Nowy bezemisyjny model marki Kia właśnie debiutuje na polskim rynku i to od razu w dwóch wersjach nadwoziowych oraz w dwóch odmianach napędu elektrycznego. Hatchback produkowany jest w zakładzie Kii w słowackiej Żylinie, a awangardowo prezentujący się fastback powstaje w Gwangmyeong w Korei.
Co ciekawe, w pierwotnych planach Kia EV4 miała być oferowana wyłącznie jako hatchback, jednak analiza rynku skłoniła szefostwo koreańskiej marki do poszerzenia oferty o fastbacka – i tak oto powstał jeden najbardziej awangardowych – aktualnie oferowanych – kompaktowych modeli. Czy zyska uznanie klientów? Oficjalny importer marki przewiduje, iż sprzedaż tej wersji w Polsce nie przekroczy 10%. A więc górą hatchback? Zobaczymy.
Dopracowana aerodynamika
EV4 to pierwszy elektryczny hatchback marki Kia, skonstruowany na platformie Electric Global Modular Platform (E-GMP). W wersji z akumulatorem mogącym zmagazynować 81,4 kWh energii elektrycznej, który od 10 do 80% można naładować w zaledwie 31 min, auto zapewnia zasięg do 625 km (w cyklu mieszanym wg WLTP). Dostępna jest także odmiana z akumulatorem 58,3 kWh, który od 10 do 80% można naładować w 29 minut. Oba akumulatory zasilają silnik umieszczony z przodu o mocy 204 KM (150 kW), który napędza przednie koła i pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,4 s w wersji z akumulatorem 58,3 kWh i w 7,7 s w przypadku EV4 z baterią 81,4 kWh. Prędkość maksymalna wynosi 170 km/h – niezależnie od pojemności akumulatora.

Co ważne, współczynnik oporu powietrza, wynoszący zaledwie 0,27, zwiększa efektywność aerodynamiczną auta. Ponadto Kia EV4 w wersji hatchback oferuje do 435 l przestrzeni bagażowej, co czyni ją idealnym samochodem zarówno do jazdy miejskiej, jak i na dalsze podróże. Gama EV4 obejmuje również model w wersji fastback, który – jak wspomnieliśmy na wstępie – produkowany jest w zakładzie Gwangmyeong EVO Plant w Korei Południowej. Model ten wykorzystuje te same akumulatory i jednostkę napędową, co hatchback, oferując maksymalny zasięg w cyklu mieszanym (wg WLTP) do 633 km. To m.in. zasługa jeszcze niższego współczynnika oporu powietrza, który w przypadku fastbacka wynosi 0,23. W tym modelu bagażnik liczy 490 l pojemności.
Warto wspomnieć, iż obie wersje nadwoziowe EV4 wyposażone są w funkcję Vehicle-to-Load (V2L), która umożliwia zasilanie urządzeń zewnętrznych oraz w technologię Vehicle-to-Grid (V2G), zapewniającą możliwość współdzielenia energii.
Przeciwieństwa, które się uzupełniają
Zapowiadając debiut EV4, producent podkreślał, iż ten model odzwierciedla filozofię designu marki Kia „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”, w dwóch odmiennych wariantach. I faktycznie hatchback podkreśla sportowy charakter i zwinność dzięki pochylonej tylnej szybie, wydłużonym proporcjom nadwozia i szeroko rozstawionym światłom tylnym. Charakterystyczny przód, zwany Tiger Face, pionowe reflektory i świetlny motyw „Star Map” nadają autu futurystycznego wyglądu. Z kolei EV4 Fastback stawia na elegancję i dobrą aerodynamikę dzięki wydłużonej sylwetce i minimalistycznemu tyłowi.

