Nowy Lexus RZ to zmodernizowany, w pełni elektryczny SUV, który stanowi kolejny krok w rozwoju technologii zelektryfikowanych napędów marki. Oficjalna premiera w Europie przewidziana jest na koniec 2025 roku, kiedy to samochód trafi do salonów. W Polsce pojawi się na początku przyszłego roku.
Gruntowna modernizacja modelu obejmuje m.in. zwiększoną sztywność nadwozia, nową charakterystykę zawieszenia i udoskonalony napęd na cztery koła DIRECT4.
Zmiany?
Wizualnie nadwozie się nie zmieniło. Mamy lekko zmodyfikowany pas przedni oraz tylny w nowej wersji 550e F Sport. W niej dostajemy także dodatkowy spoiler na krawędzi klapy bagażnika oraz dwukolorowe malowanie.
Prawdziwą zmiany zaszły w środku. Szczególnie jeżeli napomknę, iż jest to pierwsze seryjne auto z systemem kierowniczym steer-by-wire, w którym w 100 proc. kierownica (czy jak tutaj - wolant) nie jest połączona fizycznie z kołami. Kiedyś takie rozwiązanie było w Infiniti, ale tam w razie awarii systemu takie fizyczne połączenie istniało.
Tutaj w razie "W" jest... drugi taki system, bliźniaczy, zapasowy. Co interesujące oba te połączenia ważą... o 11 kg więcej niż tradycyjny układ kierowniczy. Ale co tam, kto inżynierowi zabroni, zwłaszcza iż układ ten został dopracowany w najmniejszych szczegółach.
No i taki kabelek z komputerem, który jest podłączony do kół sprawia, iż w RZ mamy wolant, a ściślej mówiąc jest on dostępny w standardzie w 550e F Sport oraz w 500e, ale jako opcja przy wersji wyposażenia Omotenashi.
Pełen obrót kół uzyskujemy już po przekręceniu wolantu o 200 stopni, czyli na granicy przeplatanki, ale nie musimy jej robić – niezwykle wygodne rozwiązanie. Oczywiście trzeba się do niego przyzwyczaić, bo ręka sama "idzie" na krzyż szczególnie przy ostrzejszych zakrętach, ale już po kwadransie śmigacie bez problemów.
Co do innych zmian, to mamy tutaj nowy infotainment, ale przez cały czas sporo przycisków dotykowych, dobrej jakości i przyjemne w dotyku materiały wykończeniowe oraz komfortowe, wentylowane, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele.
Dostępne opcje silnikowe i ich osiągi
Nowy Lexus RZ oferuje trzy warianty napędu elektrycznego, które zostały gruntownie udoskonalone pod kątem osiągów i codziennej użyteczności. Dostępne wersje to:
RZ 350e FWD: Moc maksymalna 224 KM (165 kW). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy. Prędkość maksymalna to 160 km/h.
RZ 500e AWD: Moc maksymalna 381 KM (280 kW). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,6 sekundy. Prędkość maksymalna to 180 km/h.
RZ 550e AWD: Moc maksymalna 408 KM (300 kW). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy. Prędkość maksymalna to 180 km/h.
Lexusa RZ wyposażono w litowo-jonowy akumulator o pojemności 77 kWh. Zasięg (WLTP) w zależności od wersji i średnicy kół wynosi:
RZ 350e FWD: 558 km na kołach 18 cali i 508 km na kołach 20 cali.
RZ 500e AWD: 500 km na kołach 18 cali i 456 km na kołach 20 cali.
RZ 550e AWD: 450 km.
Czas ładowania nowego Lexusa RZ jest krótszy dzięki zastosowaniu ładowarki pokładowej o mocy 22 kW. Dodatkowo system podgrzewania baterii przed ładowaniem pozwala skrócić czas uzupełniania energii w niskich temperaturach – np. przy -10°C, naładowanie od 10 proc. do 80 proc. zajmuje 30 minut z podgrzewaniem, a 55 minut bez.
No i gadżety
Lexusa RZ wyposażono w kilka "umilaczy" jazdy, ale taki sztandarowym Jest Interactive Manual Drive, czyli cyfrowa skrzynia biegów, która sprawia, iż auto imituje zachowanie rasowej spalinówki np. podczas zmieniania obrotów czy też manualnego przełączania biegów.
System podobny jest jak ten w Hyundaiu Ioniqu 5N z jedną różnicą. Ten koreański sztuczny dźwięk silnika jest trochę lepszy, bardziej realistycznie brzmi od japońskiego. Poza tym to świetna zabawka szczególnie na torze wyścigowym, na którym można poszaleć.
Kiedy auto w Polsce i jaka będzie jego cena?
Te pytania nie mają konkretnych odpowiedzi. Wiadomo, iż RZ pojawi się w sprzedaży w przyszłym roku, a ile będzie kosztował? Jeszcze tego nie wiemy.