Kawasaki Ninja ZX-4RR. Czterocylindrowy wyjątek w świecie sportów

19 godzin temu

Kawasaki ZX-4RR to motocykl zaskakujący. Z jednej strony jest bardzo sportowy, z drugiej – niezwykle przyjazny. Wydaje się agresywny, ale bez problemu poradzi sobie z nim choćby początkujący. A i doświadczonemu motocykliście potrafi dać ogrom frajdy.

Tekst: Jacek Ociepko

W dobie dwucylindrowych sportowych 300-tek i 600-tek, które bardziej przypominają naked bike’i ubrane w owiewki niż prawdziwe sportowe maszyny, Kawasaki zrobiło coś szalonego. Wróciło do korzeni. Do czasów, gdy sportowy motocykl o pojemności 400 cmł naprawdę oznaczał emocje i przypominał o tym wkręcając się na wysokie obroty oraz zaskakując precyzją prowadzenia. Tak narodziło się Kawasaki Ninja ZX-4RR – motocykl, który unika kompromisów i nie udaje, iż jest czymś innym, niż jest. Przetestowałem go zarówno w mieście, jak i poza nim. Wnioski? To motocykl dla prawdziwych petrolhedów, ale z mniej wypchanym portfelem.

Kawasaki Ninja ZX-4RR – film

Design i pierwsze wrażenie

Kiedy pierwszy raz staniesz obok ZX-4RR, od razu wiesz, iż masz do czynienia z motocyklem sportowym. Sylwetka jest agresywna, niska i ostra. Typowa dla serii Ninja, ale w wydaniu kompaktowym. Już na pierwszy rzut oka motocykl sprawia wrażenie lekkiego i poręcznego, a jednocześnie wzbudza respekt. Siadając na kanapie, od razu poczujesz sportowy charakter – pozycja jest pochylona, a kąt ugięcia nóg w kolanach dość duży. Jednak w obu przypadkach nie są to wartości ekstremalne. Ergonomia jest dobrze przemyślana, a ja z moim wzrostem 182 cm czułem się na Kawasaki znakomicie. Ten motocykl od samego początku przypadł mi do gustu, bo niezwykle mocno nawiązywał do lat 90. Już na postoju mała Ninja budziła emocje – a to był dopiero początek.

Silnik – cztery cylindry w małej pojemności

Serce ZX-4RR to największy atut Ninji ZX-4RR. Rzędowy, czterocylindrowy o pojemności 399 cmł. W dzisiejszych czasach to prawdziwa perełka, bo niemal wszyscy producenci stawiają przede wszystkim na niskie koszty. A te zdecydowanie faworyzują silniki dwucylindrowe. Kolejne zaskoczenie, jednostka Kawasaki rozwija moc ponad 77 KM przy 15 000 obr./min, a z systemem ram-air – choćby 80 KM. W praktyce oznacza to jedno: ten czterocylindrowiec uwielbia wysokie obroty, wkręcając się na nie bez najmniejszych choćby oporów. I daje z siebie wszystko właśnie tam, gdzie inne silniki już dawno odpuściły.

W dolnym zakresie obrotów przekazuje swoją moc płynnie i przewidywalnie – taka charakterystyka idealnie sprawdza się podczas jazdy w mieście. Ale wystarczy przekroczyć granicę 9–10 tysięcy obrotów, by Kawasaki pokazało pazury. Dźwięk, który wydobywa się z wydechu, to muzyka dla ucha każdego fana sportowych motocykli. Wyraźny i wściekły. Kręcenie silnika do przez cały zakres obrotomierza dawało mi niesamowitą frajdę. A gdy do tej zabawy dołączyłem fajnie działający quickshifter, i to zarówno w górę jak i w dół, uśmiech na twarzy rósł z minuty na minutę. Takie wrażenia rzadko spotyka się we współczesnych motocyklach tej klasy.

