Czy w czasach rosnącej popularności SUV-ów i crossoverów klasyczne kompakty wciąż mają rację bytu? Sprawdziliśmy to na przykładzie dobrze wyposażonej Kii Ceed z benzynowym silnikiem i ręczną skrzynią biegów.
Pomimo iż koreański producent jest obecny w klasie aut kompaktowych od przeszło 30 lat (zadebiutował w 1992 roku modelem Sephia), to tak naprawdę dopiero dzięki pierwszej Kii Cee’d z 2006 roku udało mu się w końcu nawiązać równą walkę z europejskimi i japońskimi rywalami. Druga generacja pozwoliła umocnić pozycję marki w tym segmencie, a opisywana, trzecia odsłona już na dobre zagościła w klasowej czołówce.
Kompaktowa Kia w swoim aktualnym wydaniu (już bez apostrofu w nazwie) została przedstawiona podczas targów w Genewie w marcu 2018 roku, a w lipcu 2021 roku światło dzienne ujrzał odświeżony model. W ramach liftingu koreański bestseller doczekał się m.in. kosmetycznych zmian w wyglądzie, dodatkowych wzorów felg i kolorów nadwozia oraz nowych asystentów kierowcy. Podczas tygodniowego testu mieliśmy okazję przekonać się, co dokładnie ma do zaoferowania ten samochód. Oto nasze wrażenia z jazdy Kią Ceed w doposażonej wersji Business Line z turbodoładowanym motorem benzynowym 1.5 T-GDI i manualną skrzynią.
Kia Ceed (2023) – nadwozie, wymiary
Kia Ceed mierzy 431,0 cm długości, 180,0 cm szerokości i 144,7 cm wysokości, a jej rozstaw osi wynosi 265,0 cm. Koreański kompakt w wersji hatchback charakteryzuje się zwartą sylwetką o całkiem sportowych proporcjach – auto sprawia wrażenie niskiego i szerokiego, zwłaszcza gdy patrzymy na nie z tyłu. Wspomniany lifting przyniósł m.in. nowe reflektory LED ze światłami do jazdy dziennej w postaci trzech strzałek w każdej lampie oraz przeprojektowany zderzak ze zmienionym, ciekawszym stylistycznie grillem w kształcie tygrysiego nosa, który jest znakiem rozpoznawczym marki.
Kia Ceed Business Line – wnętrze, bagażnik
Kokpit kompaktowej Kii może stanowić wzór dla innych pod względem ergonomii. Przejawami nowoczesności są adekwatnie jedynie cyfrowy zestaw wskaźników z 12,3-calowym wyświetlaczem oraz dotykowy ekran centralny o przekątnej 10,25 cala. Większością funkcji przez cały czas steruje się dzięki dużych przycisków i pokręteł. To sprawia, iż trudno dziś znaleźć bardziej przyjazne w obsłudze auto niż Ceed. Zastrzeżenia może budzić tylko zbyt zawiłe menu systemu multimedialnego, ale i do tego można się przyzwyczaić. Jakość użytych materiałów wykończeniowych oraz ich spasowanie są na bardzo dobrym poziomie.
Biorąc pod uwagę przestronności kabiny, Kia Ceed wpisuje się w klasową średnią. Oznacza to, iż cztery dorosłe osoby o wzroście do 185 cm mogą tutaj liczyć na dobre warunki podróży. Z przodu w żadnym kierunku nie brakuje miejsca. Dodatkowy atut stanowią wygodne fotele, które zarówno dla kierowcy, jak i pasażera oferują regulację podparcia lędźwiowego. Jadący na tylnej kanapie mogą za to narzekać na ograniczoną ilość miejsca na kolana i stopy, natomiast nad głowami jest jej sporo. Środkowe miejsce należy traktować jako awaryjne. Dłuższa jazda z kompletem pasażerów nie będzie należała do najbardziej komfortowych.
Bagażnik w Ceedzie ma 395 litrów pojemności (maksymalnie 1291 l), a dzięki foremnemu kształtowi jest ustawny. Standardowa w tej wersji dwupoziomowa podłoga bagażnika pozwala uzyskać płaską powierzchnię po złożeniu oparcia kanapy (dzielonego w proporcji 60:40). Pod nią znajdziemy seryjne koło dojazdowe, wokół którego zmieszczą się jeszcze m.in. gaśnica i trójkąt ostrzegawczy. Po bokach kufra umieszczono haczyki na torby, jednak zabrakło dodatkowego gniazda 12V, pozwalającego np. zasilić turystyczną lodówkę.
Kia Ceed 1.5 T-GDI – silnik, zużycie paliwa
Pod maskę opisywanej Kii Ceed trafił turboładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy 1.5 T-GDI, który rozwija 160 KM i 253 Nm. Jednostka napędowa współpracuje z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach, a moc jest przekazywana na przednią oś. Samochód w takiej konfiguracji rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,4 s i osiąga maksymalnie 210 km/h. Deklarowane przez producenta średnie zużycie paliwa wynosi 5,5-6,3 l/100 km.
W naszym przypadku średnie spalanie z całego testu na dystansie 850 km wyniosło 6,8 l/100 km. Odbiega ono nieco od danych katalogowych, ale trzeba podkreślić, iż większość czasu spędziliśmy w trasie, podróżując z prędkościami autostradowymi. W takich warunkach Ceed potrzebuje ok. 7,5 l/100 km, z kolei na drogach ekspresowych zużycie paliwa spada do poziomu 6 l/100 km. W mieście, o ile nie poruszamy się wyłącznie na krótkich odcinkach, można uzyskać spalanie ok. 7 l/100 km. Prawdziwą wstrzemięźliwość kompaktowa Kia pokazuje na drogach lokalnych, gdzie uzyskanie zużycia ok. 5 l/100 km nie stanowi problemu.
