanej wersji HEV – połączonych z rodzajem napędu, który ostatnio mocno zyskuje na popularności. Ale Sorento ma jeszcze jeden atut – to także idealna propozycja dla tych, którzy tęsknią za minivanami.

Ewolucja rynku motoryzacyjnego ma różne oblicza i skutki. Jednym z nich jest wyginięcie gatunku minivanów, a wszystko za sprawą SUV-ów. Owszem, w większości przypadków ze szkodą dla przestronności, funkcjonalności czy pojemności bagażnika. Na szczęście są wyjątki, a jednym z nich jest Kia Sorento, o której śmiało można powiedzieć, iż jest minivanem wśród SUV-ów.

Czwarta generacja tego modelu klasy średniej jest obecna na rynku od 2020 r., a w ubiegłym roku przeszła lifting.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/kia-sportage-po-face-liftingu-przebojowy-kompaktowy-suv-kii-poddany-modernizacji,aid,5270

Suma licznych zalet

Mimo iż Sorento nie jest już nowością, to pozostaje jedną z ciekawszych propozycji w swojej klasie. A to wszystko za sprawą udanego połączenia wielu istotnych dla klientów cech.

W przeciwieństwie do wielu rywali Sorento ma autentyczny rodzinny charakter. Szkoda tylko, iż wariant 6-osobowy, z dwoma kapitańskimi fotelami, dostępny jest tylko w najdroższej odmianie. To właśnie rozwiązanie idealne, jeżeli najczęściej podróżuje się we czwórkę.

Standardowo Kia Sorento jest oferowana w wersji 7-osobowej. Wariant z 6 fotelami jest dostępny wyłącznie w najdroższej wersji – Prestige Line. fot. Kacper Szczepański/Motor

Miejsca mamy tu aż nadto, regulacja foteli (podgrzewanych) jest doskonała i sprzyja relaksowi w czasie jazdy. Do tego płaska podłoga, wejścia USB w oparciach foteli, regulowane podłokietniki, nawiewy, rolety przeciwsłoneczne – można się tu choćby doszukać podobieństw do luksusowych limuzyn.

Za fotelami 2. rzędu do dyspozycji jest ogromny bagażnik z paską podłogą. W razie konieczności dostępne są dwa dodatkowe miejsca. Tu już nie jest tak różowo – wsiadanie wymaga gibkości, siedziska umieszczono nisko, więc można zapomnieć o wygodzie w dłuższej trasie. Pod tym względem minivany oferowały dużo więcej.

2060

Siła spokoju

Ten model docenią kierowcy stawiający na spokojną i bezpieczną jazdę, stroniący od dynamicznego stylu prowadzenia. Nie chodzi tu choćby o osiągi, bo Sorento rusza z miejsca bardzo sprawnie i ma dużo energii przy rozpędzaniu, co jest zasługą silnika elektrycznego (potwierdzają to nasze pomiary przyspieszenia 0-100 km/h, podczas których uzyskiwaliśmy rezultaty na poziomie 8,4 s, czyli dużo lepsze od fabrycznych 9,7 s), ale układ kierowniczy, zawieszenie czy skrzynia biegów nie zachęcają do ofensywnej jazdy.

https://magazynauto.pl/testy/kia-ev3-81-4-kwh-gt-line-2025-test-dane-techniczne-bateria-moc-osiagi-prowadzenie-bagaznik-zasieg-cena,aid,4969

Hybrydowe Sorento stawia na płynność i gładką pracę, co jest zupełnie naturalne dla rodzinnego SUV-a. Hybrydowy SUV Kii nie jest może mistrzem oszczędnego obchodzenia się z paliwem, ale biorąc pod uwagę masę własną blisko 1,9 t i napęd na obie osie, średnie spalanie na poziomie poniżej 8 l/100 km pozostało do zaakceptowania.

Dane techniczne Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD Prestige Line 6-os. Silnik Układ cyl./zawory; poj. skokowa Moc maksymalna (benz.) Moc maksymalna (elektr./syst.) Maks. moment obr. (benz.) Maks. moment obr. (elektr./syst.) Napęd; skrzynia biegów Dług./szer./wys./rozstaw osi Średnica zawracania/prześwit Masa/ładowność/masa przyczepy Poj. bagażnika (za 6/4/2 os.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) Cena wersji testowanej
benz., turbo + el.
R4/16; 1598 cm3
160 KM/5500
65/215 KM
265 Nm/1500
264/367 Nm
4x4; aut./6-bieg.
482/190/170/282 cm
11,6 m/17,4 cm
1875/705/1110 kg
179/813/b.d. l
67 l (Pb 95)
235/55 R19
183 km/h
9,7 s
6,6-7,2 l/100 km
1010 km
223 400 zł
279 900 zł
Hybrydowy układ Kii może nie imponuję mocą (215 KM), ale jego charakterystyka pracy idzie w parze z komfortowym usposobieniem Sorento. fot. Kacper Szczepański/Motor
dane testowe Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD Prestige Line 6-os. Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-140 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) Rzeczywisty zasięg
3,1 s
8,4 s
15,7 s
34,4 m
36,3 m
52,7 dB
60,6 dB
98 km/h
2,6
7,5/8,0/7,8 l/100 km
850 km

Wyposażenie: więcej, niż potrzeba

Kia Sorento w hybrydowej, podstawowej wersji wyposażenia L z napędem AWD kosztuje sensowne 232 tys. zł, a topowa 6-osobowa odmiana Prestige Line wymaga już wydania 280 tys. zł. Dużo (choć przez cały czas mniej niż za bliźniaczego Hyundaia Santa Fe), jednak lista wyposażenia standardowego w tym przypadku jest tak długa, iż uzasadnia ten wydatek.

Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD Prestige Line 6-os. – test: podsumowanie

Sorento mierzy ponad 4,8 m, ale jazda nim nie jest uciążliwa w ruchu miejskim. fot. Kacper Szczepański/Motor
  • Przestronność, funkcjonalność, praca napędu i skrzyni, skuteczne hamulce i wyciszenie, niezłe osiągi
  • Zużycie paliwa mogłoby być niższe

Kia Sorento to jeden z ciekawszych modeli w swojej klasie, zwłaszcza w wersji 6-osobowej. Dobry do miasta i w trasę.

Idź do oryginalnego materiału