Jak wygląda polski rynek samochodów używanych i ile z nich ma powypadkową przeszłość?

19 godzin temu

Analizujemy polski rynek wtórny. Z danych firmy Carfax wynika, iż blisko 60% oferowanych na nim samochodów pochodzi z importu. Jaki jest średni przebieg i wiek sprowadzanych do Polski pojazdów i jak wiele z nich ma powypadkową przeszłość? Czy krajowe samochody są pod tymi względami atrakcyjniejsze? Sprawdzamy także, jakie auta można kupić za średnią krajową – jak się okazuje, w zasięgu są czasem dość oryginalne propozycje.

  • Większość aut jeżdżących po polskich drogach sprowadzono
  • Średni wiek auta importowanego jest wyższy od krajowego

Z danych z bazy Carfax wynika, iż aż 59% samochodów na polskim rynku wtórnym pochodzi z zagranicy. To czyni nas jednym z największych rynków aut używanych w Europie, a import wciąż rośnie. Trudno się dziwić. Koszty pracy na Zachodzie wciąż są dużo wyższe niż w Polsce, więc tam naprawy eksploatowanych samochodów przestają się opłacać wcześniej niż u nas.

https://magazynauto.pl/uzywane/te-uzywane-suv-y-kupisz-najtaniej-8-modeli-ceny-usterki-opinie,aid,4833

Dokładnie to samo można powiedzieć o autach uszkodzonych w zdarzeniach drogowych. Okazyjnie kupując samochód wymagający napraw, importerzy są w stanie wypracować zysk. Niestety tworzy to też zagrożenia. Naprawy niezgodne ze sztuką, „przekręcanie” liczników kilometrów czy próby maskowania przeszłości pojazdu nie należą do rzadkości.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/krecenie-licznikow-w-artykule-z-motoru-z-1966-r,aid,2019

Dla nieuczciwego sprzedającego zwiększa to szansę na wypracowanie wyższego zysku. Z tego powodu przedzakupowa kontrola auta to konieczność. Da się zrobić to w warsztacie czy stacji kontroli pojazdów. Wstępny pakiet wiedzy można pozyskać, korzystając z raportów Carfaxu czy innych firm gromadzących informacje o pojazdach, w tym szkodach ubezpieczeniowych czy przebiegach. W obliczu wszystkich wydatków na auto ich koszt jest w zasadzie pomijalny.

Statystyczny używany samochód w Polsce

By zarobić na sprowadzonym aucie, pośrednik musi je możliwie tanio kupić. Za zaskoczenie trudno więc uznać, iż jest bardziej zaawansowane wiekiem i przebiegiem od krajowych.

Statystyczne auto używane na polskim rynku wtórnym Auto używne Średni przebieg Wypadkowa przeszłość Średni wiek Z polskiego salonu Importowany
219 000 km 38% 17 lat
238 000 km 36% 19 lat

Udział w polskim rynku marek importowanych samochodów

Sprowadzone używane auta są popularne na polskich drogach. Pojazdy najpopularniejszych marek mają wysokie średnie przebiegi. Są też dosyć leciwe. Ale park maszyn nieco się odmładza – średni wiek aktualnie sprowadzanego auta to ok. 13 lat.

Marki z największym udziałem na rynku wtórnym Marka Udział w rynku Średni wiek Średni przebieg Volkswagen Opel Audi Ford Renault
15% 20 lat 274 000 km
10% 18 lat 235 000 km
9% 18 lat 273 000 km
8% 15 lat 214 000 km
7% 17 lat 242 000 km

Auta za średnią miesięczną pensję

Główny Urząd Statystyczny podał niedawno wyliczenia dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w III kwartale 2024 roku. Osiągnęło poziom 8161,62 zł brutto, co oznaczało wzrost o 13,4% rok do roku.

Z analizy AAA Auto wynika, iż w III kwartale 2024 r. w przedziale 8000-8200 zł brutto można było wybierać spośród 1405 ofert sprzedaży aut na rynku samochodów używanych. Wybrane z nich prezentujemy poniżej.

Oczywiście należy pamiętać, iż od kwoty wynagrodzenia brutto należy odjąć podatki, więc rzeczywista swoboda wyboru aut za jedną pensję jest mniejsza. Także w przypadku tanich aut polecamy wnikliwą kontrolę stanu – koszt niezbędnych napraw może łatwo przekroczyć ich wartość.

Opel Tigra

  • liczba ofert: 320 szt.
  • Mediana ceny: 7998 zł
  • Mediana przebiegu: 177 000 km
  • Mediana wieku: 19 lat
fot. Opel

Moda na małe coupe-cabrio przeminęła. Wiele z nich jest też w złym stanie technicznym. Na rynku są też Tigry I, zwykle mocno skorodowane.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/opel-tigra-przystepny-drapieznik-wrazenia-z-jazdy-z-1994-r,aid,2195

Renault Modus

  • liczba ofert: 859 szt.
  • Mediana ceny: 8000 zł
  • Mediana przebiegu: 176 403 km
  • Mediana wieku: 18 lat
fot. archiwum/Motor

Mikrovany też są zanikającym segmentem. Kto szuka auta przestronnego i praktycznego, łatwego w zakupie i taniego, powinien rozważyć Modusa.

Chrysler Voyager

  • liczba ofert: 174 szt.
  • Mediana ceny: 8017 zł
  • Mediana przebiegu: 266 333 km
  • Mediana wieku: 20 lat
fot. archiwum/Motor

Jeszcze kilkanaście lat temu gwałtownie taniejące vany były marzeniem wielu rodzin. Teraz częściej wybierają one crossovery i SUV-y.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-vany-premium-przestronne-i-wygodne-auta-dla-rodziny-17-modeli-polecane-silniki-wady-zalety-usterki,aid,2161

Łada Samara

  • liczba ofert: 15 szt.
  • Mediana ceny: 8158 zł
  • Mediana przebiegu: 66 333 km
  • Mediana wieku: 30 lat
fot. Łada

Fanów aut z epoki PRL nie brakuje, co przekłada się na relatywnie wysokie ceny aut. Przebiegi Samary są niskie, ale jej licznik ma tylko pięć cyfr.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/lada-samara-kontra-polonez-atu-symfonia-kanciastosci-porownanie-z-motoru-z-1996-r,aid,1841

Lancia Phedra

  • liczba ofert: 29 szt.
  • Mediana ceny: 8200 zł
  • Mediana przebiegu: 257 552 km
  • Mediana wieku: 19 lat
fot. archiwum/Motor

Bliźniak Citroena C8, Fiata Ulysse i Peugeota 807. Ceny ofertowe ciągną w dół egzemplarze zaniedbane lub z bardzo wysokimi przebiegami.

Modele mniej licznie występujące na rynku

Model Liczba ofert Mediana ceny (zł) Mediana przebiegu (km) Mediana wieku (w latach) Rover 216 Acura NSX Moskwicz 403
5 8 150 154 333 29
2 8 000 123 456 2
1 8 000 87 000 62
Idź do oryginalnego materiału