Kia Ceed 1.5 T-GDI – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort
Turbodoładowany motor 1.5 T-GDI o mocy 160 KM wydaje się optymalnym źródłem napędu – oferuje bardzo dobre osiągi, a przy tym oszczędnie obchodzi się z paliwem. Kia Ceed z tym silnikiem żwawo przyspiesza już od 1500 obr./min, choć trzeba przyznać, iż płynne ruszanie z miejsca sprawia jej trochę trudności. Ręczna skrzynia ma dobrze zestopniowane przełożenia, a dźwignia zmiany biegów pracuje precyzyjnie. Dopłata 8000 zł do dwusprzęgłowego „automatu” ma sens jeżeli jeździmy głównie po mieście.
Koreański kompakt wyróżnia się dojrzałym układem jezdnym, który został zestrojony bardziej z myślą o komforcie podróżowania niż sportowych doznaniach. Zawieszenie sprawnie wybiera nierówności i nie hałasuje, a do tego zapewnia stabilne prowadzenie przy wysokich prędkościach. Układ kierownicy jest trochę za mocno wspomagany i brakuje mu nieco ostrości, jednak na co dzień nie będzie to raczej wadą – auto jest zwrotne (promień skrętu to 5,3 m) i łatwo się nim manewruje. Na krętej drodze Ceed posłusznie podąża wyznaczonym torem, dopóki kierowca nie próbuje bardziej dynamicznej jazdy, która jest karana podsterownością i zmusza ESP do reakcji.
Kia Ceed 1.5 T-GDI Business Line – cena, wyposażenie
Cennik Kii Ceed z aktualnego rocznika startuje od 92 900 zł. Za taką kwotę otrzymamy hatchbacka z benzynowym silnikiem 1.0 T-GDI (120 KM) i ręczną przekładnią w wersji wyposażenia S. Seryjna specyfikacja tej odmiany zawiera m.in. 15-calowe stalowe obręcze kół, klimatyzację manualną, asystenta utrzymania pasa ruchu, tempomat z ogranicznikiem prędkości, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne oraz radioodtwarzacz z 6 głośnikami i sterowaniem z kierownicy.
Opisywany wariant Business Line w połączeniu z jednostką 1.5 T-GDI (160 KM) i manualną skrzynią kosztuje wyjściowo 115 900 zł i ma w standardzie m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, dwustrefową klimatyzację automatyczną, światła LED, podgrzewaną przednią szybę, podgrzewaną kierownicę, podgrzewane fotele oraz system nawigacji satelitarnej z 10,25-calowym ekranem dotykowym. Testowany egzemplarz został dodatkowo wzbogacony o Pakiet Business Line Plus za 6000 zł (m.in. ładowarka indukcyjna, cyfrowe zegary, nagłośnienie JBL) oraz lakier Blue Flame za 2500 zł.
Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik Kii Ceed:
Kia Ceed – opis wersji i cennik
Kia Ceed 1.5 T-GDI Business Line – PODSUMOWANIE
Testowana Kia Ceed udowadnia, iż na rynku przez cały czas jest miejsce na klasyczne kompakty. Jej niewątpliwymi atutami są oszczędny silnik, dobre wyposażenie, obszerna kabina i spory bagażnik, a także całkiem rozsądnie skalkulowane ceny. To udany i kompetentny samochód, który może niczym szczególnym się nie wyróżnia, ale za to rzetelnie wykonuje powierzone mu zadania. A przecież na co dzień niczego więcej od auta się nie oczekuje.
Kia Ceed 1.5 T-GDI Business Line – plusy i minusy
ZALETY
+ przestronne wnętrze w 1. rzędzie siedzeń
+ dobra jakość materiałów wykończeniowych
+ intuicyjna obsługa
+ świetne audio JBL
+ ponadprzeciętne osiągi
+ rozsądne zapotrzebowanie na paliwo
+ 7-letnia gwarancja
WADY
– skromna ilość miejsca na nogi w 2. rzędzie siedzeń
– skomplikowane menu systemu multimedialnego
– niezbyt angażujący układ kierowniczy
– za małe lusterka boczne
Kia Ceed 1.5 T-GDI Business Line – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik benzynowy (R4, 16V, 1482 cmł), moc maksymalna 160 KM, maksymalny moment obrotowy 253 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s, prędkość maksymalna 210 km/h, średnie zużycie paliwa 5,5-6,3 l/100 km (WLTP)
Silnik | benzynowy, turbo |
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/1482 cmł |
Moc maksymalna | 160 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 253 Nm/1500-3500 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/manualna, 6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,31/1,80/1,45 m |
Rozstaw osi | 2,65 m |
Masa własna/ładowność | 1255/565 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 395/1291 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 225/45 R17 |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) | 5,5-6,3 l/100 km |
Wersja | Kia Ceed 1.5 T-GDI Business Line |
Cena wersji podstawowej (1.0 T-GDI S) | 92 900 zł |
Cena wersji testowanej (1.5 T-GDI Business Line) | 115 900 zł |
Cena testowanego egzemplarza (z wyposażeniem dodatkowym) | 124 400 zł |