Czy kryzys w branży transportowej dotyka nie tylko przewoźników, ale również warsztaty naprawiające pojazdy ciężarowe? Zachęcamy do zapoznania się z wynikami naszej ankiety. Pokazują one wyraźne zmiany w zachowaniach klientów oraz w funkcjonowaniu samych serwisów.
Firmy transportowe często rezygnują z napraw pojazdów
Najczęściej wskazywaną tendencją jest rezygnacja lub odkładanie przez klientów napraw – zjawisko to występuje aż w 45,2% przypadków. Wysoki odsetek wskazuje również na wybór tańszych zamienników części – tę tendencję wśród swoich klientów, obserwuje jedna trzecia zbadanych przez nas przedstawicieli warsztatów.
W co piątym warsztacie, naprawiającym pojazdy ciężarowe, skróciły się kolejki do planowanych napraw. Świadczy to o niższej liczbie zleceń. Co dziesiąty ankietowany zauważył też częste wydłużanie interwałów serwisowych przez klientów.
Pewnym pocieszeniem dla rynku może być fakt, iż klienci nie rezygnują póki co z zawartych umów długoterminowych. Ponad 16% badanych przyznało także, iż nie obserwuje żadnych niepokojących zmian na rynku.

Problemy przewoźników a problemy warsztatów
Sytuacja warsztatów w branży transportowej odzwierciedla problemy przewoźników: cięcia kosztów sięgają także serwisowania floty. Decyzje o rezygnacji z napraw lub ich odkładaniu, a także wybór zamienników niższej jakości, to symptomy szerszego problemu strukturalnego, wskazywanego przez przedstawicieli branży TSL. Utrata rentowności, obniżenie obrotów, a w wielu przypadkach konieczność oszczędności „na każdym kroku” – to codzienność firm transportowych w ostatnich miesiącach.
Aktualna sytuacja wymaga od warsztatów dużej elastyczności oraz poszukiwania nowych sposobów na utrzymanie stabilności pomimo wyzwań. Warto zauważyć jednak, iż we wrześniu 2025 roku w Polsce zarejestrowano 2 752 nowe ciężarówki powyżej 3,5 t, co oznacza wzrost o 32,6% rok do roku. Choć eksperci uspokajają, iż ten chwilowy pik nie oznacza jeszcze końca kryzysu w branży transportowej, warsztaty mogą liczyć na pewne ożywienie na rynku kontraktów serwisowych. Obserwowany w ostatnim czasie wzrost stawek frachtowych zachęca też przedsiębiorców do powrotu do dawnych praktyk, w tym regularnego serwisowania posiadanych pojazdów.

4 dni temu















