Kia Polska zaprezentowała podczas Motor Show w Poznaniu najnowszy model PV5 w wersji dostawczej, który ma szansę stać się jedną z ciekawszych propozycji w segmencie elektrycznych samochodów użytkowych oraz odświeżony, także bezemisyjny EV6, czyli najchętniej wybierany przez polskich klientów pojazd EV koreańskiej marki.
Po latach ekspansji w segmentach aut osobowych, Kia zamierza odegrać również znaczącą rolę na rynku samochodów użytkowych. Ma jej w tym pomóc globalna strategia biznesowa – Platform Beyond Vehicle (PBV) – i modele z rodziny PBV. Pierwszym z nich jest PV5 oferowany w dwóch wersjach nadwozia – osobowej i dostawczej. Podobnie jak wszystkie przyszłe pojazdy Kia z rodziny PBV, PV5 wykorzystuje technologię stosowaną w samochodach elektrycznych marki i spełnia zróżnicowane potrzeby szerokiej grupy odbiorców, przede wszystkim biznesowych. Kia PV5 jest zbudowana na platformie E-GMP.S, która z uwagi na swoją konstrukcję przypomina elektryczną… deskorolkę i umożliwia łączenie z nią różnych typów nadwozi.
Osobowa i dostawcza
Jak wspomnieliśmy na wstępie, Kia PV5 oferowana będzie w dwóch odmianach – osobowej oraz dostawczej. Osobowe PV5 ma trzy lub dwurzędową konfigurację siedzeń, które można dowolnie składać w zależności od liczby pasażerów i ich bagażu lub na potrzeby kempingowe.
Z kolei model w wersji dostawczej oferuje szeroki wybór dzięki trzem specyfikacjom nadwozia: standardowej długości, przedłużonej i z wysokim dachem, przy czym ta ostatnia odmiana jest również dostępna w wersji z wygodnym przejściem z kabiny do części ładunkowej o objętości 5,1 mł. Nisko położony stopień przestrzeni ładunkowej, znajdujący się 419 mm nad ziemią, sprawia, iż załadunek i rozładunek towarów jest łatwiejszy. Dostawczak Kia pomieści dwie europalety.
Rodzaje akumulatorów i układów napędowych
Model PV5 osobowy będzie oferowany z akumulatorem wysokonapięciowym, do wyboru, 51,5 kWh lub 71,2 kWh energii elektrycznej. Wersja dostawcza dodatkowo będzie dostępna z opcją akumulatora gromadzącego 43,3 kWh energii elektrycznej. Zasięg do 400 km zależny jest od specyfikacji. Akumulatory, które gromadzą 51,5 kWh lub 71,2 kWh energii elektrycznej są typu NCM, natomiast akumulator do PV5 dostawczego, który gromadzi 43,3 kWh – typu LFP.
Zestaw akumulatorów „cell-to-pack” w PV5 eliminuje potrzebę montowania ich w moduły. Bezpośrednia integracja ogniw z akumulatorem przekłada się na lepszą efektywność energetyczną, a szybkie ładowanie akumulatora od 10% do 80% zajmuje 30 minut.
PV5 napędza znajdujący się z przodu silnik o mocy 163 KM (120 kW), który generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm.
Nowoczesne technologie
Auto wyposażono w 7-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 12,8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, który jest oparty na systemie Android Automotive OS, z dostępem do sklepu z aplikacjami, które umożliwiają korzystanie z aplikacji biznesowych. Funkcja Vehicle-to-Load (V2L) dodatkowo zwiększa możliwości użytkowników i wszechstronność samochodów elektrycznych. PV5 ma duży wyświetlacz w tym 7-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 12,8-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego. Kia jest również wyposażona w technologię Digital Key 2.0 (NFC+BLE+UWB), która znacząco ułatwia dostęp do samochodu.
Sprzedaż na rynku polskim nowego modelu Kia rozpocznie się już w drugim kwartale tego roku, a pierwsze egzemplarze PV5 trafią do salonów nad Wisłą w czwartym kwartale.
Kia EV6 AD 2025
Oprócz modelu PV5 na stoisku koreańskiej firmy można było obejrzeć także odświeżoną Kię EV6, czyli najchętniej wybierany przez polskich klientów samochód elektryczny tej marki. Od czasu premiery w sierpniu 2021 roku Kia EV6 zyskała popularność dzięki nowoczesnemu designowi i zaawansowanej technologii, osiągając sprzedaż ponad 210 tys. egzemplarzy na świecie. Co godne uwagi, EV6 zapisało się w historii motoryzacji jako pierwszy koreański samochód, który zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2022.
Nowy wygląd zewnętrzny obejmuje oświetlenie Star Map, które nadaje EV6 dynamicznego i futurystycznego wyglądu.
Dzięki technologii 800 V i maksymalnej mocy ładowania wynoszącej aż 258 kW (+8% w porównaniu z EV6 poprzedniej generacji), akumulator EV6 można naładować od 10 do 80 procent w ciągu 18 minut. Po zaledwie 15 minutach ładowania można uzyskać do aż 343 km zasięgu. Nowa Kia EV6 na jednym ładowaniu może pochwalić się zasięgiem w cyklu mieszanym WLTP do 582 km i do aż 766 km w mieście. Moc silników, w zależności od wersji, wynosi od 170 KM do 650 KM w topowej odmianie GT – najmocniejszym produkcyjnym modelu marki Kia, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,5 s!
Ceny nowej EV6 poznamy już za kilka tygodni, a pierwsze egzemplarze trafią do salonów na początku wakacji.
(TSz) Zdjęcia: Tomasz Szmandra i Kia