Wnętrze auta łączy komfort z nowoczesnymi rozwiązaniami – panel sterowania na konsoli środkowej, dwu- i trzyramienne kierownice, cyfrowe wskaźniki i ekran dotykowy połączone w jeden wyświetlacz, klasyczne i dotykowe przyciski oraz nastrojowe oświetlenie tworzą futurystyczne, a zarazem przyjazne miejsce pracy kierowcy. Przemyślana konstrukcja dość wysoko osadzonych foteli i kanapy zwiększa zarówno komfort podróżowania, jak i funkcjonalność.
Komfortowo i stabilnie
Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję sprawdzić model EV4 zarówno na autostradzie, jak na krętych, górskich drogach, wiodących malowniczymi zakątkami Beskidów. Inżynierowie z Centrum Technicznego Kia w Rüsselsheim w Niemczech dopracowali zawieszenie i precyzję prowadzenia auta, dostosowując je do wymagań europejskich kierowców. Dzięki temu nadwozie jest stabilne choćby podczas szybszej jazdy w zakrętach, a samochód prowadzi się pewnie i precyzyjnie. Ta ostatnia cecha to w dużej mierze zasługa równomiernego rozkładu masy między przednią a tylną osią. Zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu i wielowahaczowe z tyłu uzupełniają amortyzatory trzeciej generacji, które dostosowują siłę tłumienia do częstotliwości drgań oraz połączenia metalowo-gumowe typu hydro G-Bush. Rozwiązania te redukują hałas i wibracje oraz zmniejszają sztywność konstrukcji, zwiększając tym samym komfort jazdy oraz przyjemność prowadzenia.
EV4 wyposażono w obszerny pakiet systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Sieć kamer i radarów monitoruje otoczenie wokół auta, pomagając wykrywać potencjalne zagrożenia. Na pokładzie znajdziemy także bardziej zaawansowane funkcje, takie jak: asystent jazdy po autostradzie, tempomat aktywny współpracujący z danymi pobieranymi z nawigacji czy system zdalnego parkowania przy użyciu pilota. Natomiast wzmocniona konstrukcja obejmuje m.in. strefy pochłaniające energię wokół akumulatora oraz dach, który może wytrzymać pięciokrotność masy EV4, a także wzmocnione progi, które chronią przed skutkami uderzeń w bok auta.

Jeżeli chodzi o ceny, to Kia EV4 hatchback w podstawowej odmianie Air z mniejszą baterią (58,3 kWh) kosztuje 173 900 zł. Jednak po uwzględnieniu dopłaty w programie „NaszEauto” kwota ta może spaść choćby do 143 900 zł. Wersję Air z większym akumulatorem (81,4 kWh) wyceniono natomiast na 193 900 zł, a cennik fastbacka otwiera odmiana Earth z baterią 58,3 kWh za 192 900 zł. W tej wersji nadwozia ceny wariantu Earth 81,4 kWh zaczynają się od 205 900 zł.
Z ekologicznej fabryki
Przy okazji polskiej premiery modelu EV4 mieliśmy okazję zwiedzić fabrykę Kii w Żylinie na Słowacji, która stanowi filar działalności marki nie tylko w Europie. Otwarty w 2004 r. zakład o powierzchni dwóch kilometrów kwadratowych jest strategicznie zlokalizowany względem kluczowych rynków. Zatrudnia on ok. 3700 pracowników i korzysta z ponad 600 zaawansowanych robotów. Fabryka w Żylinie ma możliwość równoległej produkcji wielu wariantów modeli w pięciu głównych obszarach – tłocznia, montaż nadwozia, lakiernia, montaż silników oraz montaż końcowy. Dzięki inwestycji o wartości 108 mln euro linie produkcyjne zostały unowocześnione, m.in. o przenośniki akumulatorów na linii montażu podwozia.

Oprócz hatchabcka EV4, zakład produkuje również modele XCeed i Sportage, w tym ich wersje hybrydowe i hybrydowe plug-in, które w 2024 r. stanowiły 25% całkowitej produkcji. Roczna zdolność produkcyjna fabryki wynosi 350 tys. aut i 540 tys. silników.

Od momentu uruchomienia zakładu Kia Slovakia z jego taśm produkcyjnych zjechało już ponad 5 mln aut, eksportowanych do 83 krajów. To ok. 11% produkcji samochodów marki Kia na świecie. Warto dodać, iż Polska plasuje się na 4. miejscu wśród państw, do których trafiają samochody wyprodukowane w tej fabryce (8% produkcji). Na pierwszym miejscu jest Wielka Brytania (18%), na drugim Niemcy (11%), a na trzecim Hiszpania (9%). W zakładzie konsekwentnie wdrażane są rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju. w tej chwili fabryka działa w 100% w oparciu o energię odnawialną i do końca bieżącego roku planuje uruchomienie własnej elektrowni fotowoltaicznej, która zaspokoi ok. 1,5% całkowitego zapotrzebowania na energię.
Tomasz Szmandra