Prowadzenie i jazda miejska

Mimo sportowej pozycji i sztywnego zawieszenia, Kawasaki ZX-4RR zaskakuje łatwością prowadzenia. W mieście motocykl jest wyjątkowo poręczny. Sprzęgło pracuje lekko, przeciskanie się pomiędzy samochodami nie sprawia najmniejszego problemu. Jak przystało na motocykl sportowy, Kawasaki ZX-4 RR jest wąskie. Ogromne znaczenie w prowadzeniu ma niska masa. Zatankowana pod korek Ninja waży 189 kg. Co bardziej zaskakujące taki wynik udało się osiągnąć mimo zrezygnowania z aluminiowej ramy. W Kawasaki ZX-4RR jest ona stalowa. Dzięki niskiej masie i dobrze zestrojonemu zawieszeniu Showa, motocykl wchodzi w zakręty z niesamowitą łatwością. Reakcja na ruch kierownicą jest błyskawiczna. Przenoszenie masy, zmiany kierunku, wychodzenie z winkli – wszystko dzieje się intuicyjnie.

Zatrzymanie rozpędzonego motocykla też nie jest problemem. Hamulce są ostre i dość dobrze dozowalne. Dwie tarcze hamulcowe z przodu zawsze dają pewność, choćby podczas szybkiej jazdy. Czy widziałeś inną współczesną „400” wyposażoną w czterotłoczkowe zaciski? Kawasaki je ma! Podczas jazdy pomaga również elektronika – kontrola trakcji, quickshifter, tryby jazdy, ABS – wszystko działa zaskakująco dobrze.

Te wszystkie elementy sprawiają, iż w codziennym użytkowaniu Kawasaki ZX-4RR nie męczy, mimo sportowego charakteru. To jeden z tych motocykli, które potrafią być łagodne, kiedy trzeba, i agresywne, gdy tego od nich oczekujesz.

Elektronika i wyposażenie

Dzisiejsze czasy to okres dominacji wszelkiej elektroniki. I w tym przypadku Kawasaki nie poszło na skróty. ZX-4RR jest wyposażony w systemy znane z wyższych modeli: kolorowy ekran TFT z łącznością z aplikacją Rideology, wspomniany wcześniej quickshifter, kontrolę trakcji i tryby jazdy. A lampy? Tu niepodzielnie królują jasne diody LED.

Choć wiele mogłoby na to wskazywać, Kawasaki Ninja 400 to nie jest budżetowy sportowy motocykl. To technicznie zaawansowana maszyna, która naprawdę daje mnóstwo możliwości do sportowej jazdy.

Dla kogo jest ZX-4RR?

Nie będę ukrywał. Od samego początku ten motocykl mi się spodobał, bo jest zdecydowanie inną maszyną od wielu współczesnych „400”. Kawasaki Ninja ZX-4RR to motocykl stworzony z myślą o tych ludziach, którzy naprawdę kochają jazdę w sportowym stylu. Tylko oni potrafią docenić czterocylindrowy silnik kręcący się do niespotykanych dzisiaj wartości, lekką konstrukcję i precyzję prowadzenia. ZX-4RR nie jest najtańszą propozycją w swojej klasie, ale oferuje coś, czego nie ma wiele innych motocykli – emocje. Takich jak Kawasaki nie da żadna inna 400 cmł dostępna na rynku.

Kawasaki Ninja ZX-4RR sprawdzi się zarówno jako codzienny towarzysz dojazdów do pracy, jak i weekendowy wojownik na track dayu. A co najważniejsze – nie pozwoli o sobie zapomnieć. Każda jazda na niej zostaje w pamięci.

PLUSY:

  • wyjątkowy, czterocylindrowy silnik kręcący się do rzadko spotykanych w tej klasie obrotów
  • fenomenalne brzmienie silnika
  • doskonałe prowadzenie
  • wysokiej jakości zawieszenia i hamulce

MINUSY:

  • jazda wymaga wkręcania silnika na wysokie obroty, by wydobyć pełnię potencjału
  • w porównaniu do innych 400 na rynku jest dość droga

