Zwycięzcą tegorocznej edycji europejskiego plebiscytu Car of the Year została Kia EV6. Koreański elektryczny crossover zdobył 279 punktów, pokonując innych rywali na prąd.
Kia EV6 jest dopiero trzecim całkowicie elektrycznym pojazdem, który zdobył nagrodę Car of the Year w całej historii plebiscytu. Szlaki przecierał Nissan Leaf (2011 rok) z Jaguarem I-Pace (2019 rok).
Rywalizacja o tytuł rozegrała się głównie pomiędzy pojazdami zasilanymi prądem
Co ciekawe, jedynym spalinowym autem, które znalazło się w finałowej siódemce, był Peugeot 308. Tuż za Kią EV6 najwięcej punktów zdobył Renault Megane E-Tech (265 pkt.) i Hyundai Ioniq 5 (261 pkt.). Na dalszych miejscach uplasowały się kolejno wspomniany Peugeot 308 (191 pkt.), Skoda Enyaq (185 pkt.), Ford Mustang Mach-E (150 pkt.) i Cupra Born (144 pkt.).
Tytuł Car of the Year jest przyznawany przez niezależną organizację, w skłąd którj wchodzi 61 dziennikarzy pochodzących z 23 europejskich krajów. W tym roku z głosowania wykluczeni zostali dwaj przedstawiciele Rosji i była to reakcja na rosyjski atak na Ukrainę. Jury zaznaczyło jednak, iż te dwa głosy nie zmieniłyby ostatecznej kolejności w rankingu nagrodzonych aut.
Kia EV6 dostępne jest na rynku w wielu konfiguracjach i z akumulatorami o różnej pojemności
Bazowa wersja ma baterię o pojemności 58 kWh i silnik z tyłu o mocy 170 KM (350 Nm).
Wariant z napędem na wszystkie koła posiada dodatkowy silnik, a łączna moc układu wynosi 235 KM (605 Nm). W tej odmianie Kia EV6 przyspiesza do setki w 6,2 s i pokonuje maksymalnie 400 kilometrów.
Wybór akumulatora o pojemności 77,4 kWh oznacza napęd na tył i silnik o mocy 228 KM (350 Nm). Wiąże się również z największym zasięgiem – choćby 510 kilometrów na jednym ładowaniu.
Topowa wersja GT posiada dwa silniki o łącznej mocy 585 KM i napęd na wszystkie koła, co przekłada się na znakomite osiągi – 3,5 s do setki i prędkość maksymalną choćby 260 km/h. Jej zasięg wynosi maksymalnie 405 kilometrów.
Zdjęcie: Kia