Jak ewoluowała Skoda Octavia RS – od 180 do 245 KM

1 rok temu

Wszystkie cztery generacje Octavii RS w jednym miejscu. Jak ewoluował usportowiony wariant popularnej Skody?

Ewolucja Octavii RS pokazuje, jak generalnie zmienia się motoryzacja – z naciskiem na auta kompaktowe. Dziś gama Octavii RS obejmuje nie tylko wariant benzynowy, ale także odmianę wysokoprężną oraz… hybrydę plug-in. Zmieniły się również osiągi i masa własna.

Pierwsza Skoda Octavia RS po raz pierwszy – jako liftback – pojawiła się na rynku w 2000 roku, wraz z premierą wersji po liftingu, a 2 lata później doczekała się wersji kombi. Miała udany 1,8-litrowy silnik turbo o mocy 180 KM, który rozpędzał ją od 0 do 100 km/h w 7,9 s i pozwalał na uzyskanie maksymalnej prędkości 235 km/h. To wszystko przy masie własnej 1300 kg oraz przednim napędzie. Z uwagi na podniesione osiągi auto otrzymało m.in. mocniejsze hamulce, dodatkowe wzmocnienia nadwozia, sztywniejsze amortyzatory czy inaczej zamontowany przedni stabilizator.

1 z 5
Skoda Octavia RS (2000) - przód
Skoda Octavia RS (2000) - tył
Skoda Octavia RS (2000) - deska rozdzielcza
Skoda Octavia RS (2000) - wnętrze
Skoda Octavia RS (2000) - silnik

W 2006 roku zadebiutowała odnowiona Octavia RS, napędza 2,0-litrowym silnikiem turbo wzmocnionym do 200 KM. Samochód przyspieszał do 100 km/h w czasie 7,3 s i rozpędzał się do 240 km/h, choć był o ok. 75-90 kg cięższy od poprzedniczki. Poprawa osiągów to m.in. zasługa zastosowania nowych przekładni – sześciobiegowej skrzyni manualnej oraz dwusprzęgłowej przekładni dwusprzęgłowej DSG. Kolejną nowością było wprowadzenie unikalnego w segmencie turbodiesla – 2,0-litrowa jednostka TDI o mocy 125 kW (170 KM) i rozwijający prędkość maksymalną 224 km/h (0-100 km/h w 8,4-8,5 s).

1 z 5
Skoda Octavia RS (2009; druga generacja po liftingu) - przód
Skoda Octavia RS (2009; druga generacja po liftingu) - tył
Skoda Octavia RS (2009; druga generacja po liftingu) - deska rozdzielcza
Skoda Octavia RS (2009; druga generacja po liftingu) - wnętrze
Skoda Octavia RS (2009; druga generacja po liftingu) - silnik

Największego technicznego skoku w swojej historii Octavia RS dokonała przy przejściu z drugiej na trzecią generację, którą zbudowano na modułowej platformie MQB. Moc zwiększono do 220, 230, a później do 245 KM. Efekt: przyspieszenie 0-100 km/h w najlepszym przypadku zajmowało 6,6 s, a prędkość maksymalna dobijała do 250 km/h. Co ciekawe, dzięki zastosowaniu architektury MQB bazowa Octavia RS była lżejsza od poprzedniczki (od 1345 kg; DSG: 1425 kg). Przy okazji wzmocniono także diesla – do 184 KM. Począwszy od 2015 r. wersja z silnikiem wysokoprężnym była oferowana także z napędem na wszystkie koła.

1 z 5
Skoda Octavia RS (2017; trzecia generacja po liftingu) - przód
Skoda Octavia RS (2017; trzecia generacja po liftingu) - tył
Skoda Octavia RS (2017; trzecia generacja po liftingu) - deska rozdzielcza
Skoda Octavia RS (2017; trzecia generacja po liftingu) - fotele
Skoda Octavia RS (2017; trzecia generacja po liftingu) - silnik

Obecna, czwarta generacja Octavii przejęła z najmocniejszej poprzedniczki 245-konny silnik 2.0 turbo oraz mechanizm różnicowy o zwiększonym poślizgu. Osiągi pozostały niemal bez zmian (0-100 km/h w 6,7 s, prędkość maksymalna 250 km/h), a masa własna – m.in. z uwagi na dodatkowe wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa – symbolicznie wzrosła, do 1445 kg.

Benzynowy przednionapędowy wariant występuje w ofercie w towarzystwie diesla, który teraz rozwija moc 200 KM i, jak wcześniej, występuje z napędem na przednie lub cztery koła. Czteropędny diesel przyspiesza do „setki” niemal jak odmiana benzynowa (w 6,8 s). Czytaj nasz test Skody Octavii Combi RS 2.0 TDI.

1 z 5
Skoda Octavia RS (2020; czwarta generacja) - przód
Skoda Octavia RS (2020; czwarta generacja) - tył
Skoda Octavia RS (2020; czwarta generacja) - deska rozdzielcza
Skoda Octavia RS (2020; czwarta generacja) - fotele
Skoda Octavia RS (2020; czwarta generacja) - silnik

Największą nowością jest Octavia RS iV z hybrydowym zespołem plug-in o mocy 245 KM, która umożliwia jednorazowe pokonanie ok. 50 km w trybie elektrycznym. W zamian trzeba się jednak pogodzić z gorszymi osiągami (0-100 km/h). I wyższą ceną.

Na koniec ciekawostka – odmiana RS nie wyróżnia się już w gamie Octavii osiągami tak bardzo jak dawniej. w tej chwili już 150-konna benzynowa wersja 1.5 TSI zapewnia przyspieszenie do „setki” w czasie 8,5 s. Pośredni wariant 2.0 TSI o mocy 190 KM potrzebuje na ten manewr zaledwie 6,8 s (seryjnie dysponuje jednak napędem 4×4). Wizytówkami wersji RS są jednak sportowa stylizacja oraz specyfikacja ukierunkowana na wyższe osiągi, obejmująca m.in. obniżone o 15 mm zawieszenie i progresywny układ kierowniczy.

O wadach i zaletach obecnej Octavii RS 2.0 TSI pisaliśmy na Wyborze Kierowców na podstawie testu długodystansowego.

Cztery pokolenia Skody Octavii RS
Idź do oryginalnego materiału