Dane techniczne Kawasaki Ninja ZX-4RR

  • Silnik:
    • Rzędowy, czterocylindrowy, DOHC, cztery zawory na cylinder, chłodzenie cieczą, wtrysk paliwa, przepustnice o średnicy 32 mm
    • Pojemność skokowa: 399 cmł
    • Średnica cylindra x skok tłoka : 57,0 x 39,1 mm
    • Stopień sprężania: 12,3:1
    • Moc maksymalna: 77 KM (57 kW) przy 14 500 obr./min
    • Maksymalny moment obrotowy: 39 Nm przy 13 000 obr./min
  • Zawieszenia:
    • Przód: widelec upsidedown Showa, średnica goleni 41 mm, regulacja napięci wstępnego spręzyn.
    • Tył: centralny mortyzator Showa, regulacja napięcia wstępnego sprężyny oraz regulacją tłumienia dobicia i odbicia
  • Hamulce:
    • Przód: dwie tarcze hamulcowe o średnicy 290 mm, 4-tłoczkowe zaciski Nissin
    • Tył: tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm, 1-tłoczkowy zacisk Nissin
    • System ABS
  • Rozmiar opon:
    • Przód: 120/70 ZR17 58W
    • Tył: 160/60 ZR17 69W
  • Wymiary i masa:
    • Długość: 1 990 mm
    • Szerokość: 765 mm
    • Wysokość: 1 1005 mm
    • Rozstaw osi: 1 380 mm
    • Wysokość kanapy: 800 mm
    • Masa: 189 kg (w pełni gotowy do jazdy)
    • Pojemność zbiornika paliwa: 15 litrów
  • Elektronika:
    • Wyświetlacz: kolorowy TFT z funkcją Rideology (z aplikacją mobilną)
    • Quickshifter: góra/dół
    • Kontrola trakcji: z możliwością regulacji
    • Tryby jazdy: 3 (Sport, Road, Rain)
    • Oświetlenie: LED (przednie i tylne)
  • Cena
    • 45 400 zł.

Kawasaki Ninja ZX-4RR – zdjęcia od Tomazi.pl

Operacja Lato 2025: o co chodzi? Spotkania, konkurs, plan…

Materiał powstał w czasie Operacji Lato. Edycja 2025 ma aż 6 tygodni marek (o czym piszemy szerzej w artykule). Każdego tygodnia przetestujemy dla Was przynajmniej 3 motocykle, a czasem też trafi się czwarty jednoślad albo samochód. Testy i wiele innych publikacji znajdziecie na portalu Motogen.pl, ale także na fanpage motogen.pl na FB oraz na profilach

oraz Tiktoku, a także na YouTube. Śledźcie wpisy, relacje, shorty i stories!

Konkurs! Po raz kolejny w ramach konkursu #OperacjaLato @Motogen.pl mamy dla Was pakiet cennych nagród! Wystarczy zrobić ciekawe zdjęcie/video o temacie letnio-motocyklowym, wrzucić je na swoje sociale (dowolnie: faceook, instagram, youtube i/lub tiktok) oznaczyć #OperacjaLato oraz @motogen.pl, a zgarnąć można nagrodę główną – kask Schuberth Concept! Pozostałe nagrody też są ciekawe: voucher 700 zł na zakup odzieży Ixon w sklepie Inter Motors, klocki hamulcowe TRW, wodoodporne plecaki z chemią Motul, sesja foto z Tomazim, zestaw gadżetów Exide, czy zestaw gadżetów Motogen!

Spotkania! To chyba nasza ulubiona część Operacji Lato – w każdy czwartek o 19:00 spotykamy się z Wami na błoniach Stadionu Narodowego. Przyjeżdżajcie wszystkimi motocyklami – marka i pojemność nie ma znaczenia, bo najważniejszy jest świetny klimat i pogaduszki i motocyklach. Czasem skoczymy gdzieś na kawę, a czasem będzie coś do zgarnięcia w mini konkursach na spotkaniach. Aby dowiedzieć się dokładnie co, gdzie i kiedy śledźcie stories na FB/IG oraz wydarzenia na facebooku Motogen!

Harmonogram Operacji Lato 2024:

  • 30.06–06.07 – Harley-Davidson
  • 07.07–13.07 – Yamaha
  • 14.07–20.07 – BMW
  • 21.07–27.07 – Triumph
  • 28.07–03.08 – Kawasaki
  • 04.08–10.08 – Suzuki

Operacja Lato może się odbyć dzięki partnerom

Operacja Lato organizowana jest przez Motogen.pl dla Was, ale nie mogłaby się odbyć, i nie byłoby spotów, i nie byłoby nagród w konkursie, gdyby nie dołączyło do nas wiele firm uwielbiających motocykle. Są to firmy:
Schuberth,
Exide,
Motul,
TRW,
Ixon.

Bądźcie na bieżąco i już teraz dodajcie do obserwowanych fanpage motogen.pl na FB oraz profile na

oraz Tiktoku, a także na YouTube. Śledźcie wpisy, relacje, shorty i stories!

Idź do oryginalnego materiału