Jak prawidłowo podnosić auto – praktyczny poradnik

4 godzin temu

Teoretycznie prosta czynność, jaką jest podnoszenie auta, potrafi sprawić kierowcom problemy, a choćby zakończyć się uszkodzeniem pojazdu i stworzyć poważne niebezpieczeństwo. Opisujemy – krok po kroku – jak prawidłowo wykonać tę czynność oraz jakie są typowe problemy i błędy popełniane przy podnoszeniu samochodu. A także – jakie są typy podnośników, wraz z ich zaletami i wadami.

Podnoszenie samochodu to jedna z podstawowych czynności serwisowych, z którą prędzej czy później zetknie się każdy kierowca. Niezależnie od tego, czy chodzi o wymianę koła na poboczu, kontrolę zawieszenia w garażu, czy drobną naprawę podwozia, warto wiedzieć, jak to zrobić bezpiecznie i bez ryzyka uszkodzenia auta.

Dobre przygotowanie to podstawa

Najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie. Samochód należy ustawić na twardej, równej nawierzchni – najlepiej na betonie lub asfalcie. Nigdy nie próbujmy podnosić auta na piasku, trawie czy żwirze. Zaciągamy hamulec ręczny, wrzucamy bieg (lub pozycję P w automacie) i podkładamy kliny pod koła po przeciwnej stronie niż ta, którą będziemy unosić.

Każdy samochód ma fabrycznie wyznaczone punkty podparcia – zwykle przy progach, tuż za przednimi i tuż przed tylnymi kołami. To tam należy ustawić podnośnik. Punkty te są wzmocnione i dostosowane do nacisku. Podnoszenie auta w przypadkowym miejscu może skończyć się zgnieceniem progu, uszkodzeniem podłogi albo – co gorsza – wypadkiem.

W autach terenowych lub dostawczych dopuszcza się unoszenie za ramę lub belki zawieszenia, ale tylko w miejscach nośnych.

https://magazynauto.pl/porady/samodzielna-obsluga-auta-to-mozesz-sprawdzic-np-w-warsztacie-ze-stanowiskami-do-wynajecia,aid,3140

Rodzaje podnośników

Do użytku domowego najczęściej stosuje się trzy rodzaje podnośników. Trapezowy jest lekki i prosty, ale wolny i mało wygodny. Hydrauliczny kolumnowy zapewnia dużą siłę podnoszenia, ale ma ograniczoną stabilność. Najlepszym wyborem do garażu jest tzw. żaba – podnośnik hydrauliczny z szeroką podstawą, łatwy w obsłudze i bezpieczny.

Dodatkowe zabezpieczenie auta

Podniesienie auta to nie koniec – zawsze należy je zabezpieczyć. Podnośnik służy tylko do unoszenia. jeżeli zamierzamy pracować pod samochodem, konieczne jest użycie kobyłek lub podpórek, które przejmą ciężar pojazdu. Nigdy nie opierajmy całego auta na samym podnośniku.

Uwaga na korozję – jeżeli progi są zniszczone, nie wolno ich używać jako punktów podparcia. W takiej sytuacji trzeba szukać innych, solidnych miejsc (np. belki zawieszenia) i rozłożyć nacisk dzięki gumowych podkładek lub drewnianych klocków.

Pamiętajmy jednak – nieostrożne podnoszenie pojazdu to jedno z najczęstszych źródeł uszkodzeń karoserii oraz poważnych wypadków w garażach. A przecież wystarczy odrobina wiedzy i zdrowego rozsądku, żeby zrobić to bezpiecznie.

https://magazynauto.pl/porady/samodzielna-obsluga-auta-to-mozesz-sprawdzic-bez-podnosnika,aid,3118

Podnoszenie auta: podstawowe informacje

Podnoszenie samochodu to jedna z podstawowych czynności serwisowych – konieczna przy wymianie koła, sprawdzeniu zawieszenia, naprawach układu hamulcowego czy diagnostyce podwozia. Choć wydaje się prosta, wymaga zachowania kilku zasad bezpieczeństwa i użycia odpowiedniego sprzętu we adekwatny sposób.

Punkty podparcia

Zwykle znajdują się blisko kół, pod progiem. Warto poszukać trójkątnych znaków. fot. Paweł Tyszko/Motor
W przypadku podnośników typu żaba lub warsztatowych warto mieć gumową nakładkę fot. Paweł Tyszko/Motor
Jeśli progi są uszkodzone, punktem podparcia mogą być elementy ramy lub podłużnice. fot. Paweł Tyszko/Motor
Niektóre alternatywne punkty też noszą stosowne oznaczenia. Nie podnosimy za podłogę. fot. Paweł Tyszko/Motor

Podnoszenie auta krok po kroku

Zajrzyj do instrukcji

Warto zajrzeć do instrukcji obsługi. Znajdziemy tam opis, gdzie w danym aucie są punkty podparcia. fot. Paweł Tyszko/Motor

Wrzuć bieg, zaciągnij ręczny

Wrzucamy bieg lub pozycję P w automacie i zaciągamy hamulec ręczny. Podłoże musi być równe. fot. Paweł Tyszko/Motor

Pamiętaj o klinie

To nie koniec zabezpieczeń, pod koła powinno się podłożyć kliny lub inny przedmiot pełniący taką rolę. fot. Paweł Tyszko/Motor

Poluzuj śruby

Zanim uniesiemy auto, należy poluzować nieco śruby w kołach. Później będzie to dość trudne. fot. Paweł Tyszko/Motor

Dobrze ustaw lewarek

Pod wskazane miejsca podkładamy lewarek. Sprawdzamy, czy jest równo zamontowany do progu. fot. Paweł Tyszko/Motor

To zwykle brudna robota

Przy wymianie koła na pewno się pobrudzimy, dobrze jest wozić chusteczki do wytarcia dłoni. fot. Paweł Tyszko/Motor

Błędy przy podnoszeniu auta

Stabilne podparcie auta jest kluczowe. Dlatego nie podnoś samochodu na nierównym lub miękkim gruncie (np. trawie, piasku), nie wchodź pod samochód oparty tylko na podnośniku (trzeba go zabezpieczyć kobyłkami) i nie ustawiaj podnośnika poza wyznaczonymi punktami – grozi to uszkodzeniem samochodu lub wypadkiem.

Ustawienie podnośnika na grząskim terenie to zły pomysł. Jak już – trzeba coś pod niego podłożyć. fot. Paweł Tyszko/Motor

Popularne typy podnośników

W tej dziedzinie jest spora różnorodność. Podnośniki mechaniczne – takie jak lewarek nożycowy, trapezowy czy śrubowy – to najprostsze i najtańsze rozwiązania, często dodawane fabrycznie do samochodu. Podnośniki hydrauliczne typu „żaba” to znacznie lepsze rozwiązanie do domowego garażu. Posiadają ręczną pompkę i kółka, dzięki czemu łatwo je przemieszczać. Kolejną opcją są podnośniki kolumnowe, czyli pionowe hydrauliczne. I cała rodzina podnośników warsztatowych.

Podnośnik typu „żaba” jest wygodny, trzeba zwrócić uwagę, czy zmieści się pod nisko zawieszonym autem. fot. Paweł Tyszko/Motor
Hydrauliczny podnośnik kolumnowy, działa gwałtownie i bez większego wysiłku. fot. Paweł Tyszko/Motor
Kolejna „żaba”, przy SUV-ach ważne jest sprawdzenie wysokości wzniosu i nośności. fot. Paweł Tyszko/Motor
Podnośnik mechaniczny, trapezowy. Też często spotykany na wyposażeniu fabrycznym. fot. Paweł Tyszko/Motor
Podnośnik mechaniczny, kolumnowy. Auto musi mieć rynienki w progach. fot. Paweł Tyszko/Motor

Urządzenia warsztatowe

Dominują dwa typy: dwukolumnowe oraz nożycowe (na zdjęciach poniżej). Zapewniają szybkie unoszenie na wybraną wysokość i dość stabilne podparcie, o ile mechanicy nie popełnią błędów.

Podnośnik dwukolumnowy fot. Paweł Tyszko/Motor
Podnośnik nożycowy fot. Paweł Tyszko/Motor
Idź do oryginalnego materiału